اکران خارجی راه‌حل شکست‌خورده در سینماهای اصفهان

سازمان سینمایی برای ماه‌های پایانی امسال راه‌حلی برای بازگشت مخاطبان به سینماها ارائه نکرده اما برای بازگشت رونق به گیشه‌ها در سال 1402 موضوع اکران فیلم‌های روز خارجی به‌صورت محدود را در دستور کار اجرایی قرار داده است.

اکران خارجی راه‌حل شکست‌خورده در سینماهای اصفهان


سینمای ایران روزگار عجیبی را سپری می‌کند از طرفی به‌غیراز انیمیشن‌ها دیگر فیلم‌ها در اکران با اقبالی از طرف مخاطبان روبه‌رو نمی‌شوند و از طرف دیگر تهیه‌کنندگان و فیلمسازان، حاضر به اکران فیلم‌هایشان نیستند. نسخه‌های متعدد برای درمان سینما، این بیمار بدحال و بی‌جان پیچیده می‌شود که اثربخش نیستند. سازمان سینمایی برای ماه‌های پایانی امسال راه‌حلی برای بازگشت مخاطبان به سینماها ارائه نکرده اما برای بازگشت رونق به گیشه‌ها در سال 1402 موضوع اکران فیلم‌های روز خارجی به‌صورت محدود را در دستور کار اجرایی قرار داده است.

رئیس سازمان سینمایی بابیان اینکه این طرح باهدف ایجاد تنوع در سبد اکران سینمای ایران طراحی‌شده گفته مطالعات و برنامه‌ریزی در این خصوص توسط حوزه‌های تخصصی آغازشده و پس از نهایی شدن سازوکارهای آن، آئین‌نامه مربوطه تدوین و اکران فیلم‌های خارجی سال آینده آغاز خواهد شد.اکران فیلم‌های خارجی در حالی به‌عنوان جدیدترین راه نجات گیشه سینماها ارائه می‌شود که راه‌حل تازه‌ای نیست و اتفاقا امتحان خود را پس داده است.

4 سال پیش در سال 97 طرحی به‌صورت محدود در سینماها اجرا شد که در آن چند فیلم خارجی در پردیس سینماهای استان‌ها ازجمله اصفهان اکران شدند و پردیس‌های دارای سه تا هفت سالن امکان اکران فیلم خارجی در دو سانس فوق‌العاده را داشتند و پردیس‌های دارای هفت سالن و بیشتر اجازه اختصاص کامل یک سالن با ظرفیت کمتر از ١٥٠ صندلی را هم پیدا کردند. موسسه رسانه‌های تصویری به‌عنوان تأمین‌کننده و توزیع‌کننده فیلم خارجی برای اکران معرفی شد و فیلم‌های سینمایی «همه پول‌های جهان» به کارگردانی ریدلی اسکات، سینمایی «انتقام‌جویان» به کارگردانی برادران روسو، سینمایی «وینچستر» به کارگردانی مایکل و پیتر اسپرینگ و فیلم سینمایی «شاه‌دزد» به کارگردانی کریستین گادگاست در تیرماه 1397 اکران شدند. پردیس‌های سینمایی اصفهان نیز چند فیلم از این فهرست را نمایش دادند اما نتیجه این اکران، استقبال سرد مخاطبان در شهرهای مختلف بود. در اصفهان نیز علیرغم نمایش فیلم‌ها باکیفیت بالا اما آن‌طور که انتظار می‌رفت از اکران خارجی استقبال نشد. اکران خارجی در وضعیتی انجام شد که دسترسی به فیلم‌های خارجی چند هفته پس از اکران سراسری در جهان در اینترنت مهیاست و مخاطبان می‌توانند بدون ممیزی و باکیفیت دلخواه به تماشای این فیلم‌ها بنشینند. موضوعی که سازمان سینمایی به آن دقت نکرده و مشخص نیست با توجه به دسترسی آسان به فیلم‌های روز جهان و دانلود آن‌ها چرا مخاطبان باید علاقه‌مند باشند این فیلم‌ها را با تغییرات و سانسورهای متعدد بر روی پرده سینماها تماشا کنند. موضوع دیگر این است که آیا سازمان سینمایی قصد دارد فیلم‌های روز جهان را خریداری کرده و به‌صورت قانونی پخش کند یا فیلم‌ها به‌صورت دانلود شده و بدون رعایت حقوق قانونی پخش خواهند شد؟ موضوعی که در تجربه قبلی رعایت نشده بود.

اکران فیلم‌های روز خارجی به‌ویژه هالیوودی در تمام دنیا به سینماها رونق می‌بخشد حتی کشوری مثل چین برای توسعه صنعت سینما، فیلم‌های آمریکایی را در کنار فیلم‌های چینی در سینماهای کشورش اکران می‌کند و در کشورهای همسایه‌مان ایران نیز اکران فیلم‌های خارجی با استقبال بالایی روبه‌رو می‌شود. قطعا مخاطبان ایرانی نیز علاقه بسیاری برای تماشای فیلم‌های روز دنیا دارند و این طرح می‌تواند به موفقیت امیدوار باشد درصورتی‌که ممیزی‌ها متعادل شده و اکران فیلم‌های خارجی از کشورهای مختلف ادامه‌دار باشد و فیلم‌ها با توجه به علاقه مخاطبان انتخاب شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار