صنعت غذای حلال، مسیری درخشان برای اقتصاد ایران

صنعت غذای حلال، یکی از صنایعی است که به تازگی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و درآمدزایی و ارزآوری مناسبی برای برخی از کشورها به دنبال داشته است

صنعت غذای حلال، مسیری درخشان برای اقتصاد ایران


صنعت غذای حلال، یکی از صنایعی است که به تازگی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و درآمدزایی و ارزآوری مناسبی برای برخی از کشورها به دنبال داشته است. برآوردها نشان می‌دهد بازار جهانی غذای حلال به 1023 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده و انتظار می‌رود اندازه این بازار تا سال 2027 به 2 هزار و 43 میلیارد دلار برسد. زمانی تصور می‌شد که غذای حلال عمدتاً به گوشت و مرغ و به‌طور خاص به روش کشتار آن‌ها اطلاق می‌شود؛ اما غذای حلال شامل غذاهای غیر گوشتی مانند لبنیات، محصولات پخته‌شده، تنقلات، شیرینی‌ها، غذاهای آماده و سایر محصولات غذایی و آشامیدنی فرآوری شده است که اصول اسلامی در آن رعایت می‌شود و اصطلاحاً یک فرآیند «مزرعه تا سفره» است که از طریق رعایت موازین و استانداردهای حلال انجام می‌شود.افزایش جمعیت مسلمانان در سراسر جهان به‌طور قابل توجهی به رشد بازار غذای حلال کمک می‌کند. براساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو که یک اندیشکده آمریکایی است، انتظار می‌رود جمعیت مسلمانان جهان تا سال 2030 به حدود 2 میلیارد و 190 میلیون نفر افزایش یابد.

آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین منطقه در بازار غذای حلال در سال 2021 را به خود تخصیص داده‌اند. بازار غذای حلال که به‌سرعت در حال افزایش است، این پتانسیل را دارد که در آینده نقش بیشتری در تجارت جهانی داشته باشد. براساس آمارها تقریباً هیچ کشور مسلمانی در لیست 10 صادرکننده برتر محصولات حلال نیست. براساس آخرین آمارها، برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت حلال و تایلند بزرگ‌ترین صادرکننده مواد غذایی حلال در جهان است. 15 درصد از غذای حلال جهان را مسلمانان تولید می‌کنند که عمدتاً توسط اندونزی، مالزی و ترکیه تأمین می‌شود.
بخش غذای حلال چشم‌اندازهای اقتصادی متعددی را برای تولیدکنندگان مواد غذایی ارائه می‌کند. تا سال 2021، تنوع محصولات موجود محدود و بازار تا حد زیادی اشباع نشده است. بازار مصرف حلال این پتانسیل را دارد که به‌سرعت گسترش یابد و طیف وسیعی از انواع مشتریان را به‌غیراز مسلمانانی که به دنبال محصولات با کیفیت‌تر و ایمن‌تر هستند، در خود جای دهد.
مسلمانان مصرف‌کنندگان اصلی غذای حلال هستند و حدود 26 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این حجم از بازار پتانسیل زیادی را برای صنعت حلال فراهم می‌کند. تقاضا برای محصولات غذایی حلال با افزایش نرخ رشد جمعیت و تغییر شرایط اجتماعی اقتصادی در کشورهای دارای اکثریت مسلمان و کشورهای دیگر به‌سرعت در حال افزایش است. تحقیقات نشان داده است که غذای حلال امن‌ترین غذا برای مصرف است و حتی غیرمسلمانان نیز آن را تشخیص داده‌اند.
در این شرایط، ایران به عنوان کشوری با ظرفیت‌های متعدد در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی می‌تواند جایگاهی بسیار بالا در صنعت غذای حلال داشته باشد، این بازار می‌تواند سودی سرشار برای کشور به همراه داشته باشد و در زمینه صادرات این محصولات نیز درآمدزایی مناسبی برای کشور در بر داشته باشد زیرا بسیاری از کشورهای متقاضی غذای حلال، از همسایگان ایران هستند. در این زمینه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان اصفهان نیز باید با تیزبینی و رصد بازارها، به دنبال ایجاد بازارهای صادراتی در این بخش بوده و با برندسازی مناسب زمینه رشد و توسعه تجارت در صنعت حلال را ایجاد کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار