طلایی پوشان اصفهانی امروز از پرسپولیس میزبانی می‌کنند

جنگ ستارگان در نقش‌جهان

شاید اگر دست خود پرسپولیسی‌ها بود هیچ‌گاه در این بازه زمانی به مصاف سپاهان نمی‌رفتند اما مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی حکم به برگزاری ال کلاسیکوی فوتبال ایران داده است.

جنگ ستارگان در نقش‌جهان

شاید اگر دست خود پرسپولیسی‌ها بود هیچ‌گاه در این بازه زمانی به مصاف سپاهان نمی‌رفتند اما مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی حکم به برگزاری ال کلاسیکوی فوتبال ایران داده است. جدالی که حالا دیگر همسنگ شهرآورد فوتبال ایران درآمده و چه‌بسا حساسیت‌هایش اگر بیشتر از بازی پرسپولیس و استقلال نباشد کمتر نیست. نکته جالب پیرامون بازی امروز این دو تیم به تاریخ رویارویی‌های این دو تیم در اسفندماه بازمی‌گردد. پرسپولیس و سپاهان امروز برای هفتاد و نهمین بار در چارچوب مسابقات رسمی و دهمین بار در چارچوب بازی‌های جام حذفی، برابر یکدیگر به میدان خواهند رفت. در ۷۸ پیکار قبلی، ۳۳ مسابقه در جریان وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی به پایان رسیده است و پرسپولیس ۲۶ پیروزی و ۱۹ شکست در کارنامه دارد. مصاف دو تیم قدمتی بیش از ۵۱ سال دارد و نخستین رویارویی آن‌ها در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ در چارچوب دیدارهای جام منطقه‌ای رقم خورد که با گل‌های محمود خوردبین و حسینعلی کلانی به سود سرخپوشان پایان یافت. در آن دیدار زنده‌یاد جعفر کاشانی کاپیتان پرسپولیس بود. بیشترین پیروزی متوالی در همان دوران و در پنج مسابقه از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ رقم خورد. سپاهان اولین امتیاز خود برابر پرسپولیس را با تساوی بدون گل در آبان ۱۳۵۴ به دست آورد و برای کسب نخستین پیروزی خود نیز ۲۲ سال و تا بهمن ۱۳۷۲ صبر کرد که با تک گل حمید مطهری برای آن‌ها رقم خورد. بهترین نتیجه برای دو تیم هم به پرسپولیس تعلق دارد که در دومین مصاف و در ۲۹ اسفند سال ۱۳۵۹ رقم خورد و سپاهان با گل‌های ادیبی، بهزادی، پروین، خوردبین و وطنخواه شش‌تایی شد.

دو تیم همچنین ۹ بار در چارچوب دیدارهای حذفی به میدان رفته‌اند. پرسپولیس در این ۹ مسابقه، سه بار در جریان بازی و یک‌بار در ضربات پنالتی به برتری دست پیدا کرد و سپاهان یک‌بار در جریان وقت‌های قانونی و دوبار در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده است. به‌طورکلی با تساوی لحاظ کردن بازی‌هایی که در جریان آن با ضربات پنالتی تیم برتر مشخص‌شده است؛ سه پیروزی برای پرسپولیس، یک پیروزی برای سپاهان و پنج تساوی حاصل رقابت‌های دو تیم در چارچوب دیدارهای جام حذفی بوده است. پرسپولیس و سپاهان همچنین تاکنون ۸ بار در ماه اسفند برابر هم دربازی‌های رسمی به میدان رفته‌اند که حاصل آن برای پرسپولیس پنج پیروزی، دو تساوی و یک شکست بوده است؛ اما شرایط بازی امروز دو تیم متفاوت از هر زمان دیگری است. دو تیمی که در لیگ 22، شانه‌به‌شانه هم پیش می‌روند و البته شاگردان ژوزه مورایس سه امتیاز از رقیب پیش افتاده‌اند تا به قهرمانی نزدیک‌تر باشند. این در حالی است که نیم‌فصل نخست لیگ را پرسپولیسی‌ها با اختلافی پنج امتیازی نسبت به سپاهان پایان دادند و به نظر می‌رسد در نیم‌فصل دوم هم‌روند ادامه‌دار باشد که چنین نشد. پنج پیروزی متوالی زردپوشان اصفهانی در پنج هفته نیم‌فصل دوم در مقابل دو برد، دو باخت و یک تساوی سرخپوشان پایتخت موجب شد تا کفه ترازوی به نفع سپاهانی‌ها سنگینی کند. پرواضح است که در حال حاضر ازنظر روحی و آمادگی جسمانی طلایی پوشان اصفهانی دست بالا را مقابل پرسپولیسی‌ها خواهند داشت و شاگردان یحیی گل محمدی در موقعیت متزلزلی باید آبروداری کنند. ضمن آن‌که سپاهانی‌ها با داشتن بهترین خط حمله لیگ تا پایان هفته 22 کابوس وحشتناکی برای مدافعان مهمان خواهند بود. تیمی که با 31 گل زده به هیچ حریفی رحم نکرده و امروز هم عرصه را برای شاگردان یحیی گل محمدی تنگ خواهد کرد. البته در خط دفاع شرایط پرسپولیس‌ها بهتر از سپاهانی‌ها است و آن‌ها با 14 گل خورده، پنج گل کمتر از رقیب دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر در بازی امروز نباید از نقش‌آفرینی ستاره‌های دو تیم غافل شد که می‌توانند تیمشان را به‌سلامت از این مرحله عبور دهند. بدون شک بزرگ‌ترین غافلگیری بازی امروز کسی نخواهد بود جز رامین رضائیان‌ که خودش را آماده این دیدار سرنوشت‌ساز کرده است. بازیکنی که با پنج گل زده و چهار پاس گل تاثیرگذارترین ستاره فصل طلایی پوشان اصفهانی به شمار می‌رود. از سوی دیگر این بازی حکم یک جدال حیثیتی را برای رامین دارد چراکه او در ابتدای فصل و پس‌ازاین که با بی‌مهری پرسپولیسی‌ها روبرو شد تصمیم گرفت تا توانایی‌هایش را در سپاهان به رخ همه بکشد. رامین حالا می‌خواهد هرچه در چنته دارد رو کند تا به تیم میزبان ثابت کند درازدست دادن او ضرر کرده‌اند. دیگر بازیکنی که در بازی امروز نگاه‌ها را به خودش متوجه خواهد کرد شهریار مغانلو است. آقای گل لیگ هم از انگیزه‌های خاصی برای گلزنی مقابل تیم سابق برخوردار است و به نظر می‌رسد همه توانش را برای بازکردن دروازه بیرانوند به کار خواهد گرفت. در آن‌سوی میدان هم برای ولسیانی مدافع فصل پیش سپاهان، بازی امروز یک بازی ویژه محسوب می‌شود و این مدافع بلندقامت هم دلایل خاص خوردش را برای درخشش در ال کلاسیکوی فوتبال ایران دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار