داغ‌کج سلیقگی بر دل میراث اصفهان

تپه اشرف بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده‌رود قرار دارد.

داغ‌کج سلیقگی بر دل میراث اصفهان

تپه اشرف بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده‌رود قرار دارد.

این تپه که در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده در اختیار میراث فرهنگی قرارگرفته است. اما سال‌هاست مورد بی‌مهری قرارگرفته است. اواخر دهه شصت از آن به‌عنوان پایگاه ضد هوایی استفاده می‌شد و سال ۱۳۷۱ نیز، چهار هزار متر آن تسطیح و به خیابان تبدیل شد. با تبدیل سایر بخش‌های این تپه به فضای سبز نیز عملا از ۱۲ هزار هکتار محوطه، تنها هفت هکتار از تپه اشرف باقی ماند.یافته‌های این تپه تاریخی در شهر اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است و ازاین‌جهت این تپه باستانی اهمیت زیادی در روشن شدن ابعاد تاریک تاریخی شهر اصفهان دارد.

تاکنون هفت فصل کاوش در این تپه انجام‌شده است که کاوشگران در این محل به کشفیات قابل‌توجهی رسیدند. سکه ساسانی،سفال‌های مربوط به دوره های سلوکی و اشکانی، حوض‌خانه و بنای نیمه‌تمام کاخ اشرف، شناسایی بخش‌هایی از قلعه ساسانی، بخش‌هایی از یک سازه هخامنشی، سه نوع تدفین متعلق به دوره اشکانی، گور خمره‌ای و تدفین مستقیم در خاک و به‌جانب طلوع خورشید تنها بخشی از این کشفیات در این تپه باستانی است.

گروه کاوش این تپه در سال 89 و در آغاز فصل اول کاوش با هزینه گروه اقدام به نصب یک تابلو در کنار محوطه آن کرد تا به این نقطه بی‌نشان اصفهان یک هویت ببخشد. به گفته علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف میراث فرهنگی اصفهان در این سال‌ها به بهانه اینکه این تابلو در شان اصفهان نیست برای برداشتن آن فشار می‌آورد بی‌آنکه خودش برای ساخت یک تابلوی در شان اصفهان و تاریخ آن اقدامی کند.

این باستان‌شناس می‌گوید که با مراجعه به شهرداری و درخواست برای ساخت یک تابلو با متن فارسی، انگلیسی در اردیبهشت‌ماه امسال تابلویی ساخته و برای نصب آماده شد. اما باز میراث اعلام کرده خودمان تابلو را می‌سازیم و نصب می‌کنیم. حالا نه تابلوی قدیمی بر سر تپه اشرف هست، نه تابلوی ساخت شهرداری نه خبری از ساخت تابلو توسط میراث فرهنگی.

سؤال اینجاست که چرا میراث فرهنگی که خود باید پیشگام در شناسایی و معرفی عرصه‌های تاریخی شهر اصفهان باشد بیش از 12 سال از ساخت یک تابلو که هزینه چندانی ندارد سرباز می‌زند و حالا هم که تابلویی در شان اصفهان ساخته و آماده نصب است مانع می‌شود و بهانه‌تراشی می‌کند؟!

در این سال‌ها انتقادهای شدید و سؤال‌برانگیزی به میراث فرهنگی اصفهان بوده و هست؛ از مرمت‌های ناشیانه و تخریب سازه‌ها و ابنیه تاریخی تا صدور مجوز عبور مترو از نزدیکی عرصه‌های تاریخی و ریزش سقف بازار قیصریه و در پی بارش‌های چند رو اخیر نیز قسمتی از سقف بازار دردشت ریخت. از آن‌سو مسئولان میراث هیچ‌گاه جواب قانع‌کننده‌ای برای این‌همه سؤال و انتقاد ارائه نکرده‌اند و همچنان دست‌کج سلیقه بر سر میراث اصفهان خودنمایی می‌کند و با تغییر مدیران آن آرامش بر میراث اصفهان روی خوش‌نشان نمی‌دهد. حالا میراث فرهنگی اصفهان قصد ندارد برای تپه‌ای که همچون موزه‌ای پر از گنجینه‌های ارزشمند است و برای ثبت لااقل یک عملکرد مثبت در کارنامه خویش، تابلویی که با هزینه یک‌نهاد دیگر آماده‌شده را نصب کند؛ بلکه تاریخ کهن اصفهان در گوشه‌ای از شهر در نظر مردم و گردشگران قرار گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار