جشنواره خندستان چراغ روشن تئاتر کمدی ایران

جشنواره تئاتر کمدی «خندستان» که امسال پنجمین دوره‌اش توسط شهرداری اصفهان برگزار شد روزنه امیدی به روی تئاتر کمدی ایران بازکرده و قرار است در تداومش در آینده جریان‌ساز بوده و به  جشنواره‌ای جهانی در بخش تئاتر کمدی مبدل شود.

جشنواره خندستان چراغ روشن تئاتر کمدی ایران


تئاتر کمدی در ایران با نام اصفهان و هنرمندان اصفهانی گره خورده و آوازه تئاترهای کمدی اصفهان نه‌تنها در ایران که در جهان پیچیده است. در سال‌های گذشته وضعیت تئاتر ایران و اصفهان مطلوب نبوده و مشکلات، باعث شده تا تئاتر اصفهان که روزگاری صف بلیت‌هایش خیابان را بند می‌آورد و سراسر ایران برای تماشای آن صف می‌کشیدند کم‌رنگ شود و هنرمندان تئاتر اصفهان نیز قدم در عرصه‌های دیگر هنر بگذارند اما چراغ آن خاموش نشده است. تئاتر در تمام موضوعات و بخش‌ها نیازمند توجه و حمایت نهادهای دولتی و خصوصی است و برگزاری جشنواره‌ها با حمایت‌های بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و پیشرفت این هنر مهم اما مظلوم باشد. ورود شهرداری‌ها به برگزاری جشنواره‌های تئاتری همان حمایت درستی است که در کشورهای مختلف و مهد تئاتر همچون ایتالیا انجام می‌شود و نتیجه آن توسعه و پیشرفت تئاتر شهرها چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی است. شهرداری اصفهان که از دیرباز نشان داده حامی هنر و هنرمندان است اولین شهرداری در ایران است که جشنواره‌ای تخصصی برای تئاتر راه‌اندازی کرده و پنج دوره از آن را برگزار نموده است.

جشنواره تئاتر کمدی «خندستان» که امسال پنجمین دوره‌اش توسط شهرداری اصفهان برگزار شد روزنه امیدی به روی تئاتر کمدی ایران بازکرده و قرار است در تداومش در آینده جریان‌ساز بوده و به جشنواره‌ای جهانی در بخش تئاتر کمدی مبدل شود. «خندستان» هرچند هنوز در ابتدای راه است و تا پختگی راه بسیاری پیشرو دارد اما امسال با برگزاری بخش‌های محیطی و صحنه‌ای و کارگاه‌های تخصصی توانسته پای آثار با کیفیتی را به اصفهان باز کند و سالن‌های سوت‌وکور نمایش شهر را با جمعیت، آشتی دهد و در کنار آن دغدغه جاری بودن زاینده‌رود را ملی کند. قراردادن بخش ویژه زاینده‌رود در این جشنواره اقدامی مهم و تحسین‌برانگیز است و سبب شده گروه‌های نمایش از سرتاسر ایران برای این بخش آثار خود را ارسال کرده و دغدغه زاینده‌رود ملی شود.

جشنواره خندستان در حالی به ایستگاه پایانی پنجمین دوره خود رسید که نوید جشنواره‌ای آینده‌دار را می‌دهد. جشنواره‌ای که شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاری بیشتر و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر می‌تواند آن را به جشنواره‌ای جریان‌ساز و مهم در کشور و حتی بین‌المللی تبدیل کند و درحالی‌که جشنواره‌های تئاتر در ایران تعدادشان به‌اندازه انگشتان یک‌دست هم نیست، شهرداری اصفهان می‌تواند الگویی برای سایر شهرها برای ورود به عرصه‌های فرهنگی و هنری در ایران به‌ویژه تئاتر باشد

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار