تولددوباره درگذشتگان در جسم نهال نو پا

دیروز در بلوار شفاعت باغ رضوان عده زیادی از مردم در صفی طولانی مشغول نام‌نویسی بودند و درحالی‌که باران می‌بارید عده‌ای دیگر با در دست داشتن یک تابلو، یک نهال و یک بیل به سمت حفره‌های کاشت درخت حرکت می‌کردند که شماره‌گذاری شده بود.

تولددوباره درگذشتگان در جسم نهال نو پا

دیروز در بلوار شفاعت باغ رضوان عده زیادی از مردم در صفی طولانی مشغول نام‌نویسی بودند و درحالی‌که باران می‌بارید عده‌ای دیگر با در دست داشتن یک تابلو، یک نهال و یک بیل به سمت حفره‌های کاشت درخت حرکت می‌کردند که شماره‌گذاری شده بود.
در پرس‌وجویی که از ایشان معلوم شد هرکس به طریقی از این برنامه که «درخت یاری» نام داشت خبردار شده‌اند؛ یکی از طریق تبلیغات فضای مجازی، دیگری از طریق تماسی که با او گرفته‌شده بود و برخی هم به صورت گذری از داستان این درختکاری مطلع شده بودند.
این برنامه به بهانه روز درختکاری و مصادف با نیمه شعبان از سوی سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان تدارک دیده شده بود و حرکت ویژه‌ای در راستای احیای یاد معاد به شمار می‌رود.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان در توضیح این برنامه عنوان کرد: هرسال در اسفند هرسال درختکاری به‌عنوان یک کار پسندیده انجام می‌شود. امسال در باغ رضوان حدیثی از امام صادق را سرلوحه کار قرار دادیم اشاره دارد 6 کار می‌تواند یاری کننده متوفیان باشد که از جمله آن‌ها کاشت درخت است؛ بنابراین از این حدیث الگو گرفتیم و ویژه‌برنامه امسال را درخت یاری نام‌گذاری کردیم.
علی حاجیان افزود: در اجرای این ویژه‌برنامه زمینی به کاشت 313 درخت به نام مبارک حضرت مهدی (عج) مباردت ورزیدیم که باید اشاره داشت این مکان در توسعه فضای سبز ما قرار نداشت ولی محل ساخت قبر هم نبود؛ بنابراین ایده برنامه درخت یاری به ذهن اعضای اتاق فکر سازمان رسید و بر اساس آن در روز تولد امام زمان و هماهنگی آن با روز درختکاری، مردم شهر که متوفایی در باغ رضوان دارند به یاد ایشان نهالی در زمین بکارند.
او افزود: در انتخاب نوع درخت مواردی مانند آب‌وهوا، اقلیم و خاک را در نظر گرفتیم و ازآنجایی‌که در باغ رضوان زیتونستان، توتستان و انارستان داریم، این زمین را به کاشت درخت به اختصاص داریم. البته اینکه میوه به منتسب به حضرت زهراست و با زمین اینجا سازگاری دارد نیز دلایلی دیگری بود که بهستانی به یاد امام زمان و حضرت زهرا ایجاد کنیم تا مردم به یاد ازدست‌رفتگانشان آن را بسازند.
حاجیان اشاره داشت: اطلاع‌رسانی این برنامه از طرق مختلف از جمله تماس با شهروندانی که در 6 ماهه اخیر عزیز ازدست‌رفته‌ای را در این محل به خاک سپرده‌اند به همراه تبلیغات در فضای مجازی و بسترهای دیگر انجام شد و علی‌رغم بارندگی و سرما شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم.
او ادامه داد: این بهستان چون به دست خود مردم ایجاد می‌شود قطعا انس و تعلق‌خاطر ویژه‌ای برای آنها خواهد داشت تا هر بار به مزار عزیزشان می‌آیند به درختی که کاشته‌اند نیز سربزنند. البته ما به طور منظم به اینجا رسیدگی می‌کنیم تا در چند سال آینده بتوان از میوه این درختان استفاده شود و برکت تناول آن به روح درگذشتگان نیز برسد.حاجیان تصریح کرد: این تأکید وجود داشت افرادی در این برنامه حضورداشته باشند که عزیز ازدست‌رفته‌ای را در این محل به خاک سپرده‌اند و با دریافت یک کد و نصب تابلویی در کنار درختشان بتوانند آن را پیدا کنند؛ در واقع هدف این بود ارتباط و الفتی بین متوفیان و درختان کاشته شده برقرار شود.
او افزود: گفتنی است در این محل 5 درخت هم به یاد شهدای گمنام دفاع مقدس که سال 1384 در قطعه 22 به خاک سپرده شده‌اند کاشته می‌شود و البته مقبره‌ای نیز برای ایشان ساخته شده است که در هفته آینده افتتاح خواهد شد.حاجیان بیان داشت: درخت مانند فرزند است و زمانی که آن را با دستان خود بکاریم منتظر رشد او، سبز شدن برگ‌ها و به ثمر رسیدن میوه‌هایش خواهیم بود؛ بنابراین هرچند همکاران ما از این درختان نگهداری می‌کنند اما ارتباط مردم با درختانشان رسیدگی مضاعف را به دنبال خواهد داشت.
حاجیان تصریح کرد: برنامه درخت یاری در راستای رضایت متوفیان انجام شد که قطعا فیض و برکت این درختکاری شامل حالشان خواهد شد.
او افزود: به جر درختان زیتون که نگاه اقتصادی به آن وجود دارد، مابقی درختان مثمر این مکان برای استفاده عموم مردم است و هرکسی می‌تواند از میوه آن استفاده کنند تا خیروبرکتش به همه از جمله متوفیان برسد. قطعا سازمان آرامستان نیز چون نگاه ویژه‌ای به فضای سبز دارد نمی‌گذارد میوه‌های این درختان از بین برود. ازآنجایی‌که میوه زمانی به کمال می‌رسد که خورد شود اجازه نخواهیم داد این نعمات الهی از دست بروند.
مدیرعامل سازمان آرامستان بیان داشت: برنامه داریم که درختکاری و توسعه فضای سبز بین قطعات را نیز با ارتباط و همکاری مردم انجام دهیم؛ اما چون تعداد آن بالاست در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای آن به بهترین شیوه هستیم. همچنین در نظر داریم


اجرای ایده درخت یاری توسط نهادهای دیگر


در ادامه محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان نیز در این برنامه حضور داشت و با کاشت سه نهال به یاد شهدا با ویژه‌برنامه درخت یاری همراهی کرد.
احمدی در حاشیه این برنامه بیان داشت: درختکاری در روز نیمه شعبان و میلاد حضرت ولیعصر ابتکار بسیار خوب سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان است که امیدواریم چنین اقداماتی فرهنگ‌سازی شده و توسط نهادهای دیگر شهر صورت گیرد.
او افزود: طرح درختکاری به دست مردم و به یاد اموات در این روز بارانی اقدام جالبی بود و اینکه مردم خودشان در کاشت نهال و در ادامه سر زدن و نگهداری از آن مشارکت داشته باشند نیز بسیار پسندیده است. چرا که درخت موجود قابل‌احترامی است که در احکام دینی نیز توجه به آن توصیه شده است.
فرماندار اصفهان با بیان اینکه سه درخت را به یاد یکی از شهدای مدفون در باغ رضوان و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید جلال افشار کاشته است گفت: استقبال خیلی خوبی از این برنامه شده است و قطعا در آینده خاطره خوش امروز را زنده می‌کند.


اهمیت اقدامات فرهنگی در مسیر یاد معاد


منوچهر مهروی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در این برنامه حضور پیدا کرد و گفت: درختکاری از توصیه و تأکیدات مواکدی است که وجود دارد و علاوه بر اینکه درختکاری ریشه دینی و ثواب ساری و جاری دارد، در قانون اساسی ما حفظ محیط‌زیست اصلی است که کاشت درختان می‌تواند به تحقق این مباحث و در ادامه هوای پاک منجر شود.
او بیان داشت: امروز به یاد شهدای دفاع مقدس، امنیت، حرم، سلامت و ... درخت غرس شد که اتفاق بسیار زیبایی بود و می‌شود این اقدامات ویژه را در اماکن دیگری نیز انجام داد چرا که بر اساس شعار دولت که به کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره داشته است، با کاشت سه درخت توسط هر هم‌وطن می‌توان این موضوع را محقق کرد.
مهروی پور بیان داشت: در بودجه امسال که نزدیک 20 هزار میلیارد تومان تصویب شد و ابعاد مختلف و رویکردهای گوناگونی داشت به مباحث زیست‌محیطی و حرکت به سمت هوای پاک و سالم توجه ویژه‌ای شد و نزدیک به یک‌چهارم آن را به این موضوع اختصاص دادیم. در این راستا باید اشاره داشت که سازمان آرامستان های یکی از بخش‌هایی است که اقدامات ویژه‌ای در این مسیر داشته و در اجرای برنامه‌های خود خوش درخشیده است. این امر در سایه فعالیت یک مدیر جوان و جهادی محقق شده است که بودجه را خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند و توانسته‌اند اقدامات خوبی در گرامیداشت گذشتگان و به یاد معاد بودن انجام دهند.
مهروی پور گفت: چون معتقدیم صرفا خدماتی دانستن سازمان آرامستان ها درست نیست و باید آن را چندوجهی بدانیم، بنابراین این سازمان در کنار انجام وظایف تعریف‌شده برای شهرداری‌ها نسبت به خدمات فرهنگی و اجتماعی همم می‌تواند ایفای نقش خوبی داشته باشد؛ یکی از خدمات فرهنگی نیز این است که همه را به یاد معاد انداخته و نسبت به این موضوع که دنیا مزرعه آخرت است به‌گونه‌ای برنامه داشته باشد که مردم بر عملکرد خود دقت ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار