وندالیسم بلای جان میراث تاریخی اصفهان

آثار نامبارک و ناهنجار وندال‌ها بر روی پل‌های تاریخی توسط بخش خدمات شهری شهرداری اصفهان به بدترین شیوه پوشانده شده است و همین موضوع، وندالیسم دیگری را در این آثار تاریخی به وجود آورده است.

وندالیسم بلای جان میراث تاریخی اصفهان

وندالیسم موضوع جدید و منحصر به ایران نیست. وندالیسم تخریب‌اشیاء و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی محسوب می‌شود و معمولاً در ایران به صورت دیوار نوشته ظهور می‌کند. دیوار نوشته‌ها و شعار‌ها بر روی آثار تاریخی و مهم کشور که میراث ارزشمند و بی‌تکرار هستند انجام می‌شود. دیوارنویسی روی بنا‌های تاریخی وندالیسم نگران‌کننده‌ای است که در ماه‌های اخیر در اصفهان بیشتر به چشم می‌آید. پل‌های تاریخی هویت تاریخی و فرهنگی شهر، میزبان شعار‌ها و دیوارنوشته‌هایی هستند که متأسفانه با اسپری‌های رنگ، بر روی آثار تاریخی که ‌امانتی برای آیندگان و میراثی به یادگار مانده از گذشتگان است نقش بسته و نشان می‌دهد که چه‌امانت‌داران بی‌اخلاق و بی‌تدبیری برای نسل‌های آینده خواهیم بود وقتی با شعارنویسی بر روی آثار تاریخی به دنبال آینده‌ای روشن هستیم.

وندال‌هایی که این روز‌ها به جای جای پل‌های تاریخی رحم نکرده‌اند جای خود، اما پل‌های تاریخی اصفهان با موضوع دیگری نیز دست به گریبان است و همین رنج مضاعف بر پیکر آنهاست.

آثار نامبارک و ناهنجار وندال‌ها بر روی پل‌های تاریخی توسط بخش خدمات شهری شهرداری اصفهان به بدترین شیوه پوشانده شده است و همین موضوع، وندالیسم دیگری را در این آثار تاریخی به وجود آورده است. اگر پیش ترشعارنویسی و دیوارنویسی‌های متعدد بر روی پل‌های تاریخی قلب دلسوزان اصفهان را به درد می‌آورد اکنون روش پوشاندن این شعار‌نویسی‌ها با رنگ‌های زرد و بدون هماهنگی متولی اصلی میراث تاریخی یعنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان موضوعی به شدت نگران‌کننده و تأسف‌آور است. مشخص نیست چه کسی به خدمات شهری شهرداری اصفهان اجازه داده تا بدون حضور کارشناسان مرمت این گونه تیشه به ریشه پل‌های تاریخی مهم و با ارزش اصفهان بزنند و در حالی که مسئول اصلی رسیدگی به این ناهنجاری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است چرا شهرداری اصفهان در موضوعی که نه تخصص دارد و نه صلاحیت رسیدگی ورود کرده است.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، نصب دوربین‌های حفاظتی و بهره‌گیری از مامورین حفاظت از میراث تاریخی راه تکرار بر خطر ببندند و پل‌های تاریخی را از این ناهنجاری تا حدودی مصون کند. هم چنین اداره کل میراث فرهنگی اصفهان می‌تواند از نظرات کارشناسان شهرسازی و جامعه‌شناسان در جهت مدیریت بهتر پل‌های تاریخی که فضای تاریخی، شهری و اجتماعی است بهره ببرد اما مهم‌تر از آن باید مانع از تکرار دخالت و وندالیسم شهرداری اصفهان در آثار تاریخی شود موضوعی که نگران‌کننده‌تر از وندالیسم عده‌ای جوان و نوجوان است چرا که رنگ‌های به کار برده شده ماموران شهرداری در پوشاندن شعارنویسی‌ها برای پل‌های تاریخی رنگ روغنی است و پاک کردن آن از روی آجر‌های ۴۰۰ ساله پل‌های تاریخی اصفهان باعث خوردگیِ این بنا‌ها می‌شود. مسئولین خدمات شهری شهرداری اصفهان باید پاسخگوی این تخریب باشند و اداره کل میراث فرهنگی باید در مقابل این تخریب‌ها واکنش نشان داده و مانع از تکرار این اتفاقات شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار