اصفهان میزبان فعالان صنعت فرش دستباف

مدیرعامل  شرکت نمایشگاه بین‌المللی  اصفهان در نشست خبری  بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی _ صادراتی  فرش دستباف اظهار کرد: این نمایشگاه از 5 تا 10 بهمن‌ماه با حضور نمایندگان 11 استان کشور  و 110 مشارکت‌کننده در  فضایی  بالغ‌بر  شش  هزار  مترمکعب  برگزار  خواهد  شد.

اصفهان میزبان فعالان صنعت فرش دستباف

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی _ صادراتی فرش دستباف اظهار کرد: این نمایشگاه از 5 تا 10 بهمن‌ماه با حضور نمایندگان 11 استان کشور و 110 مشارکت‌کننده در فضایی بالغ‌بر شش هزار مترمکعب برگزار خواهد شد. به‌منظور برگزاری هرچه ‌بهتر این رویداد برنامه‌ریزی‌ها از حدود شش ماه پیش شروع شد تا بتوان یک نمایشگاه باکیفیت بالا برگزار کرد.

احمدرضا طحانیان با اشاره به اینکه در این دوره نمایشگاه مجازی فرش نیز دایر خواهد شد، بیان کرد: نمایشگاه مجازی به مدت سه ماه به‌منظور ارائه دستاوردها و ایجاد فضایی برای تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دایر است. سعی شده تا رویکرد این دوره به سمت رویداد محوری حرکت کند و هدف اصلی از این اقدام توسعه فرهنگ‌سازی در بین مردم است.

او با اشاره به این موضوع که یکی از اهداف این نمایشگاه آشتی مردم با فرش دستباف است، بیان کرد: امروزه اکثر مردم در خانه‌های خود از فرش‌های ماشینی استفاده می‌کنند. امید است با برگزاری چنین رویدادهایی بتوان زمینه توسعه ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران فرش فراهم شود. به‌منظور برگزاری هرچه ‌بهتر نمایشگاه از شهرداری و تمام بخش‌های مختلف مرتبط درخواست کردیم تا ما را یاری کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، مدت برگزاری نمایشگاه فرش شش روز خواهد بود و در روز جمعه هفت بهمن‌ماه طرح بازدید ویژه از ساعت 10 صبح تا 21 شب ویژه علاقه‌مندان اجرا خواهد شد. در بقیه ایام برگزاری نیز علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 14 تا 21 ساعت از نمایشگاه بازدید خواهد کنند. هم‌چنین بیش از شش رویداد جانبی در نظر گرفته شده است و برنامه‌های دیگری هم‌زمان با ایام برگزاری در محل اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل خواهد شد. امید داریم این نمایشگاه هم چون سال گذشته بسیار پربار و باکیفیت برگزار شود تا بتوانیم فرهنگ استفاده از فرش دستباف را با زندگی مردم توسعه دهیم.

عکس از مازیار شریف- اصفهان امروز

بیمه شدن کم‌تر از 20 هزار نفر بافنده

معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه فرش دومین کالای تحریم شده توسط آمریکا شناخته شده است، گفت: در سال‌های گذشته مسئولان همواره از زنجیره تولید فرش حمایت نکرده‌اند. با برگزاری چنین رویدادها و نمایشگاه‌هایی سعی داریم تا یک تغییر نگرش در بین مردم و مسئولان به وجود آید تا این صنعت به جایگاه واقعی خود برسد.

اسماعیل نادری با بیان اینکه در حال حاضر کم‌تر از 20 هزار بافنده بیمه شده‌اند، بیان کرد: به‌منظور افزایش تعداد بیمه‌شدگان تاکنون تفاهم‌نامه‌ها و جلسات متعدد برگزار شده و پیگیری‌های لازم به‌منظور افزایش تعداد بیمه‌شده‌ها انجام شده است.

او در خصوص توسعه آموزش هنر صنعت فرش در بین علاقه‌مندان گفت: امروزه در هنرستان‌ها رشته تحصیلی طراحی فرش وجود دارد و هنرجویان بسیاری در حال تحصیل هستند. هم‌چنین در آموزشگاه‌ها فنی و حرفه‌ای نیز آموزش‌هایی در این زمینه به هنرجوها داده می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: به‌منظور تشویق بازدیدکنندگان از بیست و پنجمین نمایشگاه فرش توافقی با بانک آینده انجام گرفته که بر اساس آن بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به غرفه بانک در نمایشگاه تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کنند.به گفته نادری، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کارگروه توسعه صادرات با حضور استاندار به‌منظور افزایش میزان صادرات برگزار خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه فرش سفیر فرهنگی کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: اصفهان یکی از قطب‌های مهم فرش دستباف در کشور به شمار می‌رود به خاطر آنکه از دوران صفویه تاکنون همواره در این استان فرش دستباف تولید می‌شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه بهبود بازار و کسب جایگاه و منزلت بافندگان در تولید فرش است. در حال حاضر در استان بیش از 270 هزار نفر بافنده دارای کد شناسایی هستند. سعید عصاچی تصریح کرد: به منظور ایجاد فرهنگ‌سازی در جامعه با شهرداری اصفهان توافق شده تا بنرهای نمایشگاه در سطح شهر نصب گردد. هم‌چنین همایش دکوراسیون داخلی و معماران در این نمایشگاه برگزار خواهد شد تا فرهنگ استفاده از نقش‌های فرش ایرانی برای به‌کارگیری در دکوراسیون منازل ایجاد گردد.

او در خصوص میزان صادرات فرش گفت: صادرات فرش دستباف در سال گذشته نزدیک به 65 میلیون دلار بوده است و بیش از 15 درصد از صادرات کل کشور متعلق به استان اصفهان است.

او در خصوص مشکل تأمین مواد اولیه بیان کرد: در حال حاضر اصفهان بیش‌ترین مصرف‌کننده ابریشم است. قیمت مواد اولیه بسیار گران شده است و دولت نیز تعرفه‌های خود را افزایش داده است به‌طوری‌که تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه در گذشته 15 درصد بود ولی امروزه این آمار به 26 درصد رسیده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان در ارتباط با برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه گفت: همایش تجلیل از پیشکسوتان هنر صنعت فرش، رونمایی از شناسنامه فرش، رونمایی از نمایشگاه مجازی، همایش ملی نقش فرش دستباف در طراحی داخلی و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

ساعد عصاچی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در این نشست خبری بیان کرد: فرش میراثی است که از نسل‌های گذشته برای ما به یادگار مانده است و وظیفه ما است که برای حفظ آن تلاش کنیم. اکنون 10 در صد از جامعه ایران درگیر این صنعت هستند و 5/8 میلیون نفر از طریق آن امرار معاش می‌کنند.

واردات 50 تا 60 درصدی مواد اولیه

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان با اشاره به اینکه نمایشگاه فرش نقطه عطف در حوزه تجارت و اقتصاد است، اذعان کرد: باید به صنعت فرش اهمیت داده شود تا بتوانیم شاهد رشد آن باشیم.

علی شهبازی اذعان کرد: امروزه بیش از 50 تا 60 درصد از مواد اولیه برای تولید فرش دستباف در استان اصفهان وارداتی است و در حال حاضر به غیر از رنگ گیاهی تمام مواد اولیه وارداتی است. اکنون در کشور تولید ابریشم و پشم و پنبه داریم ولی کفایت نمی‌کند و به همین خاطر ما نیازمند واردات هستیم. با توجه به نرخ ارز قیمت مواد اولیه خریداری شده افزایش می‌یابد و به طبع آن نیز قیمت فرش نیز افزایش خواهد داشت. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ابریشم 4 میلیون تومان است و با این وجود ما مجبور به خریداری ابریشم هستیم.

علی‌محمد آقاجان، مدیر خدمات به اعضا، تشکل‌ها و دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست بیان کرد: فرش کالای گران بهایی است که تأثیر بسزایی در فرهنگ، هنر، اقتصاد، اشتغال و عدالت اجتماعی دارد. هنر صنعت فرش به‌خوبی می‌تواند گذشته پر افتخار ما را به آینده روشن پیوند بزند البته اگر در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار