خاطره تلخ آقای خاطره ساز

کیومرث پوراحمد راوی خاطرات کودکان و نوجوانان دهه‌های شصت و هفتاد بیش از همه برای نسلی که بخش پررنگی از خاطراتش را مدیون او هستند، تلخ و ناراحت‌کننده است. نسلی که امروز خودشان پدر و مادر هستند، بزرگ شده‌اند و روزگاری با آثار پوراحمد اشک ریخته‌اند، خندیده‌اند و عاشق شده‌اند.

خاطره تلخ آقای خاطره ساز

شروع سال 1402 هم بنای ناسازگاری را دارد و با خبری تلخ فروردین وارد نیمه دومش می‌شود. خبر درگذشت کیومرث پوراحمد راوی خاطرات کودکان و نوجوانان دهه‌های شصت و هفتاد بیش از همه برای نسلی که بخش پررنگی از خاطراتش را مدیون او هستند، تلخ و ناراحت‌کننده است. نسلی که امروز خودشان پدر و مادر هستند، بزرگ شده‌اند و روزگاری با آثار پوراحمد اشک ریخته‌اند، خندیده‌اند و عاشق شده‌اند. آثار کیومرث پوراحمد پر بود از عشق، دوستی و خاطره، پر بود از تصاویر خاطره‌انگیز، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و سکانس‌های ماندگار. ترانه‌های خواهران غریب بخش پررنگی از خاطرات موزیکال سینمای ایران است، قصه‌های مجید تصویری پررنگی از اصفهان و لهجه اصفهانی در ذهن مخاطبان ایرانی نقش بسته است، شب یلدا روایتی بی‌نظیر از تنهایی است و اتوبوس شب نگاهی ویژه به جنگ تحمیلی دارد.

کیومرث پوراحمد برای اصفهانی‌ها ارزش و اعتبار دیگری داشت او اقتباسی از قصه‌های مجید را با خلاقیتش اصفهانی کرده بود و تصویری بی‌بدیل از اصفهان برای همیشه به یادگار گذاشت. پوراحمد را باید راوی قصه‌های کودکی و سینمای کودک و نوجوان ایران بدانیم او استاد به‌تصویرکشیدن دنیای پاک و معصوم کودکان و شیطنت‌های کودکانه بود و به‌جرئت می‌توان گفت آثار بزرگسال او در ترازوی محک و مقایسه به‌پای آثار کودک و نوجوانش نمی‌رسند. او زبان بچه‌ها بود و در آثارش دغدغه‌ها و مشکلات آنها را به‌خوبی و به‌درستی منعکس می‌کرد.

دهه هفتادی‌ها و دهه شصتی‌ها خاطرات خوشی از کیومرث پوراحمد و آثارش دارند و با آنها زندگی کرده‌اند. کیومرث پوراحمد راوی روزهای خوش بود، وداع با او، خداحافظی با بخش پررنگی از نوستالژی‌هاست. خداحافظ آقای نوستالژی، بدرود کارگردان خاطره‌ساز.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار