فرهنگ‌سازی برای مصرف محصول شیرین اصفهان

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی  استان اصفهان در  جمع  خبرنگاران با اشاره به اینکه گز اصیل اصفهانی به عنوان یکی از باقدمت‌ترین سوغات استان از دوران صفویه محسوب می‌شود، گفت: این محصول با توجه به قدمت دیرینه دارای پتانسیل بالایی در حوزه کارآفرینی، صادرات، اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی است اما ارزش‌گذاری صحیحی در طول سال‌های گذشته از آن انجام نگرفته است.

فرهنگ‌سازی برای مصرف محصول شیرین اصفهان

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گز اصیل اصفهانی به عنوان یکی از باقدمت‌ترین سوغات استان از دوران صفویه محسوب می‌شود، گفت: این محصول با توجه به قدمت دیرینه دارای پتانسیل بالایی در حوزه کارآفرینی، صادرات، اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی است اما ارزش‌گذاری صحیحی در طول سال‌های گذشته از آن انجام نگرفته است. اگر توجه ویژه‌ای به این صنعت شود به طبع آن می‌توان اشتغال‌زایی بسیار بالایی در سطح استان ایجاد کرد و هم‌چنین با معرفی آن در سطح کشور و در حوزه بین‌الملل می‌توان ثروت آفرینی بسیار بالایی را در استان جذب کرد.
علی سرشوقی گفت: همایش گز اصیل اصفهان در تاریخ 26 بهمن‌ماه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و در همین راستا برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری اتحادیه گز و شیرینی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد. رونمایی از ترانه گز توسط یکی از خوانندگان اصفهانی، رونمایی از سمفونی گز، رونمایی از کار آوا، سخنرانی استاد بزرگ کشور در عرصه تاریخ در مورد تاریخچه گز و حضور مقامات کشوری و استانی از جمله برنامه‌های این همایش است. هم‌چنین روز 26 بهمن‌ماه توسط شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی استان به عنوان روز گز اصفهان در تقویم شمسی ثبت شده و از این به بعد روز 26 بهمن‌ماه به نام روز گز اصیل اصفهان شناخته خواهد شد.
او در خصوص اهداف این همایش اظهار کرد: اولین هدف آن است تا ارزش‌گذاری در صنعت گز ایجاد شود و بعدازاین اقدام تبلیغات گسترده به صورت منطقه‌ای و استانی از صنعت گز شکل گیرد. اکنون ظرفیت خوبی برای کسب ثروت آفرینی در حوزه گز وجود دارد اما ارزش‌گذاری درستی از آن انجام نشده است. به دلیل مزیت صنعتی بودن استان، بیش‌تر به مباحث صنعتی توجه می‌شود در حالیکه به صنعتی همچون گز کم‌تر اهمیت داده شده است.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت گز نسبت به انواع شکلات بسیار ارزان‌تر است و هم‌چنین این ماده غذایی به دلیل دارا بودن پروتئین و سایر مواد مغذی، ارزش بسیار بالاتری نسبت به انواع شکلات‌ها دارد. با فرهنگ آفرینی مناسب در بین مردم می‌توان گز را جایگزین مناسبی برای شکلات جات معرفی کرد و با این کار ثروت آفرینی بسیار زیادی برای استان به دست آورد.


فعالیت 150 مهندس گز سازی در استان


عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان با اشاره به این موضوع که گز به عنوان تنها صنعتی است که کاملاً ایرانی است، اظهار کرد: اکثر صنایع غذایی موجود در کشور تماماً ایرانی نیستند، بلکه ریشه خارجی دارند و در دیگر کشورها در ابتدا تولید می‌شده‌اند اما گز اصیل ایرانی از ابتدا در خود کشور تولید می‌شده است.
محمد گوهریان بیان کرد: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات بدون قند، محصولات فراسودمند، محصولات ویتامینه و دیگر محصولات در حوزه فناوری‌های نوین را دارند اما به دلیل آنکه بازار کشش این محصولات را ندارد، تولیدکنندگان آن‌چنان رغبتی به تولید این محصولات ندارند. امروزه گز به عنوان تنها محصول غذایی است که رشته دانشگاهی و دانشگاه مربوط به آن ایجاد شده است و تاکنون 150 مهندس گز سازی تربیت‌ شده‌اند.
او با بیان اینکه امروزه 10 هزار نفر به صورت مستقیم در 50 کارگاه صنعتی تولید گز فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برندهای معروف گز سازی در استان از 100 سال گذشته و قبل از جنگ جهانی دوم فعالیت خود را انجام می‌داده‌اند و شاید نظیر آن تاکنون در دیگر صنایع اتفاق نیفتاده باشد. اکنون ظرفیت تولید بالفعل 50 میلیون کیلو گز را داریم اما به دلیل بی‌توجهی‌ها این تعداد تولید نشده است. در دوران کرونا ضربه سختی به صنعت گز وارد شد و تا 80 درصد از مصرف گز به دلیل کاهش مسافرت‌ها کاهش یافت؛ اما اکنون با توجه به عبور از دوران همه‌گیری ویروس کرونا از مسئولان انتظار ویژه می‌رود تا به این صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشند.
به گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان، در همایش قبلی گز اصیل اصفهان بیش‌تر از 70 مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود و از بین آن‌ها 10 مقاله در ISI در حوزه گز به ثبت رسید. هم‌چنین برخی از این مقاله‌ها به‌منظور توسعه کیفیت در بخش تولید به کار گرفته شد و از 10 سال پیش تاکنون تمام پیشنهادات خلاقانه در صنعت گز به کار گرفته شده است. با توجه به بهره‌گیری تولیدکنندگان از دانش روز این صنعت روزبه‌روز با استانداردهای روز دنیا مطابقت پیدا کرده است و اکنون 20 تولیدکننده استاندارد تشویقی دارند.


گز ماده غذایی مفید برای همه سنین


رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان نیز در نشست خبری همایش گز اصیل اصفهان بیان کرد: مصرف گز به دلیل نداشتن چربی و بهره‌مندی از مواد اولیه گیاهی برای تمام سنین مفید است و به همین دلیل این ماده غذایی از دیگر شکلات‌ها برتری گرفته است. صنعت گز بسیار پرکاربرد و اشتغال‌زا است به همین خاطر می‌توان با برگزاری چنین همایش‌هایی جایگاه و اهمیت این صنعت را در کشور نشان داد.
حسن شریفی با اشاره به اینکه بیش از 35 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعال هستند، تصریح کرد: این صنعت سابقه 450 ساله دارد اما بیش از ۱۰۰ سال است که روند تولید به صورت صنعتی تبدیل شده است.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان در خصوص اهداف برگزاری همایش گز اصیل اصفهان گفت: هدف از برگزاری این همایش پاسداشت جایگاه صنعت گز در استان است.
گز نه تنها به عنوان یک سوغات در استان اصفهان معروف است بلکه به عنوان یک هنر نیز شناخته می‌شود. با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان در طول سال‌های گذشته نگاه کمتری به جایگاه صنعت گز شده است. با توجه به اینکه گز به عنوان یکی از سوغات اصلی اصفهان محسوب می‌شود به همین جهت هر کس باید در توان خود در جهت توسعه این صنعت نقش ایفا کند.
سید مهدی دردشتی تصریح کرد: مطالبه گری از مسئولان هدف بعدی ما در این همایش است. امروزه گز به عنوان سالم‌ترین شیرینی دنیا محسوب می‌شود و در آن از عصاره‌های طبیعی و بدون بهره‌گیری از اسانس‌های و غیرطبیعی و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. به همین خاطر مسئولان باید به این ماده غذایی پر ارزش بها بدهند و بسترسازی توسعه صادرات آن را برای رشد ثروت آفرینی فراهم کنند.
برخی از کشورهای جهان با این محصول ناآشنا هستند به همین خاطر برای ایجاد بازار در آن کشورها باید هزینه‌هایی را متحمل شد. در طول سال‌های گذشته به دلیل نبود حامی مالی، تولیدکنندگان خود مجبور بودند برای ایجاد بازار در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کنند.
او خاطرنشان کرد: بازار ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت گز دارد. با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه تولید گز بالا است اما میزان صادرات در طول چند سال گذشته روند افزایشی داشته است. به‌طوری‌که در سال 99 به بیش از 22 کشور و در سال 1400 به بیش از 28 کشور صادرات انجام گرفته است.
کانادا، استرالیا، منطقه اوراسیا، فرانسه، المان و... از جمله مقصدهای صادرات گز بودند که این کشورها با توجه به ارزش غذایی بالای گز این ماده غذایی را به دیگر صنایع غذایی ترجیح می‌دهند. این در حالی است که این محصول در کشور ما مورد بی‌توجهی مسئولان واقع شده است و ما انتظار داریم تا آن‌ها از این صنعت پربازده حمایت ویژه داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار