اجرای عملیات طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری در اصفهان

روز گذشته مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری (نجما) در اصفهان برگزار شد.

اجرای عملیات طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری در اصفهان

مدیر مخابرات منطقه اصفهان در این مراسم گفت: این طرح برای 2 سال آینده برنامه‌ریزی شده و قابلیت ظرفیت‌سازی 150 هزار پورت فیبر نوری دارد که در مرحله نخست طرح نجما دسترسی به فیبرنوری در 67 مرکز مخابراتی در سطح استان تعریف شده است. به گفته اسماعیل قربانی در حال حاضر حدود 39 هزار و 500 سرویس مبتنی بر فیبر نوری در استان دائر است که ضریب نفوذ پهن باند در استان اصفهان معادل 77 درصد بوده و 12 درصد از میانگین کشوری بالاتر است. قربانی با بیان اینکه سال‌ها است که در دنیا بستر فیبر نوری ایجاد شده اظهار کرد: استان اصفهان 6/5 درصد مساحت کل کشور را در اختیار دارد و جمعیت آن بالغ‌بر 5 میلیون و 400 هزار نفر است که شرکت مخابرات برای این جمعیت 11 هزار و 90 کیلومتر فیبر نوری در سطح استان اصفهان اجرا کرده است. او ادامه داد: از یک هزار و 435 روستای استان اصفهان 931 روستا داری ارتباط مخابراتی است و 772 روستا به ADSL مجهز هستند این در حالی است که یک هزار و 698 روستا نیز تحت پوشش تلفن همراه است. او در ادامه با بیان اینکه 2/5 میلیون مشترک تلفن ثابت و 45/98 درصد ضریب نفوذ تلفن ثابت استان است که از میانگین کشوری 11 درصد بالاتر است خاطرنشان کرد: حدود ده میلیون سرویس مخابراتی در استان اصفهانی فعال است. او با اشاره به طرح نجما تصریح کرد: برای دسترسی به FTTH یا همان فیبر نوری 180 هزار ظرفیت‌سازی بالقوه داریم که مشترکان اصفهانی در صورت تقاضا در کمتر از یک هفته و نقاط دورتر کمتر از یک ماه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. قربانی تاکید کرد: دنیا در حال گذر به سمت فیبر نوری است و در ده سال آینده ارتباطات مبتنی بر مس نخواهد بود.
توسعه فیبر نوری نقش مستقیم در رشد تولید دارد
به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران توسعه فیبر نوری نقش مستقیم در رشد تولید دارد. مجید سلطانی با بیان اینکه خدمت دادن به مردم در همه مناطق یکی از مزیت‌های توسعه شبکه فیبرنوری است عنوان کرد: توسعه این شبکه می‌تواند مهاجرت معکوس مردم به روستا‌ها را به همراه داشته باشد. سلطانی افزود: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پرسرعت، چون فیبرنوری رشد تولید ناخالص ملی را در کشور‌ها به همراه دارد. سلطانی اجرای طرح نجما را طرحی مهندسی و مطالعه شده عنوان کرد و نسبت به اجرای کامل اهداف آن در استان اصفهان و به مرور در دیگر مناطق کشور تاکید کرد. او با تشریح اهمیت طرح نجما عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی هزینه‌بر است به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خصوصی توانمند، علاقه به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند که این امر نیازمند توجه ویژه دولت و دستگاه‌های اجرایی است.


ورود اصولی دولت برای تسهیلگری در امر فیبر نوری


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: تغییر فضای جامعه به سمت فضای مجازی باعث شده تا عرصه قانون‌گذاری نیز در این حوزه تحت تأثیر قرار گیرد. حجت‌الاسلام محمدعلی نقدعلی عنوان کرد: در حوزه فیبر نوری تلاش می‌شود تا با همه‌گیر شدن این توسعه تمامی مسائل و موانع عرصه اینترنتی را در حوزه ارتباطات بر طرف شود. او بر ضرورت ورود اصولی دولت به عرصه فیبر نوری تاکید کرد و اظهار داشت: زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم در این عرصه قطعاً برای مردم و دولت هم‌زمان اثرگذار خواهد بود این در حالی است که باید رونق اقتصادی را مردم در واقعیت بینند کشور ما در زمینه بانکداری الکترونیکی و حوزه‌های آی تی رشد داشته و توسعه فیبر نوری سهم مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد.
توسعه زیرساخت شبکه مخابراتی حیاتی است
نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز رونق توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه‌های مخابراتی با توسعه فیبر نوری در استان را حیاتی دانست. الهام آزاد اظهار کرد: بازتاب کلی این توسعه در ابعاد مختلف زندگی تک‌تک افراد، اشتغال‌زایی، رونق یافتن کسب‌وکارهای هزاران شغل مرتبط و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد بود. او توضیح داد: این امر مهم قطعاً مستلزم این است که همه دستگاه‌های مرتبط با تمام توان و همت جهادی همکاری کنند تا دو سال آینده این مهم محقق شود.
حوزه ارتباطات یکی از ارکان مهم کسب‌وکار امروزی است
نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حوزه ارتباطات را یکی از ارکان مهم کسب‌وکار امروزی دانست که با گسترش فیبر نوری، ارتباطات در منطقه تسهیل و موجب توسعه بیشتر در همه زمینه‌ها در کشور خواهد شد. محمد صالحی عنوان کرد: هم‌افزایی عملیاتی با استفاده از نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد فناوری اطلاعات و لحاظ کردن سیاست‌گذاری‌های نهادهای بالادستی موجب تحقق توسعه در فناوری و توسعه کسب‌وکار به معنی واقعی کلمه می‌شود. او با تاکید بر اینکه گسترش فیبر نوری موجب توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شبکه‌ی ارتباطات کشورشده و رشد کسب‌وکارها و رونق اقتصادی را به همراه دارد. از شرکت مخابرات خواست برای مناطق غرب و مناطق عشایری بحث توسعه مخابراتی ویژه‌تر دیده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار