خدمت‌رسانی باغ رضوان تا 50 سال آینده

اگرچه بیشتر مردم اصفهان باغ رضوان را به عنوان آرامستان این شهر می‌شناسند اما در حال حاضر 43 آرامستان محلی در شهر وجود دارد که 18 مورد آن نیز همچنان فعال هستند.

خدمت‌رسانی باغ رضوان تا 50 سال آینده

اگرچه بیشتر مردم اصفهان باغ رضوان را به عنوان آرامستان این شهر می‌شناسند اما در حال حاضر 43 آرامستان محلی در شهر وجود دارد که 18 مورد آن نیز همچنان فعال هستند. با این وجود آرامستان باغ رضوان با مساحت 1205 هکتار و وجود 164 هزار و 200 متوفی، نقش اصلی خانه آخرت را برای به خاک‌سپاری مردم از دنیا رفته این شهر بر عهده دارد.
باغ رضوان بزرگترین آرامستان شهر واقع در کیلومتر پنج جاده نائین نسبت به اصفهان، در سال 1363 به منظور حفظ و نگهداری و جلوگیری از تخریب آرامستان تخته فولاد ایجاد شد؛ از مساحت 1205 هکتاری این آرامستان اکنون 305 هکتار در سه فاز مورداستفاده قرار گرفته است. در فاز نخست شامل قطعات یک تا 45، فاز دوم 50 تا 66 و فاز سوم 70 تا 89 وجود دارد و گستره فضای سبز این منطقه به وسعت 160 هکتار نه تنها بزرگترین فضای سبز آرامستانی کشور است بلکه نقش ریه شرق اصفهان را نیز بازی می‌کند.
به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان، این امکان وجود دارد که تا 40-50 سال آینده در این محل خاکسپاری انجام شود.
علی حاجیان روز گذشته در نشست از امکان تردد با حمل‌ونقل عمومی به باغ رضوان سخن گفت و در پاسخ به اصفهان امروز بیان داشت: در حال حاضر 30 ایستگاه اتوبوس در مجموع سه فاز آرامستان تعبیه شده است و خطوط اتوبوسرانی از سمت شهر در سرتا سر این محل به صورت رینگ کامل نیز کشیده شده است تا مردم بتوانند برای تردد به از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
او بیان داشت: در حال حاضر قیمت قبور از حداکثر 32 میلیون تومان در قطعه یک تا حداقل یک میلیون و هفت‌صد هزار تومان در قطعه 90 متفاوت است؛ پر متقاضی بودن قیمت قبر در فاز نخست به گونه است که تقریبا می‌توان گفت بخش بیشتری از درآمد سازمان از این فاز تأمین شده و در فازهای دوم و سوم به سوبسید تغییر می‌کند. البته این امکان وجود دارد که اگر شهروندان قصد دارند در کنار یکدیگر دفن شوند، قبور سنتی ساخته شده از سال 1361 را به دو سه‌طبقه گسترش دهیم.حاجیان با اذعان به این نکته که وضعیت عمرانی فاز سه باغ رضوان مطلوب نیست، گفت: برنامه‌ریزی شده است که در ادامه نخست عملیات‌های عمرانی و ایجاد فضای سبز را تکمیل کرده و نسبت به توسعه فضا بر اساس اصول و ترتیب اقدامات لازم را انجام دهیم به این ترتیب که طرح توسعه فاز سه و قطعات ۷۰ تا ۹۰ باغ رضوان تا خردادماه سال آینده انجام می‌شود و این در حالی است که طراحی و نقشه‌کشی فاز چهارم نیز انجام شده است.

عکس: سامان خوش پیمان/اصفهان امروز


مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان بیان داشت: در سال گذشته اقداماتی همچون کاشت و نگهداری سه هکتار فضای سبز، حذف دفن ضایعات بیمارستانی، ساخت تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر و تصفیه روزانه شش هزار لیتر آب و هوشمند سازی موتورخانه‌ها و تأسیسات موتوری صورت گرفته است. برخی از این اقدامات منجر به کاهش 35 درصدی مصرف انرژی برق، 32 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و 50 درصد نیز کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.
او ادامه داد: در این مدت لامپ‌های 250 وات معابر به 100 وات تغییر داده شد و نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی نیز ایجاد شده است و در کنار این‌ها تمام تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی شناسنامه‌دار شده‌اند. همچنین سیستم نت آرامستان برای نخستین بار راه‌اندازی شده ئ در حال گسترش است. مانیتورینگ منابع آب شرب، فضای سبز و تأسیسات در حال توسعه قرار دارد و در این مساحت 350 هکتاری، 285 تابلوی برق تعبیه شده است. در فاز سه یک منبع 100 متر مکعبی آب در حال تکمیل و یک منبع 500 متر مکعبی نیز در حال ایجاد است. ضمن اینکه به منظور پیش‌بینی وضعیت‌های بحرانی یک دستگاه دیزل ژنراتور 350 کیلوواتی نیز خریداری شده است.حاجیان از توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمند نیز سخن گفت و بیان داشت: آرامستان باغ رضوان اصفهان جایگاه نخست را در سامانه و نرم‌افزار جامع آرامستان‌های کشور را دارد به گونه‌ای که می‌توان به صورت آنلاین در اپلیکیشن آرامستان به راحتی بر روی نقشه هر مکانی مدنظر باشد را پیدا کرد و همچنین به طور آنلاین از وضعیت متوفای روز اطلاع پیدا کرد.
او از توسعه غرفه‌های خدمات رسان همچون بوفه‌های خوراکی، گل‌فروشی، سنگ فروشی و ... سخن گفت و بیان داشت: به‌زودی مجموعه پذیرایی بهشت با ظرفیت 200 نفر در باغ رضوان راه‌اندازی خواهد شد که هم امکان پذیرایی در محل را داشته و هم غذای بیرون بر دارد. همچنین به‌زودی در مجاورت سال تطهیر، خانه کودک ایجاد می‌شود که با حضور مربی کودک وسایل بازی این امکان را فراهم می‌کند که مردم در مدت‌زمان خاکسپاری کودکان خود را به این محل بسپارند.
حاجیان با اشاره به حضور 150 نیروی پرسنلی، 80 پاکبان، 10 غسال مرد و 9 غسال زن و 10 نفر دفن‌کن در باغ رضوان، گفت: تمامی خدمات‌رسانی سالن تطهیر در سال آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
او افزود: در سال‌های گذشته سرقت قاب‌های آلومینیومی افزایش یافته است که در این راستا در این راستا ۱۳ دوربین به ۹۲ دوربین قبلی در آرامستان اضافه شده است. سال گذشته ۳۰۰ سرقت در آرامستان انجام شده بود اما با اقدامات انجام شده امسال این مقدار به ۵۵ سرقت رسیده و تمام سارقان نیز در داخل محل دستگیر شده‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار