راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان به رونق گردشگری خواهد انجامید

توسعه گردشگری خارجی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها

به گفته رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان توسعه گردشگری خارجی در استان اصفهان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های متعدد و متنوع است.

توسعه گردشگری خارجی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها


علیرضا سالاریان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به حوزه فعالیت و مسئولیت نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان فعالیت سیاسی چندانی ندارد و در حوزه سیاسی بیشتر درباره هیئت‌هایی که به استان سفر می‌کنند وظیفه هماهنگی را با سایر نهاد‌های مرتبط به عهده دارد. سالاریان پیگیری دیپلماسی عمومی را از دیگر وظایف این نمایندگی دانست ادامه داد: بررسی وضعیت اتباع خارجی که در استان دچار مشکل شده‌اند یا مشکل ایجاد کرده‌اند در دستور کار این نمایندگی قرار دارد. او به حوزه فعالیت این نمایندگی به خصوص در بعد اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: استان اصفهان از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های مطلوبی دارد و تلاش می‌کنیم در راستای توسعه روابط خارجی استان و معرفی این ظرفیت‌ها به سایر کشور‌ها از کانال سفارت‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان هم افزایی میان شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، سمنها و رسانه برای ارتقا گردشگری که مسأله‌ای اساسی برای کشور و استان به حساب می‌آید را امری ضروری برشمرد. او اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری شاید مغفولی است که باید به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد بار‌ها طرح‌ها و‌ایده‌هایی در راستای ارتقا گردشگری در استان اصفهان مطرح کرده‌ایم که توجهی نسبت به آن نشده است. شرق اصفهان و مسیر فرودگاه شهید بهشتی تا شهر اصفهان در برخی نقاط مناظر چندان جالبی را شاهد نیستیم که می‌توان این بهسازی این مناظر را در دستور کار قرار داد از سوی دیگر در اختیار قرار دادن اینترنت برای گردشگران در محور‌های پرتردد و ساماندهی تردد عابران پیاده گزینه‌هایی هستند که باید به آن‌ها اصولی‌تر پرداخته شود. سالاریان با انتقاد از اینکه کاهش سفر گردشگران خارجی را در استان اصفهان شاهد هستیم بیان داشت: یکی از گزینه‌هایی که باعث می‌شود گردشگران مقاصد گردشگری دیگری جز کشور ما و اصفهان را انتخاب کنند موانع پولی است که گردشگران ترجیح می‌دهند سفر به نقاطی داشته باشند که به ساده‌ترین شکل ممکن راحتترین نوع خدمات مالی را شاهد باشند. مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان در ادامه گفت: برخی مواقع با تنگ نظری افکار عمومی و رسانه‌ها نسبت به سفر مدیران شهری و استانی به کشور‌های دیگر مواجه هستیم اما باید تغییر دیدگاه نسبت به این موضوع صورت بگیرد؛ چرا که حضور مدیران در سفر‌های کاری می‌تواند الگوبرداری از فعالیت‌های انجام شده در سایر کشور‌ها را برای ما به ارمغان بیاورد. سالاریان از راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان را از جمله موارد با اهمیت برای استان مطرح کرد و افزود: این پروژه به توسعه گردشگری خواهد انجامید و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر مشکلات پیش روی آن رفع شود.


کمک به توسعه اقتصادی یکی از وظایف وزارت امور خارجه


رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: در شرایط پیش رو توسعه اقتصادی اولویتی است که وزارت امور خارجه و نمایندگی این وزارت در استان نیز برای دستیابی به آن تلاش می‌کند و در این راستا با شرکت‌های فعال ایرانی در خارج از کشور، اتاق بازرگانی و نمایشگاه‌ها ارتباط داریم، علاوه بر آن با توجه به اینکه اصفهان در کشور از لحاظ تولید بسیاری محصولات رتبه برتر را دارد تسهیل در ارتباطات بین‌المللی برای صادرات آن‌ها از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار داده‌ایم. سالاریان با بیان اینکه در ۹ ماه نخست امسال ۲۷ هیأت خارجی و ۱۶ دیپلمات به استان اصفهان سفر کرده‌اند اضافه کرد: این هیأت‌ها در قالب‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و ورزشی بوده‌اند؛ این در حالی است که ۱۶ هیأت استانی نیز به خارج از کشور حضور داشته‌اند. او تصریح کرد: در صورتی که کشور و شرکتی تمایل به همکاری در استان اصفهان را داشته باشد از طریق نمایندگی این مهم قابل اجرا است و نتیجه این بازدید‌ها و میزان قراداد‌ها را باید با آمار افزایش صادرات سنجید که آمار گمرک نشان از افزایش دارد. سالاریان اذعان کرد: طبق آمار منتشر شده در ۹ ماه امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات از استان و ۶۴۸ میلیون دلار واردات به استان داشته‌ایم همچنین در سال جاری صادرات حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است. او اضافه کرد: در سال گذشته ۱۰ نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد که کشور‌های خارجی هم حضور داشتند. قطعاً برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند نمایشگاه‌های گردشگری، فرش، سنگ و مصالح ساختمانی در استان اصفهان مزیت‌هایی از جمله افزایش صادرات را به همراه خواهند داشت. سالاریان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را یک راه ارتباطی با کشور‌های دیگر دانست و گفت: هر ساله نمایشگاه بین‌المللی گردشگردی در شهر تهران در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، اگر بتوانیم همزمان با این نمایشگاه کشور‌های هدف را دعوت کنیم تا به ایران بیایند و همزمان از نمایشگاه و اصفهان بازدید کنند، قطعاً به اقتصاد، گردشگردی و روابط بین‌المللی استان کمک خواهیم کرد.


صدور انواع روادید در فرودگاه اصفهان


رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان یکی از مهمترین فعالیت‌های انجام شده طی سال‌های اخیر را صدور انواع روادید در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان دانست و اظهار کرد: دفتر صدور روادید در فرودگاه اصفهان تحت نظارت نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان فعالیت دارد که تاکنون ۵۰۴ روادید در فرودگاه به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ صادر شده است. سالاریان در ادامه توضیح داد: در ۹ ماه اخیر ۴۴ هزار و ٧٢١ تأیید و تسهیل اسناد مدارک تحصیلی اتباع ایرانی و خارجی انجام شد و این رقم در سال گذشته بالاتر از ۴۲ هزار سند بود که نشان از افزایش فعالیت در این عرصه در سال جاری دارد که یکی از معانی آن بیشتر شدن مهاجرت از استان به خارج از کشور است. او با بیان اینکه این نهاد در سال گذشته ۵۹ مورد کسب خبر و پیگیری امور مربوط به زندانیان ایرانی در خارج از کشور را به عهده داشته است بیان کرد: ۱۰۳ مورد پیگیری مسائل و مشکلات اتباع ایرانی مقیم خارج و ۳۴ مورد پیگیری مسائل و مشکلات اتباع خارجه مقیمی ایران را انجام داده‌ایم.
ضرورت گسترش تعامل رسانه‌ها و شهرداری با نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با انتقاد از اینکه همکاری شهرداری اصفهان و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه به حداقل میزان خود رسیده است، گفت: در این دوره مدیریت شهرداری از بودجه بین‌الملل شهرداری هیچ استفاده نکرده‌ایم این در حالی است که در دوره قبلی ۶۰ درصد کار‌ها با شهرداری بود، اما در حال حاضر همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با شهرداری به صفر رسیده است. در کشور‌های اروپایی همه شهر در اختیار شهرداری است، اما در اصفهان وضعیت بسیار متفاوت است. سالاریان اظهار کرد: سالن اجلاسی که در استان ساخته شده را باید به بهترین شکل در کشور استفاده کنیم، اما مدیران تهران پذیرا این مسأله نیستند. او بخش مهم دیپلماسی عمومی را رسانه عنوان کرد و گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان در چند سال اخیر هیچ تعاملی با رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نداشته است. او با بیان اینکه ارتباطات باشگاه‌های اصفهانی با تیم‌های خارجی می‌تواند سبب افزایش مراودات شود، اظهارداشت: برای مثال ارتباط سپاهان با تیم سن پترزبورگ روسیه و پورتو پرتغال در ماه‌های اخیر بیشتر شده است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار