روزهای پایان سال و سرانجام بسته‌های پستی

با رشد چشمگیر خریدهای اینترنتی در سال‌های اخیر این روزها شکایات برخی شهروندان این است که اداره‌های پست بسته‌های پستی را به درستی به دست گیرندگان آن نمی‌رسانند یا حتی برخی مرسولات مهم مانند مدارک شناسایی خودرو شامل برگ سبز، کارت خودرو یا کارت سوخت و گواهینامه هرگز به دست شهروندان نمی‌رسد!

روزهای پایان سال و سرانجام بسته‌های پستی
اصفهان امروز - شهین اصلانی

با رشد چشمگیر خریدهای اینترنتی در سال‌های اخیر این روزها شکایات برخی شهروندان این است که اداره‌های پست بسته‌های پستی را به درستی به دست گیرندگان آن نمی‌رسانند یا حتی برخی مرسولات مهم مانند مدارک شناسایی خودرو شامل برگ سبز، کارت خودرو یا کارت سوخت و گواهینامه هرگز به دست شهروندان نمی‌رسد! و این امر زمینه نارضایتی آن‌ها را فراهم کرده تا جایی که اگر سری به ادارات پست بزنید درصد بسیاری از مراجعان از این دست افراد هستند، برخی شکایات هم حاکی از پاره شدن بسته‌های پستی و یا حتی باز شدن آن‌ها است! این موضوعات در حالی اتفاق می‌افتد که بسته‌های پستی در کشورهای پیشرفته با قوانین خاصی جابجا می‌شوند تا در کمال صحت به مقصد برسد.


شکایات شهروندان و نارضایتی از ادارات پست


مردی 40 ساله در اداره پست ملک‌شهر اصفهان به اصفهان امروز، می‌گوید: یکسال‌ونیم قبل برای دریافت کارت خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه کردم و با صرف وقت و هزینه بسیار کارت خودرو صادر شد اما به آدرسم ارسال نشد! کارکنان این اداره پست اظهار کردند کارت شما صادر شده و رسیده اما آدرس شما خوانا نبوده و به تهران برگشت خورده است به پلیس راهور مراجعه کنید، به پلیس راهور مراجعه کردم آن‌ها می‌گویند این موضوع مربوط به اداره پست است!
وی ادامه می‌دهد: یکسال‌ونیم است که کارت خودرو ندارم درحالی‌که هم آدرس دقیق منزل، کد پستی و دو شماره موبایل برای پیگیری به اپراتور مرکز تعویض پلاک دادم و این گفته اداره پست مبنی بر خوانا یا غلط بودن آدرس را قبول ندارم.
خانمی 50 ساله هم اظهار می‌کند: دقیقاً مشکل من هم همین عدم ارسال مدارک شناسایی خودرو است که حدود 9 ماه پیش مراحل آن انجام شد، کارت خودرو به تهران برگشت خورده است درحالی‌که آدرس، کد پستی و شماره تماس را به اپراتور مربوطه داده بودم.
خانمی 30 ساله اما از پاره بودن بسته خود شکایت دارد و می‌گوید: از طریق خرید اینترنتی دو جفت کفش خریده بودم وقتی بسته‌ام رسید جعبه آن پاره و کثیف بود، به فروشنده این موضوع را انتقال دادم و فروشنده از بسته‌بندی کامل و سالم آن قبل از ارائه به پست خبر داد.
خانم 60 ساله دیگری می‌گوید: بسته‌ای از خارج از کشور توسط یکی از اقوام برایم پست شده بود که این بسته باز شده و برخی اقلام آن هم کم شده بود!


عمده دلایل تأخیر در ارسال مرسولات پستی چیست؟


حمید باقری مدیرکل پست استان اصفهان در پاسخ به مشکلات شهروندان در ارسال مرسولات به اصفهان امروز می‌گوید: دامنه ارائه خدمات پستی تا دوردست‌ترین روستاها در کشور وجود دارد و طبیعی است که امکان ارائه کامل تعهدات در برخی موارد با مشکل مواجه می‌شود، عمده دلایل تأخیر در رسیدن مرسولات پستی به دست شهروندان خرابی خودروها در مسیر، وجود ایام تعطیلات، رسیدن خودرو بعد از زمان شروع توزیع و تکمیل ظرفیت بودن خودرو یا به صرفه نبودن ارسال ته‌مانده بار از نظر اقتصادی است. وی می‌افزاید: به این دلایل اشتباه آدرس‌نویسی، نام مشابه در آدرس‌ها، نام معابر مشابه در آدرس‌ها، نداشتن پلاک منازل و عدم حضور گیرنده‌ها همگی باعث می‌شود مشتری تأخیر زمان رسیدن مرسوله را به پای پست بگذارد که خیلی مواقع حق با مشتری است خیلی مواقع هم اختیار از دست پست خارج است مانند شرایط تعطیلی برخی ادارات و اصناف و شرکت‌ها در روزهای پنجشنبه یا تعطیل شدن‌های اضطراری اعلامی یا شرایط جوی هوا مانند باران و غیره همگی باعث عدم توزیع مرسولات شده و تأخیر آن خارج از اراده و اختیار پست خارج است.
مدیرکل پست استان اصفهان در خصوص پاره شدن لفاف‌ها، اظهار می‌کند: برخی موارد کیفیت پایین کارتن ارسالی فرستنده یا عدم رعایت موارد حمل‌ونقل و برخی موارد هم حوادث ناشی از عدم چیدمان در بار که فرآیندها به نحوی تنظیم شده که همکاران باید قبل از تحویل مرسوله لفاف‌های پاره را ترمیم کنند برچسب عذرخواهی روی آن الصاق و تحویل گیرنده دهند، اگر وزن بسته نسبت به زمان تحویل دچار تغییر شده باشد گیرنده می‌تواند به اداره پست جهت ارائه علت مراجعه و اگر خسارتی به وی وارد شده باشد آن را مطالبه نماید. وی تصریح می‌کند: آمار نیروهای توزیع در هر شهر برحسب گشت‌های کد پستی نامه‌رسانی تعیین می‌شوند چنانچه یک گشت بیش از استاندارد اماکن مسکونی و کسبه داشته باشد بیش از یک نامه‌رسان به آن گشت اختصاص می‌یابد، گشت نامه‌رسانی به مجموعه از بلوک‌های ساختمانی از یک یا چند محل از یک تا چند خیابان که کد پستی‌های آن ردیف خاصی را دارند، گفته می‌شود.
باقری در خصوص آموزش به موزعین می‌گوید: آموزش‌‌های لازم به موزعین داده می‌شود به دلیل اینکه نرم‌افزار همراه دارند، هم در قالب پیام با تغییرات نرم‌افزاری آخرین تغییرات را می‌بینید و هم در قالب بخشنامه روزانه توسط سرنامه‌رسان‌ها مطالب به طور مستمر به آن‌ها تأکید می‌شود، آموزش‌های ابتدایی هم قبل از آغاز به کار به آن‌ها داده می‌شود و به صورت سالانه نیز در قالب یک دوره ضمن خدمت موزعین آموزش می‌بینند.
وی ادامه می‌دهد: رضایت مردم از موزعین آن‌قدر اهمیت دارد که اخیراً به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی اختصاصی سازمان اداری استخدامی برای ‌ارزیابی پست لحاظ شده است، ادارات پست برای گیرنده مرسولات پیامک نظرسنجی ارسال می‌کنند و همشهریان می‌توانند دراین پیامک‌ها نظر خود را ثبت کنند، این نظر در قالب گزارشات در پست مورد تحلیل قرار می‌گیرد و مواردی که نظر منفی داده‌اند با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا علت دقیق نارضایتی بررسی شود و اگر قصوری صورت گرفته باشد بازخورد لازم به موزع داده می‌شود.مدیرکل پست استان اصفهان در خصوص پست پیشتاز اظهار می‌کند: پست پیشتاز سرویسی است که زیرساخت پیاده‌سازی و اجرای آن حمل‌ونقل هوایی بوده اما هواپیمایی کشور دو مشکل زیرساختی دارد، یکی خطوط و زمان مورد نیاز پست را نمی‌تواند پوشش دهد، دوم اینکه هر نوع کالایی را هم حمل نمی‌کند چون پروتکل خاص خود را دارد بنابراین پست ناچار است مرسوله را به صورت زمینی ارسال کند و ارسال زمینی هم برای برخی استان‌های دورتر از یکدیگر تأخیرهای اشاره شده را دارد.


اصلی‌ترین مشکلات در مرسولات راهور


وی تصریح می‌کند: اصلی‌ترین مشکلی که در مرسولات راهور وجود دارد این است که آدرسی که در سیستم ثبت و بعد رو‌ی پاکت چاپ می‌کنند ملاک ‌کار پست خواهد بود، بنابراین ورودی ناقص اطلاعات یا دادن اطلاعات غلط یا دادن اطلاعات با تفسیرهای متفاوت باعث می‌شود آدرس‌ها پیدا نشوند البته برخی‌ها به عمد آدرس مکان دیگری را می‌دهند که خودرو با پلاک یک شهر خاص بگیرند، برخی هم چون قبل از ثبت آدرس قصد فروش دارند اهمیتی نمی‌دهند که چه آدرسی بدهند، بنابراین ورودی سیستم آدرس ناقص ارائه شده توسط مردم است.
باقری با بیان اینکه ناجا باید ابتدا مردم را به ارائه آدرس درست هدایت کند و این آدرس را توسط خود پست استعلام کند که درست است یا خیر، ادامه می‌دهد: اخیراً این کار در یک سال گذشته اجرایی شده است اما همچنان شاهد هستیم که برخی مدارک توسط، ناجا با همان بانک اطلاعاتی سنوات گذشته چاپ می‌شود بنابراین چون همکاران موزع پست برای توزیع مرسولات، پرداختی انگیزشی دارند دلیلی برای توزیع نکردن ندارند و برداشته شدن تلفن از روی آدرس‌ها هم توسط ناجا انجام شده چراکه معتقدند باید آدرس قابل شناسایی باشد.
وی در خصوص مشکلات ارسال کارت سوخت هم می‌افزاید: در خصوص کارت سوخت مشکل بسیار بیشتر است چون پای شرکت نفت هم درمیان است و گاهی آدرس‌هایی چاپ می‌شود که یک روزی یک خودرویی در آن آدرس بوده است!


پرداخت غرامت تأخیرها توسط اداره پست


مدیرکل پست استان اصفهان در خصوص پرداخت غرامت تأخیرها می‌گوید: پرداخت غرامت تأخیرها در پست برای مرسولات وجود دارد اما بسیاری از مشتریان وقتی با آن‌ها مذاکره می‌شود به دنبال غرامت نیستند و تمایل دارند مشکل تأخیرها حل شود که برای حل مشکلات نیاز است هزینه تمام شده خدمات برآورد و دریافت شود مشتریانی که غرامت تأخیر درخواست کنند به آن‌ها پرداخت می‌شود و پست هم از عامل تأخیر خسارت را دریافت خواهد کرد، این عامل اگر قابل شناسایی باشد که از وی دریافت خواهد شد اگر قابل شناسایی نباشد از اعتبارات شرکت پرداخت می‌شود.وی ادامه می‌دهد: نحوه پرداخت غرامت ثبت درخواست در سامانه‌های الکترونیکی شکایات از شرکت ملی پست است که در صورت تائید لینک ثبت شماره حساب ارسال می‌شود و پس از دریافت شماره حساب غرامت محاسبه و به ترتیب اولویت وصول درخواست‌ها و در صورت تأمین بودن نقدینگی غرامت پرداخت خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار