سندرم سیگارهای بی‌قرار در سریال‌های شبکه خانگی

بیش از یک دهه می‌گذرد؛ یعنی درست اوایل مرداد 1390 بود که صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات، موظف به انجام اقدامات لازم برای نمایش‌ندادن مصرف دخانیات توسط هنرپیشگان در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی شدند

سندرم سیگارهای بی‌قرار در سریال‌های شبکه خانگی

بیش از یک دهه می‌گذرد؛ یعنی درست اوایل مرداد 1390 بود که صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات، موظف به انجام اقدامات لازم برای نمایش‌ندادن مصرف دخانیات توسط هنرپیشگان در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی شدند. مصوبه‌ای که عمری کوتاه داشت و در عمل به سرنوشت سایر قوانین دچار شد و در نهایت تنها ردی بر روی کاغذ از آن باقی ماند و گواه این ادعا را می‌توان به‌صورت جسته‌وگریخته در سریال‌های تلویزیونی و در ابعادی وسیع‌تر در سریال‌های شبکه خانگی مشاهده کرد که سیگارکشیدن کاراکترهای سیاه‌وسفید تبدیل به حرکتی پذیرفتنی و کاملاً عادی شده است. درست است که قوانین و مقررات برای سریال‌های شبکه خانگی کمی آزادتر و بازتر از فضای صداوسیما و رسانه ملی است؛ اما در شرایطی که به گواه اعداد و ارقام تعداد مخاطبان سریال‌های شبکه خانگی بیشتر است پس می‌طلبد که توجه به این حوزه و تأثیری که می‌تواند داشته باشد شدت پیدا کند.

تا پیش‌ازاین استعمال دخانیات توسط کاراکترها در سریال‌ها برای نقش‌های منفی بود این در حالی است که سیگارهای پیاپی که توسط قهرمان فیلم یکی پس از دیگری دود می‌شود خواسته و ناخواسته سلامتی جوانان و نوجوانانی را تهدید می‌کند که نه‌تنها مخاطبان این سریال و فیلم‌ها هستند؛ بلکه بعضاً بازیگران این نمایش‌ها جز محبوب‌ترین بازیگران این نسل محسوب می‌شوند و به‌نوعی الگو. سیگارهایی که یک‌به‌یک و تندتند توسط بازیگر زن و مرد در سریال‌ها و فیلم‌ها دود می‌شود تبدیل به سندرمی خواهد شد که کمتر از یک دهه دیگر و شاید زودتر اثرات مخرب آن را در همین حوالی درک خواهیم کرد. معلوم نیست این حجم از دود قرار است چه سرنوشتی را برای چه کسانی رقم بزند؟ قرار است آموزه‌ای برای نسل آینده و نقشه راهی باشد یا سرمایه‌گذاری باندهای بزرگ تبلیغاتی شرکت‌های دخانی؟ باید پذیرفت مراقبت خانواده‌ها در حوزه استعمال دخانیات هرچقدر هم که با جدیت دنبال شود هنگامی که کالای فرهنگی همچون فیلم و سریال این ناهنجاری را با ابزار رسانه‌ای و با رنگ و لعاب مه‌آلود به خورد جامعه خواهد داد نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت. پیش از اینکه استعمال دخانیات به‌عنوان رفتاری عادی و چه‌بسا جذاب جلوه پیدا کند باید فکری به حال خوراکی که تحت عنوان فیلم و سریال به خورد نسل آینده می‌دهیم باشید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار