1401؛ سال سخت برای اقتصاد اصفهان

فضای اقتصادی استان اصفهان در سال 1401 متأثر از فضای اقتصادی حاکم بر کشور روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت.

1401؛ سال سخت برای اقتصاد اصفهان


اصفهان که به عنوان قطب صنعت کشور شناخته می‌شود، نتوانست در سال 1401 به جایگاه مناسبی در بخش اقتصادی دست یابد. در بخش صنعت، وجود مشکلات متعدد و عدم ثبات اقتصادی کار را بیش‌ازپیش دشوار کرد، تحریم‌ها و فرسودگی ماشین‌آلات، عدم ارتباطات اقتصادی با فعالان اقتصادی دنیا و مشکلات ارزی کار را برای صنعتگران اصفهانی در سال 1401 بسیار سخت کرد.
در بخش بازرگانی نیز ادامه تحریم‌های ظالمانه و بروکراسی‌های دست و پاگیر اجازه رشد چندان مناسبی به این بخش نداد. تکمیل نشدن زیرساخت‌های اساسی همچون قطار سریع‌السیر و بندر خشک را نیز می‌توان از ضعف‌های اقتصادی در بخش بازرگانی استان برشمرد.
در بخش کشاورزی، تداوم روند خشک‌سالی‌های چند ساله موجب کاهش تولیدات شده هرچند مسئولان مرتبط تلاش دارند با همین آب ناچیز به افزایش رشد و بهره‌وری کمک کنند اما باید پذیرفت که مشکلات ناشی از خشک‌سالی دامن کشاورزی اصفهان را گرفته است.
در بخش معدن نیز با توجه به مشکلات زیست محیطی استان و عدم ثبات در تصمیمات مدیران، به نظر می‌رسد توفیق چشمگیری نصیب استان نشده است.
در بخش گردشگری که می‌تواند یک نقطه مهم و استراتژیک برای استان باشد نیز سال 1401 یک سال بد بود. مشکلات متعددی باعث عدم رونق گرفتن گردشگری اصفهان شد، ناآرامی‌های اخیر، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، حواشی متعدد پیرامون مباحث گردشگری و بناهای تاریخی، خشکی زاینده‌رود و... باعث شد گردشگری به عنوان یکی از موتورهای اقتصاد اصفهان در سال 1401 ناکام بماند.
عدم تکمیل پروژه‌های مهم و بزرگ اصفهان همچون طرح‌های آب‌رسانی نیز از دیگر مشکلات اقتصاد استان در سال 1401 بود.
البته توفیقاتی نیز در سال جاری در بخش اقتصاد حاصل شده که از آن جمله می‌توان به رکوردشکنی‌های تولید در فولاد مبارکه، رفع بخشی از مشکلات ذوب‌آهن، احیای نیمه کاره پلی اکریل، برگزاری انتخابات سالم و پرشور اتاق بازرگانی و توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره داشت.
برآیند وقایع اقتصادی استان اصفهان نشان می‌دهد اقتصاد این استان همچنان با نقاط ایده آل فاصله بسیار چشمگیری دارد و در بسیاری بخش‌ها به شدت از برنامه‌ها عقب است، امید است سال 1402 سالی همراه با گشایش‌های اقتصادی و رفع مشکلات برای همه مردم باشد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار