مبتلایان به نارسایی قلبی روزه نگیرند

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟ روزه داری در ماه رمضان یکی از عبادات تاکید شده در دین است، اما این عبادت موکد نیز در مواردی از دوش فرد برداشته می شود. یکی از مهمترین مواردی که مانع از روزه گرفتن در ماه رمضان می شود، بیماری است.

مبتلایان به نارسایی قلبی روزه نگیرند


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، «اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.» این، پاسخ مراجع عظام در پاسخ به استفتایی است که می‌پرسد: «اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند، آیا عمل به گفته او واجب است؟» نباید فراموش کنیم که کتاب آسمانی‌مان توصیه‌های زیادی درخصوص حفظ سلامت، این نعمت گرانبهای خدادادی به ما داشته است. نباید یادمان برود که هدف از این ماه، تزکیه نفس و عبادت است نه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن به خصوص اگر این امتناع در شرایطی باشد که سلامت دستگاه‌های متعدد بدن ما را تهدید کند.

اگر دچار بیماری مزمن یا شرایط خاص جسمی هستید، به شما توصیه می‌کنیم پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درخصوص مصرف داروهای خود و اینکه آیا روزه برای شما ممنوعیتی دارد یا نه، از ایشان کسب اجازه کنید. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع از اساتید دانشگاه خواسته‌ایم تا نظرات علمی خود را در این خصوص بیان کنند.

دکتر ارشمیدس صنعتی، متخصص قلب و عروق در خصوص آنچه درباره منع روزه‌داری بیماران قلبی مطرح می‌شود، گفت: اگر مشکل دریچه‌ای قلب دارید، به طور کلی مبتلایان به مشکلات دریچه‌ای قلب منع روزه‌داری ندارند ولی باید با پزشک‌ خود مشورت کنند. شاید ابتلای آنها به برخی بیماری‌های همراه و یا شرایط خاص سنی یا جسمی‌شان نیازمند بررسی و حتی منع روزه‌داری شود.

وی افزود: بیماران فشار خونی‌ و گروهی از بیماران که فشارخون‌های کنترل نشده دارند، نباید روزه بگیرند. هرگونه تغییری در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن موجب عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون می‌شود و این بیماران منع روزه‌داری دارند.

صنعتی به مبتلایان به نارسایی قلبی توصیه کرد: حتما می‌دانید نارسایی قلبی یک نشانگان بالینی است که در آن اختلال ساختمانی یا عملکرد قلب به عدم توانایی قلب در به گردش درآوردن خون، با سرعت لازم برای تامین احتیاجات بافت‌های متعدد منجر می‌شود. نارسایی قلبی به طور معمول به تظاهرات بالینی چون ترکیبی از احتقان در گردش خون، تنگی نفس‌، ضعف و خستگی منجر می‌شود. علت نارسایی قلبی بسیار متنوع است اما بیماری‌های ایسکمی قلب (خون‌رسانی به قلب در اثر تنگی عروق مختل می‌شود) و مشکلات مادرزادی از مهم‌ترین علل آن هستند.

البته یک سری عوامل نیز هستند که انواع نارسایی قلب را به مرحله آشکار شدن می‌رسانند، یعنی گویا یک بار اضافی را به قلب وارد می‌کنند که به بدتر شدن بیشتر عملکرد قلبی منجر می‌شود. دقت داشته باشید مصرف متعادل آب و داشتن رژیم غذایی مناسب در طول روز و استفاده از داروهای تجویز شده برای کمک به عملکرد بهتر قلبی در این بیماران الزامی است و برای مبتلایان به نارسایی قلبی و افرادی که دچار ایسکمی (کم‌خونی بافت قلب) و درد قفسه صدری هستند روزه‌داری ممنوع است. پس اگر شما به تازگی دچار درد قفسه سینه و تنگی نفس بوده‌اید و پزشک برای شما آنژیوگرافی انجام داده و با این شیوه عکس‌برداری یا دیگر روش‌ها متوجه شده که دچار ایسکمی قلب هستید، هرگز نباید روزه بگیرید.

وی در نهایت افزود: اگر تحت عمل جراحی بوده‌اید و یعنی به دلیل تنگی رگ‌های قلبی تحت عمل آنژیوپلاستی قرار گرفتند و یا جراحی قلب شدند (بای‌پس انجام دادند) و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند و تحت کنترل پزشک هستند، با اینکه منع روزه‌داری ندارند اما باید حتما درباره انجام این فریضه با پزشک خود صحبت کنند و توصیه‌های مصرف دارو یا رژیم خاص خود را در طول ماه مبارک رمضان جدی و پیگیر دنبال کنند.


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار