مرکز جامع توانمندسازی آقایان راه‌اندازی شد

کمپی برای پایان کارتن‌خوابی در اصفهان

بالاخره یکی از خواسته‌های دیرینه مردم اصفهان تحقق پیدا کرد و پس از مدت‌ها نابسامانی وضعیت معتادان متجاهر در تنها کمپ ماده 16 اصفهان، روز گذشته مرکز جامع مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم و زیرساختی شهر اصفهان با اعتباری بیش از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

کمپی برای پایان کارتن‌خوابی در اصفهان

بالاخره یکی از خواسته‌های دیرینه مردم اصفهان تحقق پیدا کرد و پس از مدت‌ها نابسامانی وضعیت معتادان متجاهر در تنها کمپ ماده 16 اصفهان، روز گذشته مرکز جامع مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم و زیرساختی شهر اصفهان با اعتباری بیش از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.
مجموعه توانمندسازی باغ فدک با تعامل صورت گرفته بین شهرداری اصفهان، استانداری، بهزیستی و سپاه پاسداران راه‌اندازی شده که با گشایش آن، مشکل اسکان کارتن‌خواب‌های شهر به صورت زیربنایی رفع خواهد شد. همچنین مجموعه دیگری در ضلع جنوبی شهر در منطقه قلعه شور ویژه بانوان به بهره‌برداری خواهد رسید.
در مراسم گشایش این مرکز، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: امروز دو مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کمپ ماده 16 یکی در باغ فدک برای مردان و دیگری در جاده قله شور برای زنان گشایش و به بهره‌برداری رسید. این محل توسط شهرداری اصفهان و بر اساس بند 6 ذیل ماده 55 قانون شهرداری‌ها و نیز مصوبه شورای شهر برای اسکان معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان ساخته شده است.
سید مجتبی ایزدی افزود: در ادامه از ظرفیت خیران و کارآفرینان اصفهان و با استفاده از ظرفیت شاخص‌های اجتماعی و مراکز فنی و حرفه‌ای به صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و اشتغال ایشان فراهم شود.
او بیان داشت: نجات جان انسان‌ها امر بسیار مهم اجتماعی، دینی، اسلامی و انسانی است ئ بر همه ما واجب است. بویژه اکنون که کشور ما با هجمه‌های سنگین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه است و مواد مخدر به عنوان یک ابزار سیاسی ویرانگر در دست دشمنان ما قرار دارد.
ایزدی اظهار کرد: شدت این تهدید در حدی است که رهبر معظم انقلاب در سال 85 از قوه‌های سه‌گانه خواستند که مسئله را به عنوان سیاست کلی نظام در نظر گرفته و موادمخدر را تهدید بزرگ و عظیم کشور دانستند بنابراین فرمان تسریع در اجرای سهم هر دستگاه برای تحقق سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را صادر کردند.
یزدی تصریح کرد: بر این اساس ضرورت دارد تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای تحقق این مهم تمام ظرفیت‌های خود را بکار گیرند.
توجه خوب است اما سیاه نمایی نه
شهردار اصفهان گفت: زندگی انسان در ذات آمیخته از غم و شادی و محنت و سرور است، این اساس هستی است که رنج و شادی را در کنار یکدیگر دارد بنابراین باید در این مسیر به سه نکته بپردازیم.
علی قاسم‌زاده افزود: نخست اینکه تلاش کنیم بر غم کسی اضافه نکنیم و ما در جایگاه فردی و اجتماعی‌مان علت اندوه کسی نباشیم؛ و در ادامه به دنبال این باشیم گرد اندوه را از رخسار انسان‌های غمگین بزداییم.
او افزود: در درجه دوم باید اشاره داشت همه ما آرمان‌هایی داریم که بر اساس آن باید بهترین شرایط را برای زندگی مردم فراهم کنیم؛ اما فراموش نکنیم که ممکن است امکان برآورده کردن همه‌چیز وجود نداشته باشد بنابراین نباید انتظاراتی در جامعه ایجاد کنیم که در واقعیت شدنی نیست. نمی‌توان ادعا داشت شهری عاری از کارتن‌خواب و کودک کار خواهیم ساخت؛ اما باید تلاش کنیم این مسئله را به حداقل برسانیم. گاهی وعده‌هایی داده می‌شود که باعث می‌شود انتظار مردم افزایش یابد؛ اما باید این واقعیت را پذیرفت که ذات بشر در بهترین وضعیت هم میل به خطا دارد؛ بنابراین در شرایطی که نمی‌توانیم ادعا کنیم در جامعه اسلامی معضلی وجود نخواهد داشت اما این دلیل نمی‌شود که تلاش نکرده و شب و روز برای کاهش آسیب‌ها فعالیت نداشته باشیم.
قاسم‌زاده تصریح کرد: در این راستا از مطالبه گران تقاضا داریم میزان اندک خطا را سیاه نمایی نکنند چرا که در هر شهری علی‌رغم تلاش و همت صورت گرفته تا اندازه‌ای کارتن‌خواب و مهاجر و ... وجود دارد که امروز آن‌ها را جمع کنند فردا دوباره برمی‌گردند؛ بنابراین خوب است به این مسئله توجه و دقت کنیم اما سیاه نمایی نه.
شهردار اصفهان بیان داشت: در درجه سوم باید اشاره داشت که این ایجاد و افتتاح این مرکز در سایه همدلی مسئولان استان در دوره جدید مدیریت شهری است و در ارتباط با کودکان کار نیز بزودی بر اساس همین همگرایی مرکزی گشایش خواهد یافت.
او اشاره داشت: در آرمان‌شهر ترین شهر هم ممکن است آسیب وجود داشته باشد و ما خانواده‌ای هستیم که باید در سختی‌ها به هم کمک کنیم نه اینکه بر ضد هم باشیم.
سپاه را در مدیریت این مرکز تنها نگذارید
فرمانده سپاه صاحب‌الزمان در این مراسم بیان داشت: افتخار جمهوری اسلامی است که بالاترین فرد و مقام کشور غصه مردم را دارد و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و در صدر آن مبارزه با مواد مخدر را تأکید کرده‌اند.


سردار مجتبی فدا افزود: اخیرا مجمع درمانی به نام کرامت را راه‌اندازی کرده و در یکی از مأموریت‌هایمان سپاه و بسیج توانستند سربلند باشند. البته در صحنه‌های مختلفی حضور پیدا کرده‌ایم که وظیفه در قبال آن نداشتیم ولی ازآنجایی‌که سرباز آقا هستیم و نظر رهبری چنین بود، ما نیز ورود کردیم.
او بیان داشت: تقاضا داریم که پس از این دستگاه‌های مختلف ما را در اداره و پشتیبانی این محل تنها نگذارند. ضمن اینکه باید در این محل ظرفیتی فراهم کنیم تا منجر به ترک اعتیاد افراد حاضر در این محل باشد. کسانی که با عزت و کرامت به این محل آورده شده و علاوه بر ترک مورد تعلیمات دینی، روان‌شناسی، مددجویی و ... نیز قرار خواهند گرفت.
سردار فدا بیان داشت: قسمت آخر این کار صیانت است که اگر صورت نگیرد کار ما ناتمام خواهد ماند بنابراین باید با ایجاد اعتماد عمومی و در نظر گرفتن سرمایه‌ای برای ایجاد اشتغال ایشان به این مهم نیز بپردازیم. در همین راستا بزودی کارگاه‌های مهارت‌آموزی در این محل فعالیت خود را آغاز کرده تا ایشان مستقل شوند و مأموریت ما را ناتمام نگذارند.
نگاه مردم به اعتیاد تغییر پیدا کرده است
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: اگرچه این مرکز دیر گشایش یافت و یکی از جاهای خالی در اصفهان بود اما بازهم اتفاق خوبی است که امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم و باید اذعان داشت نمونه آن در کشور وجود ندارد.
محمد موسویان بیان داشت: اعتیاد از لحاظ قانون هنوز جرم تلقی می‌شود ولی خوشبختانه این دیدگاه در جامعه تغییر پیدا کرده است و مردم اعتقاد دارند معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است. به این ترتیب چنین فردی از نظر آسیب‌های روحی و رانی که دیده است نباید به زندان برود بلکه باید در مرکزی قرار گیرد که آسیب‌های جسمی و روحی‌اش درمان شود.
او ادامه داد: تا امروز چنین مرکزی با این ظرفیت اسکان در اصفهان نداشتیم و تنها مرکز ماده 16 قله شور را داشتیم که به دلیل کثرت جمعیت مانع از این بود که نیروی انتظامی بتواند طرحی اجرا کند و مجبور بودیم برخی از افراد را در زندان‌ها یا کمپ‌های ماده 15 نگهداری کنیم.
دادستان بیان داشت: از امروز باید کاری کنیم که معتاد متجاهر در سطح شهر دیده نشود و نباید این حرف در حد شعار باشد. اعتیاد عامل به وجود آمدن جرائم دیگر از جمله تکدی گری و سرقت‌های خرد است که برای جامعه ما آسیب جدی به همراه دارد. امید است در این مرکز با جمع‌آوری معتادان و اقدام برای ترک و برگرداندن دوباره آنها به جامعه با سلامت روح و جسم، آمار جرائم جامعه را کاهش دهیم.
او بیان داشت: دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد که نخست همکاری و نظارت دستگاه‌های متولی است و نباید آن را به دست فراموشی بسپارند؛ و در درجه دوم اینکه از طریق خیران غافل نشویم.
فعالیت مرکز توانمندسازی به چرخه تکرار نیفتد
استاندار اصفهان بیان داشت: راه‌اندازی این مرکز مطالبه بزرگی بود که با همت و همدلی دستگاه‌ها امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.
همان‌طور که در دین ما نجات یک فرد نجات جامعه محسوب می‌شود، در مقابلش قتل و از بین رفتن یک فرد هم به همین شکل تعبیر شده است. در سال 85-86 مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری کلی نظام مواد مخدر را به عنوان بلای بزرگ عنوان کردند و بیان داشتند نکند برآورد مسئولان از این مسئله واقعی نباشد چرا که اشتباه در محاسبات ما را دچار گرفتاری‌های بزرگ خواهد کرد. ما به درستی به این مسئله نپرداختیم و به معضلات کنونی دچار شدیم.
سید رضا مرتضوی بیان داشت: بخشی از اقدامات لازم سلبی و سخت‌افزاری است که شامل جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مبارزه با مافیای آن است که از کاشت گرفته تا انتقال و توزیع را شامل می‌شود.
او افزود: خود مبتلایان هم بخش اصلی هستند که در مورد آنها نیز اقدامات سلبی گسترده‌ای انجام شده است؛ اما در بخش اجتماعی و در زمینه نگاه مردم به این مسئله کمتر توجه داشته‌ایم. در سیاست‌های رهبری به آموزش و تربیت فرهنگی، اجتماعی به صورت ویژه اشاره شده است. اگر این مرکز نیز صرفا محلی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر باشد یعنی نتوانسته‌ایم مأموریت خود را به انجام برسانیم.
مرتضوی بیان داشت: مرحله بعدی اشتغال و بازگشت این افراد به جامعه است که اگر نتوانیم آن را به درستی انجام دهیم چرخه تکرار خواهد شد بنابراین اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین نباید در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گرفتار مسائل ابتدایی بود. اکنون که سپاه قبول زحمت کرده است ما نیز به اعتبار قول‌های سردار مؤمنی به ایشان وعده‌هایی داده‌ایم تا در ادامه امر تجهیز و توسعه این محل ممکن شود.

عکس ها: عطیه جویره/ اصفهان امروز

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: اینکه امروز شاهد گشایش چنین مرکزی هستیم در سایه همدلی و هم‌افزایی مسئولان استان اصفهان بوده است بوِیژه استاندار اصفهان چرا که در خیلی موارد ظرفیت‌هایی وجود دارد اما آنچه این ظرفیت‌ها را احیا می‌کند هنر یک مدیر است.
علیرضا کاظمی بیان داشت: این مرکز در سطح کشور بی‌نظیر است و آن‌قدر از نظر استانداردها خوب طراحی شده است که می‌تواند در سطح کشور و حتی جهانی و بین‌المللی الگویی کامل و دقیق باشد.
او افزود: سپاه و بسیج با الهی و خدایی که همیشه نسبت به مسئولیت‌های خود داشته است، سربلند و پیروز بوده است. این محل اکنون بیش از پول به طراحی نرم‌افزاری نیاز دارد و میزان موفقیت و اثرگذاری در فکر و عمل ما به میزان اخلاصمان بستگی دارد.
کاظمی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مواد مخدر یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیاست آن‌هم در شرایطی که در همسایگی کشور افغانستان که مرکز تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی است و ایران در مرکز مسیر توزیع این مواد قرار دارد؛ اما توانسته‌ایم عملکرد قابل‌توجهی در مبارزه با این مسئله داشته باشد.
او تصریح کرد: حوزه مواد مخدر به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی مسئله بسیار پیچیده‌ای است و نیم توان آن را در مدت 20 سال جمع کرد. حداقل بین 60 تا 100 هزار معتاد متجاهر داریم و چهار میلیون نفر هم به صورت حرفه‌ای و تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند. میانگین‌ها نیز نشان می‌دهد سالانه 5 هزار نفر نیز بر اثر استعمال مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.
البته این در برابر جامعه سالم ما عدد کمی است

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار