شخصیت‌های ماندگار اصفهانی در سریال‌های تلویزیونی

در ادامه به‌مرور ماندگارترین شخصیت‌های اصفهانی در سریال‌های تلویزیونی می‌پردازیم.

شخصیت‌های ماندگار اصفهانی در سریال‌های تلویزیونی

شخصیت‌ها و کاراکترهای اصفهانی در سریال‌های بسیاری حضور داشته‌اند از نقش‌های اصلی گرفته تا نقش‌های فرعی حضور شخصیت‌های اصفهانی با لهجه خاص و زیبایشان به چشم می‌آمده و در ذهن‌ها باقی‌مانده است. در میان شخصیت‌های تلویزیونی حضور موفق برخی از کاراکترهای اهل اصفهان به حدی بوده که در سریال‌ها یا فیلم‌های دیگر نیز از این شخصیت‌ها استفاده‌شده و مردم نیز بازیگر را به نام همان شخصیت می‌شناسند از قدرت الله ایزدی گرفته تا حسن اکلیلی ازجمله بازیگرانی هستند که ایفاگر نقش‌هایی بوده‌اند که کاراکتر اصفهانی داشته و نام آن کاراکتر و نقش بر روی آن‌ها مانده است. در ادامه به‌مرور ماندگارترین شخصیت‌های اصفهانی در سریال‌های تلویزیونی می‌پردازیم.

حسن اکلیلی: آقای گرفتار

آقای گرفتار نام سریالی ساخته حسن اکلیلی بود که در سال 1370 در روزهای خوش صداوسیما از شبکه سراسری اول سیما پخش می‌شد شاید حسن اکلیلی تصور نمی‌کرد با ساخت این سریال آقای گرفتار دست از سر او برندارد و مردم او را با نام آقای گرفتار بشناسند. اکلیلی که سالیان سال در صحنه تئاتر کاراکترهای مختلفی را با لهجه اصفهانی و به‌صورت کمدی اجرا کرده بود این بار یکی از همان کاراکترها را باشخصیت پردازی کامل‌تر به قاب تلویزیون آورده بود. آقای گرفتار ماجرای مردی بود که در انتظار تولد اولین فرزند خود بود، اما همسرش ۹ فرزندِ همزمان به دنیا می‌آورد. گرفتاری‌های ناشی از نگه‌داری ۹ قلوها، ماجراهای زیادی را به دنبال دارد که حسن اکلیلی این شخصیت را به بهترین شکل بازی کرد تا جایی که محبوبیت آقای گرفتار سبب شد تا سری دوم آن در سال 1384 این بار با کارگردانی اکبر منصورفلاح و تهیه‌کنندگی حسن اکلیلی ساخته شود و به‌تازگی اعلام‌شده که قرار است سری سوم این سریال باشخصیت محبوب و دوست‌داشتنی آقای گرفتار برای پخش از شبکه‌های سراسری ساخته شود این بار مجددا حسن اکلیلی در کسوت بازیگر و کارگردان خواهد بود باید منتظر ماند و دید آقای گرفتار دستگیر روزهای سخت تلویزیون می‌شود؟

قدرت الله ایزدی: آقا رشید

تئاترهای کمدی اصفهان در دهه هفتاد را می‌توان پدیده اجتماعی و محبوب در میان مردم ایران نامید. از سراسر ایران برای تماشای تئاترهای کمدی به شهر اصفهان می‌آمدند و سالن‌های تئاتر مملو از جمعیت و صدای خنده‌های از ته دل در سابقه جمعی فرهنگی و اجتماعی ایران ثبت‌شده است. بخش‌هایی از تئاترهای کمدی اصفهان ضبط تلویزیونی شده است و شخصیت آقا رشید در آن‌ها حضور پررنگی دارد. قدرت الله ایزدی بازیگری است که سالیان سال درصحنه تئاتر ایفاگر شخصیت شیرینی و محبوبی به نام آقا رشید بوده است. محبوبیت این شخصیت تا حدی پیش رفت که در سریال‌های تلویزیونی همچون کارآگاه رشید، رشید فراری و رشید حرفه‌ای نیز از همین نام و شخصیت استفاده شد. مردم، قدرت الله ایزدی را به نام آقا رشید می‌شناسند و بااینکه او به ایفای نقش شخصیت‌های دیگری نیز پرداخته اما آقا رشید و قدرت الله ایزدی باهم عجین شده‌اند و یکی از ماندگارترین شخصیت‌های اصفهانی را در ذهن مخاطبان نقش بسته‌اند.

بی بی و مجید

مجموعه «قصه‌های مجید» ماندگارترین مجموعه اقتباسی صداوسیما است، مجموعه‌ای که از موسیقی گرفته تا شخصیت‌ها و کارگردانی برای دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها خاطره است. قصه‌های مجید در اصفهان تصویربرداری و ساخته شد و برخلاف داستان هوشنگ مرادی کرمانی که مجید اهل کرمان بود در سریال ساخته‌شده ، مجید اصفهانی بود و همه حوادث در اصفهان رخ می‌داد. در قصه‌های مجید تمام شخصیت‌های ازجمله ماندگارترین کاراکترهای اصفهانی بودند اما «بی بی» با بازی پروین‌دخت یزدانیان مادربزرگ مجید در این سریال ازجمله ماندگارترین نقش‌هایی بود که پس‌ازآن در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر نیز تکرار شد. مهریه بی بی (۱۳۷۳)، خواهران غریب (۱۳۷۴)، شب یلدا (۱۳۷۹) و سریال سرنخ فیلم‌ها و سریال‌هایی بودند که بی بی قصه‌های مجید با همان شخصیت و لهجه شیرینی اصفهانی - نجف‌آبادی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت. بی بی شیرین‌ترین مادربزرگ سینمای ایران است مادربزرگی که لهجه دارد، سخت‌کوش و سختگیر اما درعین‌حال شیرینی و دلسوز است.

قصه‌های مجید اولین وموفق ترین حضور برخی چهره‌ها در قاب تلویزیون نیز بود، حضوری که برای برخی از آن‌ها ازجمله مهدی باقربیگی در نقش مجید دیگر تکرار نشد و همان نام بر روی آن‌ها باقی ماند. علاوه بر بی بی، مجید نیز در مجموعه‌های قصه‌های مجید از کاراکترهای محبوب اصفهانی تلویزیون محسوب می‌شود که بازیگرش امروز در سن 45 سالگی نیز با نام مجید میان مردم شناخته می‌شود و در کوی و برزن او را مجید صدا می‌کنند.

پری کربلایی و هوشنگ حریرچیان

پری کربلایی را شاید با نام مادر آقا رشید بشناسید. او که از هنرمندان قدیمی و باسابقه تئاتر اصفهان است ،علاوه بر کار در تئاتر در آثاری همچون سریال تلویزیونی «هشت‌بهشت»، سریال تلویزیونی «کارآگاه رشید» و فیلم سینمایی «شکوه بازگشت» فعالیت داشته است. او بیشتر شخصیت مادران سنتی و اصیل اصفهانی را ایفا کرده و همین موضوع سبب شده تا در میان مردم به مادر آقا رشید و مادر اصفهانی معروف باشد.

هوشنگ حریرچیان نیز مانند پری کربلایی سابقه طولانی در سینما، تئاتر و تلویزیون دارد اما اگر از مخاطبان بپرسید او را با سریالهای سروش صحت و در نقش پدر اصفهانی شیرین‌زبان و شوخ‌طبع به یاد می‌آورند. حریرچیان نیز مانند کربلایی فعالیت هنری خود را از تئاتر اصفهان با مدیریت ناصر فرهمند آغاز کرده و با ایفای نقش پدر اصفهانی ازجمله ماندگارترین شخصیت‌های اصفهانی را تا به امروز در ذهن مخاطبان برجای گذاشته است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار