چهارباغ پیاده‌راه می‌ماند

تلاش کردیم آنچه در شهر مانند خشکی زاینده‌رود، کم‌آبی و هوای ناسالم باعث سختی زندگی مردم شده است را مطالبه کنیم

چهارباغ پیاده‌راه می‌ماند

وقتی در مورد شورای اسلامی شهر صحبت به میان می‌آید، یعنی تاروپود تمام مسائل مربوط به شهر در دست تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. بیش از 18 ماه از فعالیت ششمین شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گذرد. شورایی که با شعار اصفهان شهر زندگی به میدان کلان‌شهری به نام اصفهان آمد تا با تفکری جدید راه‌حلی برای ابر چالش‌های پیرامونی این شهر بیندیشند. شورایی که به‌محض شروع فعالیت در نخستین بیانیه خود اعلام کرد مطالبه‌گری و توجه به نظرات کارشناسی در اولویت برنامه‌ها قرار داده می‌شود. اکنون پس از گذشت 18 ماه از فعالیت شورای ششم شهر اصفهان و لابه‌لای روزهای نیمه دودی این کلان‌شهر تا چه حد و در چه حوزه‌هایی گام‌هایی برای احقاق حقوق شهروندان و مطالبات آنها برداشته است؟ آیا شعارهای مطرح شده به مرحله عمل رسیده‌اند یا همچنان بر روی کاغذ باقی‌مانده‌اند؟ در صدر شورا ششم محمد نورصالحی قرار گرفته، کسی که سابقه ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان اصفهان و معاون وزیر راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد. رئیس ششمین شورای اسلامی شهر اصفهان دارای لیسانس راه و ساختمان و فوق‌لیسانس سازه از دانشگاه علم و صنعت ایران است. در گفتگوی تفصیلی روزنامه اصفهان امروز با رئیس شورای اسلامی شهر از بررسی لایحه بودجه شهرداری اصفهان تا حدود اختیارات شوراهای شهر و از سرانجام برخی نمادهای فرهنگی و میراثی شهر تا فعالیت‌های انجام شده برای تبدیل اصفهان به شهری برای زندگی محوری‌ترین سؤالاتی بود که مطرح شد.
اصفهان شهر زندگی، شعار محوری بود که شورای ششم با آن بر سرکار آمد، تا چه اندازه برای تحقق این شعار تلاش شده؟ در حال حاضر اصفهان شهری برای زندگی است؟
انتخاب یک شعار در واقع یک رویکرد و نقشه راه را نشان می‌دهد، به‌صورت خلاصه در چند کلمه برای اینکه مخاطب بداند برنامه‌ها و ایده‌ها چیست شعاری انتخاب می‌شود که کار درستی است منتهی اینکه یک هدف بلند و عالی بتواند در چه بازه زمانی محقق شود در واقع باید مدنظر باشد. قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است؛ رویکردهای جدید در 3 حوزه حمل‌ونقل، پروژه‌های کلان فرهنگی و تفریحی و همچنین زیست‌محیطی و نظافت شهری پروژه‌هایی است که تا کنون قدم‌های خوبی برداشته شده و در برنامه سال ۱۴۰۲ نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند. با همین محوریت برنامه 1405 بازنگری می‌شود؛ از سوی دیگر شورا تلاش کرده در جهت رفع معضلاتی که می‌تواند در شهر زندگی را سخت کند همچون خشکی زاینده‌رود، کم‌آبی و هوای ناسالم به‌صورت مشخص مطالبه‌گری داشته باشد تا جایی که برخی مواقع از ما خواسته شده تا کمتر این مطالب بازتاب داشته شود؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که مطالبات باید با صدای رسا و تکرار مکرر از مسئولان ملی خواسته شود تا بتواند اثربخش باشد، گرچه در حوزه آب‌وهوا علی‌رغم تلاش‌هایی که همه داشتند هنوز توفیق چندانی نداشته‌ایم.


فکر می‌کنید شورای ششم شورای شهر است یا شورای شهرداری؟
بدون شک شورای شهر هستیم و شوراها در ادوار سابق نیز تلاش کرده‌اند شورای شهر باشند؛ چرا چون منافع مردم را احراز می‌کند.


ولی احساس می‌شود در این یک سال و نیم بیشتر طرف شهرداری بودید تا شهروندان؟
شهرداری یک دستگاهی است که بیشترین و بالاترین سطح خدمات توسط این نهاد داده می‌شود و نظارت شورای اسلامی شهر باید به‌گونه‌ای باشد که رضایت‌مندی مردم را در نظر بگیرد هم‌زمان بتواند توفقی همانند آنچه بر عملکرد شهرداری دارد بر دستگاه‌های دیگر همچون حوزه فرهنگ و بهداشت و آموزش شهر نظارت داشته باشد که ساختار حکومت ما فعلاً این اجازه را نداده است. اینکه شورا بتواند نقش هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را ایفا کند بسیار جای تأمل دارد. 23 سال که از عمر شورا گذشته؛ اما حداقل مقامات حکومتی در دولت‌های مختلف رویکرد دادن اختیارات بیشتر به شوراها را نداشته‌اند این رویکرد در کلان کشور وجود نداشته و بلعکس محدودکننده بوده است. در قانون اساسی آمده است که دولت هم بودجه سالیانه هم برنامه ۵ساله خود را ابتدا باید به شورا استان‌ها دهد تا برش استانی اعمال شود و بازتاب ارائه شده به دولت سپرده شود و پس از اصلاحات در نهایت به مجلس برود تا کنون این اتفاقات رخ نداده است.


چرا تذکراتی که برخی از اعضا در صحن شورا مطرح می‌کنند گاهی با عدم پاسخگویی روبرو می‌شود؟
هر هفته خطاب به مدیران شهرداری 2 تا 5 تذکر داده می‌شود، خود شهرداری این نامه را به مدیر مربوطه و نماینده شهرداری منتقل می‌کنند و ظرف دو هفته جواب می‌آید معمولاً مدیران شهری پاسخگویی خوبی دارند و نمره قابل‌قبولی داشته‌اند. اما مکاتبات و تذکرات به برخی مدیران اصفهان گاهی با تعلل پاسخ داده می‌شود.
طرح‌هایی در یک سال اخیر اجرا شده مثل بازیافت زباله‌ها که شهروندان از نحوه اجرا و آن ناراضی هستند.
نه مردم راضی هستند. چه کسی گفته ناراضی بودند؟


به نظرتان مردم که همراهی نکردند و هنوز در گذرها و در همه‌شب‌ها با حجمی از زباله روبرو هستیم بخصوص در روزهای آخر هفته که اصفهانی‌ها بیشتر مهمان دارند و تولید زباله بیشتری دارند با اجرای این طرح همراهی کردند؟
خب شاید یکی از ضعف‌های این طرح همین موضوع آخر هفته‌ها باشد و نیاز به تجدیدنظر در آن باشد. اما هر طرحی برای اجرا زمان نیاز دارد و باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم تولید زباله در شهر را به صفر برسانیم؛ چراکه تولید زباله هنر نیست.


به سراغ بودجه شهرداری در سال 1402 برویم تفاوت عمده بودجه سال آینده با بودجه امسال در چه مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی قرار گرفته است؟
یکی از تفاوت‌های عمده بودجه شهرداری در حوزه حمل‌ونقل است، اصرار داریم که خط 2 مترو حتما تا پایان سال 1403 راه‌اندازی شود که به این منظور اقداماتی در سال 1402 باید در اولویت قرار داده شود که حمل‌ونقل عمومی را از وضعیت فعلی ارتقا دهیم؛ سال گذشته کمی شرایط بدتر بود و امسال بهتر شده و امیدواریم سال آینده با تسهیلگری و بهبود اوضاع در نوسازی ناوگان عمومی چه تاکسی چه اتوبوس شاهد اتفاقات مطلوبی باشیم. جهت‌گیری دیگر اینکه فضاهای نشاط و تفریح و سرگرمی را به‌صورت خاص مدنظر داشته باشیم چرا که برنامه‌های مناسبتی اخیر در سطح شهر با اقبال شهروندان روبرو شد و ما را بر آن داشت در بودجه سال 1402 شهرداری متمرکز برنامه‌ریزی داشته باشیم. در حال حاضر به دلیل اینکه تنها یک خط مترو داریم آمار آن روزی حدوداً 100 هزار نفر جابه‌جایی دارد قبل از کرونا تا 120 هزار نفر جابه‌جایی داشته‌ایم که در کرونا به 20 هزار نفر رسیده بود شهرداری تلاش می‌کند کاهش سرفاصله را برای سال آینده در دستور کار قرار دهد این در حالی است که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده از مترو دوبرابر شود.


پس شما وعده می‌دهید که خط 2 مترو تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برسد؟
7 کیلومتر خط 2 مترو اصفهان از زینبیه تا میدان قدس اواخر سال 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید درحالی‌که حدود 7 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد. از سوی دیگر نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی نیز با جدیت دنبال می‌شود چرا که تا پیش از کرونا روزانه 650 هزار مسافر در شهر جابه‌جا می‌شد که این رقم در زمان شیوع کرونا به روزانه 250 هزار مسافر رسید و در حال حاضر به 450 هزار مسافر رسیده است.
هرسال بودجه‌ای برای آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود؛ اما وضع آلودگی کلان‌شهر اصفهان سال‌به‌سال بدتر می‌شود به‌طوری‌که امسال تنها 2 روز هوای پاک داشتیم و با مازوت سوزی نیروگاه و وجود صنایع آلاینده در نزدیکی شهر آلوده‌ترین کلانشهر ایران لقب گرفتیم. آیا صرف این بودجه‌ها می‌تواند تأثیری در کاهش آلودگی داشته باشد؟
آن چیزی که باید مطالبه مردم اصفهان، اعضا شورا و اصحاب رسانه باشد انتقال صنایع است، تجربه نشان داده اینکه فیلتر بگذارند و سوخت را عوض کنند اثرگذاری چندانی ندارد. قانون انتقال پادگان‌ها و زندان‌ها را به خارج از شهر را داریم که به‌مرور در حال انجام است دراین‌بین باید قانون انتقال صنایع بزرگ را نیز داشته باشیم، اطراف اصفهان اگر صنایعی که آلاینده نیستند از آنها استقبال می‌شود چرا که اشتغال و ارزش‌افزوده در پی‌دارند. صنایع بزرگ که آلایندگی دارند باید از محیط شهری دور باشند و هر سوختی که می‌خواهند بسوزانند که آسیبی برای شهرها نداشته باشند البته در دنیا تعریف شده است و نیروگاه‌ها حداقل سیکل ترکیبی هستند که آلایندگی آنها نزدیک به صفر شود، نیروگاه شهید منتظری اصفهان سال‌ها است مصوبه دولت دارد که باید سیکل ترکیبی شود و نشده است کسی نیست که این موضوع را پیگیری کند. با پایان فصل سرما و کاهش آلاینده‌ها همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا آبان سال آینده که آلاینده‌ها مجدداً شدت می‌گیرد.


کارگروه بافت تاریخی که در شورای شهر اصفهان ایجاد شده در مواجهه با اتفاقات اخیر در حوزه میراث‌فرهنگی چگونه ورود داشته است؟
اعضا این کارگروه متشکل از مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هستند. کارگروه بافت تاریخی فعال است و بیشتر به اقداماتی که شهرداری باید در بافت‌های تاریخی انجام بدهد می‌پردازد، به طور مثال در اطراف میدان نقش‌جهان ورودی‌های میدان که وضعیت مطلوبی ندارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تدریجاً بنا شده بحث پیرایش شهری و ناهنجاری‌های بصری را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد. تلاش می‌کنیم به‌عنوان بافت تاریخی یک مدیر در شهرداری داشته باشیم تحت عنوان معاونت بافت تاریخی که در این زمینه محدودیتی از ناحیه وزارت کشور وجود دارد که شهرداری نمی‌تواند معاونت‌های خود را تغییر دهد. یکی از موضوعاتی که به‌کرات در مورد آن صحبت شده استفاده اصولی از میدان نقش‌جهان است که بدون شک برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در میدان نقش‌جهان به‌عنوان شخصیت این میدان و شناسنامه این شهر در سطح جهان بدون ایجاد آسیب و خدشه‌ای به این میدان منعی ندارد دراین‌بین نباید فراموش کرد نهادی که مجوز برگزاری مراسم در این میدان را صادر می‌کند میراث‌فرهنگی است که خود نظارت کافی را حین برگزاری مراسم و پس از آن بر عهده دارد. در خصوص ریزش سقف بازار قیصریه نیز باید گفت این موضوع بیشتر یک هشدار است در جلسه‌ای که به این منظور برگزار و بر ضرورت مراقبت‌های بیشتر تأکید شد. دو ماه گذشته نامه‌ای برای استاندار اصفهان ارسال کردیم که مسائل مختلف موجود حفاظت و مراقبت و نحوه استفاده بازار چندصدساله در آن تشریح شد. سقف ریخت و توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ اما دیوارهای این بازار که هر بار تراشیده می‌شود و ستون و ویترین در آن زده می‌شود چندان توجهی نمی‌شود. بازار از قدیم هیئت‌مدیره داشته و باید خودمراقبتی‌هایی را از سوی کسبه در حفظ محیط کسب‌وکار خود داشته باشیم.


چهارباغ پیاده‌راه باقی می‌ماند؟
موضوع ماشین‌رو شدن دوباره گذر چهارباغ که اخیراً مطرح شده شایعه است و به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و در دستور کار شورا و شهرداری اصفهان نیست.


یعنی با وجود برخی تغییرات در گذر چهارباغ و اظهارنظر برخی مسئولان دراین‌رابطه باز تکذیب می‌کنید؟
در برنامه شورا برای چهارباغ عباسی، این گذر پیاده‌رو با رویکرد فرهنگی و دارای محور تاریخی است؛ چراکه نبض حرکت و نشاط همراه با رونق اقتصادی و کیفیت مطلوب کسب‌وکار در این گذر جریان دارد. برنامه‌ریزی برای تبدیل خیابان‌های دیگر شهر به پیاده‌راه را در دستور کار داریم.
در بودجه سال آینده بخشی به‌عنوان تفریح و گردشگری در نظر گرفته شده، معمولا وقتی حرف از تفریح و نشاط‌زده می‌شود برنامه‌هایی با مشارکت همین نوجوان‌ها و جوان‌هایی برگزارخواهد شد که تفکرشان با برخی مدیران، مسئولان و شاید فرهنگ اصفهان متفاوت باشد و حاشیه‌هایی به همراه بیاورد تا چه حد فکر می‌کنید به هدف مدنظر در بودجه برسید؟
در این موضوع بحث فرهنگسازی مطرح است در هیچ کجای دنیا نمی‌پذیریم که در محیطی که عموم با خانواده قرار می گیرد رفتار نامناسبی از کسی سر بزند این موضوع هم به مربیان و والدین باز می‌گردد که باید تمرکز بر روند تربیتی داشته باشند.


پس از کش‌وقوس‌های فراوان می‌توانیم امیدوار باشیم بالاخره کارخانه ریسباف تبدیل به موزه شود؟
تبدیل کارخانه ریسباف به موزه یکی از موضوعاتی است که در صورت هماهنگی بیشتر بسیار زودتر می‌توانستیم این بحث را حل شده بدانیم، پیگیری‌های فراوان در این حوزه انجام شده و قدم‌هایی نیز برای تحقق این موضوع برداشته شده است. از شهرداری خواسته شده طرحی را آماده کند، طرح مرمتی که همه چیز آماده است و صدها برگ مطالعه دراین‌خصوص انجام شده است. در بودجه 1402 شهرداری مجدد بحث مرمت و بازسازی و تبدیل به موزه در نظر گرفته شده و تعهد می‌کنیم درصورتی‌که در این مجموعه باز شد و اجازه به شهرداری دادند به شهرداری از یک ماه بعد موزه را شروع می‌کنیم تا مردم در جریان روند کار باشند.


مشکلات حقوقی برج جهان‌نما چه سرانجامی داشته است؟
فاز 1 و 2 برج جهان‌نما از قبل قرار بوده هتل شود همه ادوار مدیریت شهری هم این تلاش را داشته‌اند دو سه بار دست‌به‌دست شده؛ اما هتل نشده است در حال حاضر روی این موضوع فعالیت می‌کنیم و به همین منظور تعاملاتی با سرمایه‌گذاران داشته‌ایم. تبدیل فاز 1 و 2 به هتل هم برای شخصیت ساختمان و هم برای گردشگرپذیری شهر مطلوب است. باتوجه‌به اینکه متعلق به بخش خصوصی است هم‌زمان برای تلطیف در نما و جذابیت ساختمان بودجه‌ای پیش‌بینی‌شده است.


یعنی هیچ شکایت حقوقی شخصی وجود ندارد؟
خیر. تنها سازمان اوقاف ادعایی نسبت به این ملک داشته که در حال مذاکرات نهایی هستیم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار