روایتی از آسانسورهای پرحاشیه اصفهان

ساختمان‌ها یکی پس از دیگری قدکشیدن و ارتفاع‌گرفتن و این داستان شروعی بود تا پای آسانسورهای پرحاشیه را به زندگی بشر باز کند. اما دراین‌بین آسانسورها چند وقتی است که تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شده‌اند.

روایتی از آسانسورهای پرحاشیه اصفهان

ساختمان‌ها یکی پس از دیگری قدکشیدن و ارتفاع‌گرفتن و این داستان شروعی بود تا پای آسانسورهای پرحاشیه را به زندگی بشر باز کند. اما دراین‌بین آسانسورها چند وقتی است که تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شده‌اند. آسانسورهایی که هر بار داستانی تازه با خود به همراه دارند و برایشان مدیر و مسئول و شهروند عادی فرقی ندارد و هر بار کابین کوچک آنها تبدیل می‌شود به مکانی برای حبس چندساعته افراد. در جدیدترین دست آورد آسانسورها در استان اصفهان چندی پیش تعدادی از مدیران یک بانک اصفهان و کاشان به دلیل سقوط آسانسور در ساختمان نوساز آسیب دیدند. اما آمار نسبتاً بالای حوادث در آسانسورها از کجا نشئت می‌گیرد؟ کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل افزایش آمار حبس در آسانسور خاموشی‌های شبکه برق است. اما ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان علاوه بر خاموشی، تعدادی از حوادث آسانسور را ناشی از رعایت‌نکردن نکات ایمنی مانند سوارشدن مازاد بر ظرفیت گزارش کرده و تأکید بر دریافت تأییدیه صحت عملکرد و ایمنی را از اداره کل استاندارد برای آسانسورها ضروری می‌دانند.

انجام بازرسی‌های دوره‌ای از آسانسورها در همه ساختمان‌ها و دریافت تأییدیه‌های سالانه از طریق شرکت‌های بازرسی ایمنی استاندارد، ضروری است؛ اما در مواردی شاهد کم‌توجهی به این موضوع در برخی از اماکن عمومی و اداره‌ها هستیم. مدیرکل استاندارد استان اصفهان نیز در این باره با ارائه آماری از 6 ماه نخست امسال عنوان کرد: طی شش‌ماهه امسال ۲ هزار و ۷۱۲ آسانسور در استان اصفهان مورد بازرسی انجام شده که برای یک هزار و ۴۰۵ مورد آسانسور تأییدیه استاندارد صادر شده است. به‌هرحال کیفیت پایین آسانسورها و نبود بازرسی‌های دقیق و تأییدیه‌های منظم باعث شده تا شاهد جولان حوادث آسانسورها در اصفهان باشیم و دراین‌بین باید نکات ایمنی در مواجهه با این اتفاق را بیشتر بدانیم. اگر در آسانسور باز نمی‌شود باید بدانید که جای شما مطمئن و بی‌خطر است؛ سعی نکنید از آسانسور خارج شوید، منتظر باشید افراد آموزش‌دیده برای کمک برسند. برخی تصورات غلط وجود دارد که هوای داخل کابین آسانسور را کم می‌دانند باید بدانید در صورت توقف کابین، وحشت نکنید، هوای زیادی در آسانسور وجود دارد و از دکمه کمک یا زنگ (آلارم)، تلفن یا ارتباط داخلی برای کمک‌گرفتن استفاده کنید. مهم‌تر از همه این که منتظر رسیدن کمک مناسب باشید و هرگز سعی نکنید آسانسوری که به‌صورت غیرمعمول توقف کرده، ترک کنید.

ارسال نظر