نگاهی به سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون

از پایان همیشگی پایتخت تا رکوردشکنی «نون خ»

مجموعه‌های تلویزیونی به‌ویژه مجموعه‌های تلویزیونی کمدی در صداوسیما معمولا با استقبال بالای مخاطبان مواجه شده‌اند و همین استقبال سبب شده تا بسیاری از این سریال‌های پرمخاطب در چندین فصل ساخته شوند. 

از  پایان همیشگی پایتخت تا رکوردشکنی «نون خ»

مجموعه‌های تلویزیونی به‌ویژه مجموعه‌های تلویزیونی کمدی در صداوسیما معمولا با استقبال بالای مخاطبان مواجه شده‌اند و همین استقبال سبب شده تا بسیاری از این سریال‌های پرمخاطب در چندین فصل ساخته شوند. گل سرسبد این سریال‌ها «پایتخت» است مجموعه‌ای پرحاشیه اما محبوب که به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در شش فصل ساخته شد و علی‌رغم تمامی حواشی و چالش‌ها می‌توان آن را پرفصل‌ترین سریال ادامه‌دار صداوسیما بنامیم. سریالی که هنرنمایی بازیگران، داستان سریال و لهجه مازندرانی و خلق شخصیت‌های دوست‌داشتنی و ماندگار، محبوبیت بسیاری پیدا کرد و می‌توان آن را از معدود سریال‌هایی نامید که شخصیت‌های غیرتهرانی داشته و پخشش به دلیل اعتراض به لهجه و شخصیت‌ها متوقف نشده است. «پایتخت» آن قدر محبوب شد که راه را برای سریال‌های دیگری همچون «نون خ» هموار کرد سریالی که امسال به فصل چهارم رسیده و باتوجه‌به اطلاعات منتشر شده توسط صداوسیما، محبوب‌ترین سریال نوروز و رمضان 1402 بوده است. بازدید آرشیو مجموعه‌ «نون خ ۴» به بیش از ۱۰ میلیون مرتبه تماشا رسیده و به‌این‌ترتیب، «نون خ» با میانگین هر قسمت ۵۰۰ هزار بازدید، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سریال تلوبیون در نوروز ۱۴۰۲ انتخاب شده است. پیش‌ازاین «نون خ ۱» نوروز ۹۸ با ۲.۳ میلیون بازدید، «نون خ ۲» فروردین ۹۹ با ۲.۸ میلیون بازدید و «نون خ ۳» در نوروز ۱۴۰۰ با بیش از ۸ میلیون بازدید، از پرطرفدارترین آثار از نگاه مخاطبان کاربران تلوبیون بودند. فصل چهارم سریال «نون خ» دوشنبه‌شب به پایان رسید و باتوجه‌به پایان‌بندی سریال به‌احتمال بسیار زیاد باید منتظر فصل پنجم این سریال نیز باشیم این در حالی است که به نظر می‌رسد دیگر سریال محبوب صداوسیما یعنی «پایتخت» برای همیشه بایگانی شده و فصل‌های بعدی آن ساخته نمی‌شود این موضوع را می‌توان از اظهارنظر مهدی فرجی که در فصل ششم «پایتخت» به‌عنوان مشاور در پروژه حضور داشت متوجه شد او در نشستی اعلام کرده که مخاطبان منتظر فصل جدید این سریال نباشند چراکه شرایط تولید آن بسیار سخت شده است. پس از صحبت‌های مهدی فرجی (ناظر صداوسیما در سریال «پایتخت») درباره اینکه بعید است فصل جدید این سریال ساخته شود. محسن تنابنده طراح و بازیگر سریال «پایتخت» نیز در واکنش این خبر نوشت: «بله درسته، پایتختی که آقایون می‌خواهند تحت هیچ شرایطی ساخته نخواهد شد. «پایتخت» از مردم و برای مردم است» همین دو اظهارنظر سبب شد تا احتمال پایان همیشگی پایتخت و ساخته‌نشدن فصل‌های آینده آن بیشتر شود. بااین‌حال صداوسیما علاقه بسیار زیادی به ساخت سریال‌های دنباله‌دار و چند فصلی دارد و آن طور که فرجی اعلام کرده تلویزیون علاقه دارد تا دنباله سریال‌های «زیرخاکی» و «نون خ» را تولید کند. سریال‌های زیادی دنباله‌دار و در چند فصل ساخته شده‌اند به بهانه پخش فصل چهارم نون خ و منتفی شدن ساخت سریال پایتخت نگاهی می‌اندازیم به این سریال‌های دنباله‌دار و پرمخاطب:

  • دیوار به دیوار

سال‌های پخش: 1396 و 1397

کارگردان: سامان مقدم

تعداد فصل‌ها: 2 فصل

«دیوار به دیوار» از سریال‌های دنباله داری است که نسبت به سایر کمدی‌ها محبوبیت کمتری داشته اما باتوجه‌به استفاده از بازیگران مشهور و توانمند کمدی توانست در اولین فصل مخاطبان را با خود همراه کند و سامان مقدم در فصل دوم ناموفق عمل کرد و سریال تا حد زیادی در فصل دوم افت کیفیت داشت. از حواشی این سریال می‌توان به شکستن

پای گوهر خیراندیش سر صحنه این سریال و استفاده از آهنگ بیست هزار آرزوی محسن چاوشی بود.

  • دردسرهای عظیم

سال‌های پخش: 1393 و 1394

کارگردان: برزو نیک نژاد

تعداد فصل‌ها: 2 فصل

«دردسرهای عظیم» از جمله سریال‌های محبوب دنباله‌دار تلویزیونی است که درخشش جواد عزتی سبب شد تا این سریال در دو فصل ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد ماجراهای لطیف هم برای مخاطبان جذاب است و هم قابلیت ادامه‌دار شدن دارد. ازاین‌رو بعید نیست که فصل سوم این سریال ساخته شود هرچند جواد عزتی دیگر مشهور شده و بعید است به همکاری در این پروژه رضایت دهد.

  • سریال کارآگاه علوی

سال‌های پخش: 1375 و 1387

کارگردان: حسن هدایت

تعداد فصل‌ها: 2 فصل

سریال‌های دو ژانر کمدی و کارآگاهی معمولا ادامه‌دار می‌شوند و در چندین فصل ساخته می‌شوند . «کارآگاه علوی» یکی از همین‌هاست که در ژانر معمایی و کارآگاهی در دو فصل ساخته شده است.

  • زیر آسمان شهر

سال‌های پخش: 1380-1381

کارگردان: مهران غفوریان

تعداد فصل‌ها: 3 فصل

قبل از اینکه پایتخت و نون خ ساخته شوند، مهران غفوریان با سریال محبوبش سه فصل تماشاگران را پای قاب جادویی تلویزیون می‌نشاند. سریال زیر آسمان شهر یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین سریال‌های تلویزیونی است که باگذشت سالیان سال دیالوگ‌هایش همچنان استفاده می‌شود.

  • هوش سیاه

سال‌های پخش: 1389 و 1392

کارگردان: مسعود آب‌پرور

تعداد فصل‌ها: 2 فصل

سریال معمایی «هوش سیاه» نیز از سریال‌های دو فصلی تلویزیون است که هرچند مسعود آب‌پرور کارگردانش مایل بود در صورت همکاری نیروی انتظامی و نهاد‌های ذی‌ربط، ادامه این سریال جذاب را تولید کند و پایان فصل دوم نیز همین را نشان می‌دهد اما تا امروز خبری از فصل سوم این سریال معمایی نیست.

  • سریال مرد هزار چهره

سال‌های پخش: 1387 و 1388

کارگردان: مهران مدیری

تعداد فصل‌ها: 2 فصل

داستان مسعود شصت‌چی برای مهران مدیری و مخاطبان صداوسیما آن قدر کشش داشت که به فصل دوم و حتی فصل‌های بعدی برسد اما مهران مدیری به دو فصل بسنده کرد و

این سریال پرحاشیه و محبوب را در همان فصل دوم به پایان رساند. مرد دو هزار چهره پر واکنش ترین سریال تلویزیون نیز لقب گرفته چرا که از اداره ثبت‌احوال شیراز، پزشکان و شعرا گرفته تا فوتبالیست‌ها و هنرمندان به این سریال اعتراض کردند.

  • بچه مهندس

کارگردانان: علی غفاری (فصل 1 تا 3) و احمد کاوری (فصل 4)

تعداد فصل‌ها: 4 فصل

در فهرست سریال‌های دنباله‌دار نام دو درام نیز به چشم می‌خورد . «بچه مهندس» هم از جمله سریال‌های دنباله‌دار و محبوب تلویزیون بود که ساختش احتمالاً تا فصل‌های پنجم و ششم نیز ادامه پیدا کند. «سریال بچه مهندس» است. بچه مهندس قدم خوبی در سری‌سازی تلویزیونی برداشت اما تغییر بازیگر اصلی و افت سناریو این سریال را در سراشیبی افت کیفیت انداخت. هرچند صداوسیما علاقه‌مند است فصل‌های بعدی این سریال ساخته شود.

  • از سرنوشت

سال‌های پخش: 1398-1401

کارگردانان: محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان

تعداد فصل‌ها: 4 فصل

سریال «از سرنوشت» که شباهت‌های زیادی با بچه مهندس دارد مانند این سریال تا فصل چهارم ساخته شده است. کیسان دیباج و دارا حیایی دو چهره جوانی هستند که با این سریال معرفی شدند و احتمالاً این سریال نیز مانند بچه مهندس فصل‌های بیشتری خواهد داشت.

  • سریال زیرخاکی

سال‌های پخش: 1399-1401

کارگردان: جلیل سامان

تعداد فصل‌ها: 3 فصل

هنرنمایی پژمان جمشیدی رمز محبوبیت سریال «زیرخاکی» است که تا فصل سوم نیز ادامه پیدا کرده است. علاقه جلیل سامان به زوج ژاله صامتی و پژمان جمشیدی سبب شده تا این سریال از زمان پیش از انقلاب به زمان جنگ تحمیلی رسیده و باتوجه‌به تمایل تلویزیون به ساخته ادامه‌اش احتمالا باید منتظر زمان‌های آینده باشیم.

  • لیسانسه‌ها

سال‌های پخش: 1395, 1396, 1398

کارگردان: سروش صحت

تعداد فصل‌ها: 3 فصل

«لیسانسه‌ها» کمدی متفاوت و پربیننده سروش صحت است که باتوجه‌به اتفاقات و حواشی پیش‌آمده بعید است به فصل‌های بعدی برسد. این مجموعه کمدی ماجرای سه دوست است که در دو فصل اول لیسانس دارند و دنبال کار می‌گردند و در فصل سوم فوق‌لیسانس می‌گیرند و همچنان بیکارند.

  • ستایش

سال‌های پخش: 1389, 1392, 1397

کارگردان: سعید سلطانی

تعداد فصل‌ها: 3 فصل

«سریال ستایش» که به نظر می‌رسید در همان فصل اول به پایان رسیده باتوجه‌به محبوبیت و جذب مخاطبان تا سه فصل ادامه پیدا کرد. ستایش فصل اول را بدون حاشیه گذارند اما فصل‌های بعدی گریم بازیگران سریال به‌شدت مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت و سوژه شبکه‌های اجتماعی شد. بااین‌حال سوژه درام این سریال سبب شد تا ستایش از جمله سریال‌های پربیننده تلویزیون باشد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار