حذف درختان شهر با اره جریمه‌هایی که بازدارنده نیست

هر سال شاهد سقوط تعدادی قابل‌توجهی از درختان شهر هستیم که با وزش باد شاخه‌ها یا تنه آن شکسته شده و در کف خیابان یا روی خودروها سقوط می‌کنند. اگرچه در اصفهان خشکی زاینده‌رود و نبود آب کافی برای آبیاری فضای سبز است که خشکی درختان زیادی را به همراه دارد

حذف درختان شهر با اره جریمه‌هایی که بازدارنده نیست

هر سال شاهد سقوط تعدادی قابل‌توجهی از درختان شهر هستیم که با وزش باد شاخه‌ها یا تنه آن شکسته شده و در کف خیابان یا روی خودروها سقوط می‌کنند. اگرچه در اصفهان خشکی زاینده‌رود و نبود آب کافی برای آبیاری فضای سبز است که خشکی درختان زیادی را به همراه دارد اما نمی‌توان تمام تقصیرات را بر گردن آن انداخت و موج‌بلند ساختمان‌سازی و توسعه عمرانی شهر را در این میان نادیده گرفت. ساختمان‌سازی در فضای محدود شهری اصفهان جای درختان را تنگ کرده است و عملیات ساخت که معمولا چندین ماه و سال طول می‌کشد به‌مرور مانع از آبرسانی کامل به درختان و فضای سبز معابر شهری شده و خشکی آن را به دنبال دارد. در این راستا سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری برای درختان آسیب‌دیده و خشک‌شده‌ای که مجبور به قطع آن باشد پرونده‌ای تشکیل داده و تأثیر عوامل انسانی آن منطقه از جمله اقدامات ساختمان‌سازی را در بروز این مسئله بررسی می‌کند.

در برخورد با این مسئله نیز جرائمی برای مالکان ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است که در صندوق توسعه فضای سبز این سازمان ذخیره شده و صرف کاشت درخت در همان محل یا جای دیگری خواهد شد. این جرائم بسته به میزان خسارت و شرایط درختان هر منطقه متفاوت است؛ اما آنچه اهمیت دارد میزان بازدارندگی آن است و اینکه در بازار ساخت‌وساز مسکن با آن عددهای بزرگی که هر ردیف آجر جابه‌جا می‌کند، خسارت دریافتی از بابت قطع درختان چقدر به چشم می‌آید. در واقع درآمد حاصل از ساخت‌وساز روزبه‌روز در حال افزایش است و از دیرباز چه کسانی که ملک شخصی‌شان را می‌ساختند چه انبوه‌سازان، حاضر بودند حتی به میزان نیم متر هم که شده خارج از محدوده تعیین شده پیشروی کرده؛ اما جریمه‌اش را بپردازند چرا که سود حاصل از این تخطی قانونی برایشان از پرداخت جریمه بیشتر بود. در مورد درختان نیز اوضاع به همین منوال طی می‌شود و نه‌تنها در نگهداری فضای سبز محدوده ساخت‌وسازها دقت و نگهداری کافی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه گویا میزان خسارت و جریمه خشکاندن درختان هنوز به آن میزان بازدارندگی نرسیده است که بر سود حاصل از ساختمان‌سازی بچربد.

اینکه آسیب ساختمان‌سازی به درختان یا فضای سبز یک منطقه آگاهانه باشد یا ناآگاهانه تفاوتی در اصل موضوع ندارد، چرا که راهکار پرداخت جریمه در هر دو وضعیت می‌تواند پرونده این قصه را ببندد؛ اما اینکه جریمه چه باشد یا چقدر باشد، شاید بتواند تا حدودی در جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی مثمرثمر واقع شده و اهمیت توجه به حیات فضای سبز را به مردم گوشزد کند. در غیر این صورت دریافت جریمه و خسارت بابت بروز تخلفات، در واقع نوعی سرپوش بوده و به‌نوعی وجاهت قانونی به آن خواهد داد بدون اینکه در ماهیت و نیز در عمل بازدارندگی لازم را داشته باشد.

هوای پاک اصفهان و فضای سبز شاداب و سرزنده آن را با هیچ‌چیز دیگری نمی‌توان جایگزین کرد و فراموش نکنیم این ساختمان‌ها پیش از اینکه سر به فلک کشیده باشد یا خوش‌ساخت و لوکس باشد، باید شاداب و سرزنده باشند و روح زندگی در آنها جریان داشته باشد؛ ساختمان‌سازی مانند هر اقدام دیگری که با زیست مردم در ارتباط است به هر قیمت نمی‌ارزد.

.

ارسال نظر