ارتباط شهروندان و شهرداری‌ها

نظام صحیح مدیریت شهری باید به جایگاه متعالی خود جهت خدمت‌رسانی بهتر به‌منظور رضایت‌مندی و رفاه گرایی هرچه بیشتر همه شهروندان دست یابد.

ارتباط شهروندان و شهرداری‌ها

اصفهان امروز - محمد رضایی

مدیریت شهری صحیح نظر به پیچیدگی و گستردگی مسئولیت‌ها، تنوع ارتباطات و مسیر اجرایی طاقت‌فرسا و متنوع آن در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، تنها با استفاده مفید از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و اطلاعاتی به عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی و اداری و با استقرار نظام قانونی متناسب با مسئولیت‌های وسیع شهرداری‌ها که به نحوی کارآمد و شایسته بتواند در جهت گسترش اصول که منتج به احقاق حقوق شهر و شهروندان باشد، امکان‌پذیر است.
نظام صحیح مدیریت شهری باید به جایگاه متعالی خود جهت خدمت‌رسانی بهتر به‌منظور رضایت‌مندی و رفاه گرایی هرچه بیشتر همه شهروندان دست یابد. اصلی‌ترین روش جهت دستیابی به این هدف، پرداختن به جریان دانش و اطلاعات بهتر برای دریافت تصمیم مقتضی و کاهش ایرادات اجرایی و خطاها در تصمیم‌گیری و اجرا است.
ارتقای دانش و بالا بردن سطح اطلاعات از تردید و سلیقه گرایی در روند تصمیم‌گیری‌های مهم اجرایی می‌کاهد و امروزه مهم‌ترین وسیله دسترسی به اطلاعات، نوشتار الکترونیک یا اینترنتی است که اگر حاصل ترکیب و تلفیق علم و عمل باشد، اثرگذاری محصول آن بر جامعه هدف آن به‌مراتب بیشتر خواهد بود.
مواردی چون رشد و توسعه شهر و فرهنگ شهرنشینی، افزایش جمعیت و بالا رفتن سطح سواد و آگاهی مردم در استیفای مطالبات قانونی و حقوقی ایشان از شهرداری‌ها و از نیز تعدد آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در ارتباط با شهرداری‌ها به‌ علت تفاوت قوانین با زمان و نیازهای بروز مردم، موجب گردیده تا طیف وسیعی از دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها جهت کاهش محدودیت‌ها و مشکلات اجرایی شهرداری‌ها مصوب شود که تمام شرایط مذکور نیاز فوری، علمی و عملی به تهیه یک مجموعه‌ مدون از قوانین، مقررات و اطلاعات جامع و فراگیر در حوزه مدیریت شهری را اثبات می‌کند.
با مطالعه کلی از قوانین موجود شهرداری‌ها نیاز ضروری به اصلاح قوانین و مقررات منسوخ شده و اکتساب قوانین عاری از تعارض با سایر قوانین به دل‌مشغولی عمده کارکنان و کارشناسان مدیریت شهری بدل شده است تا بتوان از دل قوانین کلی و منسوخ، مجموعه قوانین کاربردی را استخراج و به مرحله اجرا درآورد که برای رسیدن به این هدف، قبل از شهروندان، کارگزاران بایستی از قوانین و مقرراتی که بر آن اساس انجام‌وظیفه می‌کنند، به نحو احسن آگاه شوند.
از طرف دیگر آگاهی شهروندان نیز موجب رسیدن به حق‌وحقوق مطلوب در جامعه است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. شهروندان علاوه بر حقوق ذاتی که در تحقیقات بسیاری به آن‌ها اشاره شده است، از حقوق اعتباری نیز برخوردارند؛ با عنایت به این مهم که در مفهوم کامل شهروندی، شهروند متقاضی مشارکت هدفمند است، چنین ادراک می‌شود که برای شهروند بودن در کامل‌ترین معنای آن، باید مؤثر و فعال بود.افزایش سطح آگاهی مردم، موجب ارتقای میزان و کیفیت مشارکت ایشان جهت ادای تکلیف خود در امور مرتبط با شهرداری و توسعه شهروندی مؤثر و رضایت‌مندی آنان می‌شود و توسعه شهروندان فعال و مشارکت‌جو، موجب افزایش کارایی، شفافیت و پاسخ‌گویی در عملکرد شهرداری‌ها و یا حداقل شکل‌گیری چنین ذهنیتی در شهروندان می‌شود که خود موجب افزایش سطح رضایت‌مندی و قانون مداری آنان می‌گردد. آگاهی از حق‌وحقوق شهروندان در ارتباط با حوزه‌های گوناگون مدیریت شهری، شامل مسائل متفاوت و مختلفی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌گردد شهرداری‌ها برنامه‌های اصلاحی خود را با رویکردهای اقتضایی مرتبط با وضع موجود و شرایط حاضر تنظیم نمایند. و در نهایت اینکه، دقت در ارائه عملکرد مناسب و شناور در شهر و سپردن خدمت‌گزاری و یاری‌رسانی شهری برای ساماندهی مشکلات معمول شهرها با برقراری وفاق محیطی شهروندان با شهر محل زندگی‌شان از تأثیر و وجوب ویژه‌ای برخوردار است تا به هدف نهایی که رسیدن به انگیزه و شادابی شهروندان است، منجر شده و به استحکام و تقویت ارتباط و مودت شهروندان با یکدیگر و با شهری که در آن زندگی می‌کنند، منتج شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار