اصفهان آماده استقبال از مسافران نوروزی

روز گذشته شهرداری اصفهان آخرین نشست خبری‌اش در سال 1401 را با موضوع اقدامات ستاد نوروزی شهرداری اصفهان برگزار کرد. در این نشست معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان که پس از شهردار، جانشین ستاد سفر اصفهان را برعهده دارد به تشریح اقدامات این ستاد که بناست نه صرفا برای نوروز بلکه به صورت دائمی و برای تمام طول سال برقرار باشد را اعلام کرد.

اصفهان آماده استقبال از مسافران نوروزی

روز گذشته شهرداری اصفهان آخرین نشست خبری‌اش در سال 1401 را با موضوع اقدامات ستاد نوروزی شهرداری اصفهان برگزار کرد. در این نشست معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان که پس از شهردار، جانشین ستاد سفر اصفهان را برعهده دارد به تشریح اقدامات این ستاد که بناست نه صرفا برای نوروز بلکه به صورت دائمی و برای تمام طول سال برقرار باشد را اعلام کرد.
ازآنجایی‌که به گفته مهدی بقایی، باغ فدک بزرگترین محل اسکان سرباز کشور به شمار می‌رود و هر سال پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است، خبرنگار اصفهان امروز از تمهیدات لازم در زمان بارش‌های بهاری در این محل جویا شد و سرنوشت مسافران چادر خواب را در زمان بارش باران پرسید. بقایی پاسخ داد: باغ فدک محل اسکان سرباز است و برنامه‌ای برای مسقف کردن آن در نظر نداشته‌ایم اما ازآنجایی‌که در هماهنگی با اداره کل هواشناسی از پیش‌بینی هوای این ایام اطلاع کسب کرده‌ایم و احتمال بارش باران وجود دارد، فضاهای اسکان اضطراری برای این مسافران در نظر گرفته‌ایم که شامل ورزشگاه‌ها، منازل استیجاری، مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و ... هستند و قطعا توسط سازمان آتش‌نشانی با استفاده از 550 تا 600 نیروی آن مورد بازرسی ایمنی قرار می‌گیرند تا امکان صدور مجوز اسکان فراهم شود.
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار اصفهان در ادامه به تشریح اقدامات نوروزی این ستاد پرداخت و گفت: در نوروز 1402 تعداد 2500 نفر از کارکنان زحمت‌کش شهرداری، تمام 220 محله شهر را رفت‌وروب و پاک‌سازی می‌کنند. ضمن اینکه رنگ‌کاری جداول به طول 1500 هزار متر و نرده‌ها به طول 500 هزار متر در سایه همکاری با سازمان حمایت از زندانیان اصفهان توسط 750 نفر و در مدت 20 روز انجام شد.
او افزود: اقداماتی مانند بازسازی آسفالت‌های شهر، جداول شکسته و نیز هرس درختان به‌طور ویژه صورت گرفت. به‌این‌ترتیب که درختانی همچون توت و نارون پس از چندین سال هرس ویژه، پلارد و جوان‌سازی شد. در کنار آن اقدامات گسترده‌ای در زمینه گل‌کاری و آذین‌بندی‌های شهر با استفاده از گل‌های شب بو به تعداد... انجام شده است.
بقایی با اشاره به اقدامات زیباسازی انجام شده پیش از نوروز اظهار کرد: از محور خیابان کاوه تا میدان شهدا و نیز خیابان سروش تا بزرگمهر جمعا به 14 هزار مترمربع رنگ‌آمیزی می‌شود که طراحی آن را اساتید برجسته هنر اصفهان بر عهده داشته‌اند.
او افزود: در این راستا آثار تولید شده در سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان نیز بر اساس وعده‌ای که داده بودیم به صورت نمایشگاهی در محور خیابان کمال اسماعیل از سی‌وسه‌پل تا پل فردوسی جانمایی شده‌اند. همچنین 7 بنای تخریب شده اصفهان از جمله کاخ نمکدان، آیینه‌خانه و ... در ارتفاع 5/1 متر از جنس فلز ساخته شده و در حاشیه پل خواجه یا محور خیابان هشت‌بهشت در معرض عموم قرار داده می‌شوند.
معاون ... بیان داشت: 150 هزار عدد تجهیزات تأسیساتی و مکانیکی در سطح شهر وجود دارد که تمامی آن‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند و از این طریق در تعمیر و نگه‌داری آن صرفه‌جویی زیادی می‌شود. همچنین 2500 چشمه سرویس بهداشتی در شهر وجود دارد که به فعالیت 24 ساعته، 18 ساعته، 12 ساعته و 6 ساعته تقسیم بند شده‌اند. ضمن اینکه در این مورد از ظرفیت 600 مسجد نیز استفاده می‌شود.بقایی در ادامه به اقدامات مربوط به ستاد سفر پرداخته و گفت: در سال جاری دبیرخانه دائمی سفر را تشکیل دادیم و برای اقدامات نوروزی از آذرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کردیم. در این مسیر تفاهماتی را با شرکت سیاحتی سپاهان در راستای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی انجام داده‌ایم. در مجموع نیز 15 کمیته در ستاد سفر تشکیل داده‌ایم که شامل ... می‌شود.
او اظهار کرد: مسئله اسکان یکی از دغدغه‌های ماست و برای آن از ظرفیت‌های مختلف شهر استفاده خواهیم کرد. این در حالی است برای سال 1402 پیش‌بینی اسکان 128 هزار نفر در یک شب را داریم که سهم هتل‌ها هفت هزار نفر، مهمان‌پذیرها 1500 نفر، مدارس 37 هزار نفر، خوابگاه‌های دانشجویی 500 هزار نفر، منازل استیجاری 30 هزار نفر، سالن‌های ورزشی 40 هزار نفر و باغ فدک 12 هزار نفر است.
او با بیان اینکه باغ فدک جامع‌ترین کمپ اسکان کشور است که امسال تعمیرات و بازسازی زیادی در زیرساخت‌های آن انجام داده‌ایم. از جمله بازارچه عرضه محصولات خوراکی، سوغات و ... در آن ایجاد شده است. همچنین منبع آب با پنج کیلومتر لوله‌گذاری به همراه ایجاد حمام در آن قرار داده شد. سکوها نیز به تعداد 250 عدد و با ترکیب جدید در این محل قرار گرفته است و دوربین‌هایی با هزینه 5/1 میلیارد تومان در آن نصب شده است و در مجموع 18 میلیارد تومان صرف توسعه این زیرساخت‌ها شد. این در حالی است که در سال آینده توسعه زیرساخت‌ها با بودجه 20 میلیارد تومانی ادامه خواهد داشت.
بقایی به استقرار 14 اتوبوس گردشگری در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: این اتوبوس‌های در 3 خط بین فضاهای شهری با مقصد نقاط گردشگری حرکت می‌کنند. همچنین 26 عنوان برنامه فرهنگی در قالب 300 اجرا در باغ غدیر برگزار می‌شود و موارد دیگری همچون جزء خوانی در چهارباغ، محفل بین‌المللی قرآن، رؤیت هلال ماه رمضان و... نیز در ایام نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان خواهیم داشت که 90 درصد آن‌ها در شب برگزار می‌شوند.


گردش نوروزی با نرم افزار اصفهان من


در ادامه سید علی معرک نژاد، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد نوروزی شهر بیان داشت: با توجه به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان شعار محوری «رمضان؛ شهر زندگی» را انتخاب کردیم و سعی کردیم به‌گونه‌ای عمل شود که در تبلیغات شهری به شعائر دینی و فرهنگی‌مان توجه کنیم. او افزود: محوریت این برنامه‌ها را در چهار موضوع دنبال کرده‌ایم که به ترتیب تبلیغات تلفنی و پاسخگویی از طریق خط 137، تبلیغات محیطی با استفاده از تمام ظرفیت‌های مربوط به این موضوع در سطح شهر، تبلیغات فضای مجازی و در نهایت تابلوهای چندوجهی با موضوع شهدا به همراه نصب دو هزار پرچم، کاشت صرفا 34 هزار و 850 گل شب بو و نیز بهره گرفتن از ظرفیت‌های تلویزیون و رادیو است.
معرک نژاد تأکید کرد: محور اصلی اقدامات اطلاع‌رسانی ما در نوروز 1402 رونمایی و استفاده از نرم‌افزار «اصفهان من» است که 16 موضوع مختلف از جمله حمل‌ونقل، محل سرویس‌های بهداشتی شهر، غذاخوری‌ها، مسیریابی، محل قرارگیری پارکینگ‌ها و ظرفیت آنلاین آن و ... است. ضمن اینکه برای نصب آن مسابقه‌ای تدارک دیده شده است که شهروندان و مسافران می‌توانند در آن شرکت کنند.
در این نشست همچنین اعلام شد که ویژه‌برنامه سال‌تحویل در گلستان شهدا و پل خواجو به صورت زنده پخش‌شده و در سوم فروردین‌ماه نیز رؤیت هلال ماه رمضان نیز در میدان امام برگزار می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار