فاصله دور نسل جدید با استاد محمود فرشچیان

اگر همین امروز در زادروز استاد فرشچیان به کوی و برزن محل تولد و زندگی استاد فرشچیان در اصفهان برویم و از نوجوانی بپرسیم که از مفاخری همچون محمود فرشچیان چه می‌داند با پاسخی ناامیدکننده روبه‌رو می‌شویم

فاصله دور نسل جدید با استاد محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان پرآوازه‌ترین نقاش و نگارگر اصفهانی، امروز 93 ساله می‌شود. استاد محمود فرشچیان 4 بهمن، روزی از روزگاران پرالتهاب سال 1308 چشم به جهان گشود تا امروز به یگانه هنرمند نگارگر و صاحب مکتبی تبدیل شود که هنرش بالاتر از محافل هنری و میان مردم محبوب شود و آثاری همچون ضامن آهو و عصر عاشورا برای همیشه در میان مردم ماندگار شود. محمود فرشچیان در خانواده‌ای هنردوست در اصفهان زندگی می‌کرد، پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي او را به كارگاه استاد حاج «ميرزاآقا امامي» فرستاد و سپس در هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان از استاد «عيسي بهادري» تعليم گرفت.

پس از پايان اين دوره به اروپا رفت و چند سالي در آنجا به مطالعه و بررسي آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و درنتیجه همين مطالعات بود كه به رهيافتي تازه از هنر نقاشان با معيارهاي جهاني رسيد. استاد فرشچيان در نقاشي ايراني و نگارگری به وجود آورنده سبك و مكتب خاصي است كه در عين توجه به اصالت مباني سنتي اين هنر، با ابداع شيوه‌هاي نو، قابليت و كارايي نقاشي ايراني را افزايش داده است. آثار استاد فرشچيان در بيش از صدها نمايشگاه فردي و جمعي در ايران و ساير كشورها برپا گشته و با استقبال بسيار زيادي روبه‌رو شده است. برگزاري نمايشگاه‌هاي پي‌درپي معرف شهرت ايشان در پهنه جهاني است؛ به‌گونه‌ای كه موزه‌ها و كتابخانه‌ها و مجموعه‌داران شخصي و عاشقان هنر به داشتن قطعه‌اي از آثار او مباهات مي‌كنند. تابلوهای «ضامن آهو»: طرحی از شمایل امام رضا، تابلوی «پنجمین روز آفرینش»، تابلوی «ابراهیم نبی»، تابلوی «عصر عاشورا»، تابلوی «شمس و مولانا» و تابلوی «یتیم‌نوازی علی»؛ بانام اصلی «پناه» از مهم‌ترین و مشهورترین آثار این هنرمند اصفهانی است.

محمود فرشچیان مشهورترین هنرمند اصفهانی است که شهرتش در میان مردم زبانزد است. آثار او حتی به فرهنگ‌عامه مردم نیز راه‌یافته است اما سهم آشنایی نسل جوان و نوجوان اصفهانی با این استاد بزرگ تنها یک تالار در شهر است که به نام استاد فرشچیان نام‌گذاری شده است. شهرداری اصفهان و سایر متولیان فرهنگی و شهری اصفهان اقدامات و حرکت‌های محدود و کم اثری در معرفی مفاخر اصفهان دارند. اگر همین امروز در زادروز استاد فرشچیان به کوی و برزن محل تولد و زندگی استاد فرشچیان در اصفهان برویم و از نوجوانی بپرسیم که از مفاخری همچون محمود فرشچیان چه می‌داند با پاسخی ناامیدکننده روبه‌رو می‌شویم پاسخی که ناشی از کم‌کاری رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی و فعالان اصفهانی شبکه‌های اجتماعی در معرفی چهره‌های مهمی همچون استاد فرشچیان به نسل‌های آینده است. در 93 امین زادروز استاد فرشچیان آرزو می‌کنیم سایه چهره‌ها و مفاخر فرهنگ و هنر ایران بر سر این مرزوبوم مستدام باشد و آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها به سمت برود که نسل جوان با مفاخری همچون استاد فرشچیان بیگانه نباشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار