دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه

فولاد مبارکه به موضوعات مختلف نگاه ملی دارد و تلاش می‌کند به بهترین شکل در خدمت کشور باشد، امروز فولاد مبارکه عملکرد و کارنامه شفاف و مشخصی دارد و با عملکرد درخشان در حال جهاد در جبهه صنعت و تولید است.

دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه


مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان به منظور تشریح اقدامات فولاد مبارکه در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری در جمع فعالان رسانه حضور پیدا کرد و در خصوص عملکرد شرکت پاسخگوی خبرنگاران بود.

محمد یاسر طیب نیا اظهار کرد: فولاد مبارکه به موضوعات مختلف نگاه ملی دارد و تلاش می‌کند به بهترین شکل در خدمت کشور باشد، امروز فولاد مبارکه عملکرد و کارنامه شفاف و مشخصی دارد و با عملکرد درخشان در حال جهاد در جبهه صنعت و تولید است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان گفت: سودآوری پایدار مهم‌ترین ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق است. به همین منظور در فولاد مبارکه جهت‌گیری‌های خوبی را برای پیش برد اهداف مدنظر گرفتیم که اولین آن سودآوری پایدار است. ما نیاز به ظرفیت‌های جدید در بسیاری از صنایع کشور نداریم بلکه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کامل را داشته باشیم.

طیب نیا ادامه داد: توسعه کمی، کیفی و متوازن، توسعه سرمایه انسانی، تمرکز بر فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین، تبدیل‌شدن به یک صنعت سبز از جمله جهت‌گیری‌های فولاد مبارکه است.

او تصریح کرد: فولاد مبارکه به وسعت ایران می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی کند، به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌ها تعریف کردیم و در کنار آن به کسب‌وکارهای جدید ورود پیدا کردیم. دستیابی به زنجیره‌ای متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار از دیگر چشم‌اندازهای گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱٠ است.

او با اشاره به این موضوع که امروز زنجیره تأمین گسترده شامل بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت بوده و فولاد مبارکه دارای شبکه بزرگی از مشتریان بالغ‌بر ۱۰۰۰ کارخانه بزرگ است، بیان کرد: فلسفه وجودی خود را مسئولیت‌پذیری برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف کرده‌ایم و این رسالت ماست، رسالت ما بالاتر از تولید یک محصول است، چشم‌انداز ما این است که فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری باشد. امروز به‌واسطه بحث صنعت ستیزی، صنعت را مولد آلودگی می‌دانند درحالی‌که صنعت می‌تواند برای بشر سرتاپا فایده باشد اما به شرطی که تبدیل‌شدن به صنعت سبز را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های خود بداند.

طیب نیا خاطرنشان کرد: حدود دو هزار مگاوات نیروگاه یا در دست و یا در مسیر احداث است، دو میدان گازی در دست مطالعه است، در حوزه حمل‌ونقل ۵٠ لوکوموتیو خریداری کردیم که بیش از نیمی از آن در دست استفاده است و در این راستا حدود ۸٠ لوکوموتیو خواهیم داشت و بالغ‌بر سه هزار واگن داریم که این موارد چشم‌اندازی است که تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر ارزش بازار فولاد مبارکه ۵۱۰ همتی است. این بنگاه اقتصادی سهم 5/1 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و شش‌درصدی در صنعت را دارد.

*تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد خام

وی در خصوص میزان رشد تولید این شرکت در سال 1401 گفت: در زمینه گندله 3/8 درصد، آهن اسفنجی بیش از 10 درصد، تختال 10/3 درصد، کلاف گرم 7/1 درصد رشد در سال 1401 داشته است. این رکوردها در شرکتی محقق شده که رکورد رکوردها را زده و به ظرفیت‌های اسمی رسیده است؛ درحالی‌که بیشترین محدودیت‌های انرژی به صنعت فولاد کشور اعمال شد. رکوردزنی‌های فولاد مبارکه یک نهضت بوده نه یک اتفاق، فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری است. سال گذشته سال افول قیمت‌های فولاد و رکود بود اما گروه فولاد مبارکه با رکوردزنی‌های متعدد، تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد خام داشت.

او در خصوص اقدامات و دستاوردهای توسعه و سرمایه‌گذاری بیان کرد: نصب تجهیزات سیستم رولرپرس، استحصال آب صنعتی از پساب فاضلاب شهری، بازسازی کوره شماره سه و چهار نورد گرم از جمله دستاوردهای مهم این شرکت است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: از دیگر پروژه‌های بزرگ که سال گذشته آغاز شد، پروژه انتقال آب بود که از دوران مدیران اسبق در دستور کار بود و در نهایت با حمایت دولتمردان، پروژه‌های انتقال آب از داخل و خارج استان از ابتدای کار برای این موضوع وقت گذاشتیم و به نقطه‌ای رسیدیم که پروژه آغاز شد و طرح انتقال آب از دریای عمان با قوت در حال انجام است.

طیب‌نیا عنوان کرد: هدف‌گذاری امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق ۱۴٠۴ نیز این عدد ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است که در جهت این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حرکت هستیم در این مسیر همچنین در تیرماه سال جاری بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه را خواهیم داشت.

او با بیان اینکه حدود ۵٠ درصد از آ‌بمان را از پساب تأمین می‌کنیم، یادآور شد: سال گذشته برداشتمان از رودخانه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف‌گذاری این است این عدد به صفر برسد و در این راستا طرح انتقال آب صرفاً برای فولاد نیست بلکه به معنای حل مشکل آب صنعت اصفهان است و در این مسیر بیش از سهم خود فعالیت کردیم، فاز اول پروژه حدود ۲۵ هزار میلیارد و فاز دوم حداقل ۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

توسعه زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه

طیب نیا در خصوص فعالیت‌های توسعه‌ای زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه گفت: تدوین نظام بلوغ همکاری فولاد مبارکه و دانشگاه‌ها، عقد تفاهم‌نامه با 21 دانشگاه و مرکز پژوهشی، راه‌اندازی دو هزار مترمربع مرکز نوآوری دانشگاهی، تخصیص بودجه حمایت از پایان‌نامه در موضوعات اولویت‌دار، فعال‌سازی سه شتاب‌دهنده، پیش‌بینی فضای اشتراکی جهت شتاب‌دهی استارتاپها و استقرار اتاق‌های فکر، تخصیص فضای 20 هزار مترمربع جهت راه‌اندازی کارخانه نوآوری، سرمایه‌گذاری در هشت طرح توسعه فناوری به ارزش 800 میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری در 18 شرکت دانش‌بنیان جهت توسعه کسب‌وکار به ارزش بیش از دو هزار میلیارد ریال، آغاز احداث 4000 مترمربع فضای کارگاهی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، آغاز احداث مرکز نوآوری فولاد مبارکه در پارک فناوری دانشگاه تهران از جمله فعالیت‌های توسعه‌ای زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: از فولاد انتظار سرمایه‌گذاری جدید وجود دارد که این اتفاق در فولاد مبارکه محقق شده است. ما فولاد مبارکه را یک شرکت توسعه‌ای می‌دانیم و رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه داشتیم؛ ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است. فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده و پروژه نورد گرم دو را بعد از ۱۰ سال کلید زد که بالغ‌بر ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. نیروگاه سیکل ترکیبی در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ زنی شده و امروز پیشرفت ۷۸ درصدی داشته و در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد.

او در ارتباط با اینکه یکی از کارهای اصلی فولاد مبارکه تولید محصول جدید است، گفت: سال گذشته ۱۴ محصول جدید بدون حضور کارشناس خارجی در فولاد مبارکه تولید شد که این امر در سایه نیروهای خبره داخلی انجام شده است.

طیب نیا در پاسخ به منبع تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: درآمدهای حاصل از فروش محصولات و فروش اوراق تبدیل شرکت و پروژه‌های بزرگ و ورود سرمایه‌گذاران خارجی از مواردی هستند که منابع مالی فولاد مبارکه اصفهان را تأمین می‌کنند همچنین به دنبال تأمین منبع مالی از صندوق ذخیره هستیم. همچنین به دنبال اخذ وام‌های ارزی از خارج از کشور هستیم که امیدواریم برخی از منابع ارزی را بتوانیم به‌زودی دریافت کنیم.

گزارشات غیررسمی را قبول نداریم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پرونده مالی این شرکت گفت: تحقیق و تفحص مجلس مربوط به قبل از حضورم به عنوان مدیرعامل این شرکت و در سال ۱۳۹۹ بود؛ یک گزارش رسمی به مجلس داده شد و یک گزارش غیررسمی با اعداد و ارقام نجومی و یک سری اعداد و ارقامی در بیان برخی افراد غیرمتعهد نیز مطرح شد که موجب شد دشمنان سوءاستفاده کنند.

طیب نیا افزود: این پرونده را تحلیل نمی‌کنیم زیرا همان گونه که رئیس قوه قضائیه گفتند باید مراحل قانونی را طی کند که اکنون این پرونده در حال سپری کردن مراحل قانونی است.

وی اظهار داشت: گزارش غیررسمی و اعداد و ارقام نجومی و به کار بردن کلماتی چون فساد را قبول نداشتیم، تخلفاتی بوده که در دست بررسی است و باید صبر کنیم. تا قبل اینکه مرجع قضائی نظری نداده من هم قضاوتی بر موضوع نخواهم داشت علی‌رغم اینکه از جزئیات این پرونده اطلاع دارم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: راجع به اصل گزارش تحقیق و تفحص باید دید که مراجع قضائی چه نظری دارند؛ ضمن اینکه هفته گذشته با بازپرس پرونده نیز صحبت‌هایی داشتم و با نتیجه رسیدن تحقیقات مراجع در موعد خود پاسخ ملت را خواهند داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار