جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی؛ حرکت متناسب با نیاز روز جامعه

به گفته رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جشنواره ملی شیخ بهایی در ادوار مختلف اهداف خود را بر اساس نیازهای روز تغییر داده است. 

جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی؛ حرکت متناسب با نیاز روز جامعه


روز گذشته نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اصحاب رسانه در اصفهان برگزار شد. در این نشست قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه فروش شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این مجموعه در سال گذشته 28 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است گفت: می‌توان ادعا کرد دستاوردهای شهرک نشانه حرکت درست و اصولی تعامل با بخش خصوصی است. مصلحی ادامه داد: شهرک علمی و تحقیقاتی به‌عنوان یک دستگاه دولتی، تسهیلگر ارتباط مناسب بین عناصر زیست‌بوم فناوری و بخش خصوصی است. او تصریح کرد: تلاش می‌شود تا قطب سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ایجاد شود به این منظور باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شوند. مصلحی ادامه داد: سازمان‌های بزرگی در کشور از جمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سرمایه‌گذاری در شهرک علمی تحقیقاتی ورود کرده‌اند که موتور محرکی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است. در ادامه رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در پایان این هفته توضیح داد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزارکننده این جشنواره بوده که بنیان‌گذار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور است، پس از آن این ایده در کشور گسترده شد به‌نحوی‌که بسیاری از سازمان‌ها امروز به دنبال ایجاد پارک‌های علم و فناوری هستند. مصلحی اظهار کرد: این جشنواره هفدهمین دوره خود را سپری می‌کند این در حالی است که شاید کمتر جشنواره‌ای را در سطح ملی بتوان نام برد که تداومی این چنین داشته باشد. او خاطرنشان کرد: تقویت مذاکرات ۲ جانبه بین سرمایه‌گذاران کلان و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این دوره از جشنواره قرار دارد. مصلحی با بیان اینکه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در ابتدا با عنوان کارآفرینی برگزار می‌شد گفت: در سال‌های گذشته این ادبیات هنوز ایجاد نشده بود و با ورود سازمان‌ها و وزارت کار به حوزه کارآفرینی این جشنواره به فن‌آفرینی تغییر عنوان داد. به گفته او جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی به دنبال رونق اقتصاد دانش‌بنیان، تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات دانش‌بنیان، شکل‌گیری کسب‌وکارهای موفق دانشی و تولید ثروت در راستای رفاه جامعه است. رئیس جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار هفدهمین دوره این جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره دو قسمت مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای وجود دارد. بخش مسابقه‌ای شامل سه بخش طراحان کسب‌وکار (ایده‌هایی که هنوز به انتها نرسیده؛ اما ظرفیت تجاری‌سازی دارد) فن آفرینی و تجاری‌سازی فن آفرینی (شرکت‌های نوپا و شرکت‌های رشدیافته در حوزه فناوری) است. او یادآور شد: بسیاری از ایده‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، پس از تکمیل می‌تواند به تولید انبوه و صنعتی برسد که اصطلاحاً به آن فناوری صنعت ساز گفته می‌شود. در این جشنواره یک جایزه هم برای این منظور تعلق خواهد گرفت که به یاد مرحوم دکتر شیخ زین‌الدین، به این نام و با مشارکت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اهدا می‌شود. مصلحی تصریح کرد: در این جشنواره طرح‌هایی از ۲۸ استان ارائه شد و برگزیدگان جشنواره از ۱۱ استان انتخاب شده‌اند. شهرداری اصفهان، فولاد مبارکه و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری از جمله حامیان جشنواره هستند.
شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از اهداف جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی است
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز در این نشست گفت: در کشور جشنواره‌ای مشابه جشنواره ملی شیخ بهایی که بر فن‌آفرینی تمرکز داشته باشد، وجود ندارد. عبدالرضا کبیری با بیان اینکه لازم است از طریق این جشنواره، انتقال فناوری به صنایع بزرگ کشور صورت گیرد، افزود: به همین منظور در این دوره از جشنواره شیخ بهایی دو صنعت بزرگ کشور یعنی فولاد و صنایع معدنی را در این زمینه وارد کرده‌ایم. او اظهار کرد: در هفدهمین دوره این جشنواره به دنبال شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تمرکز بر برقراری ارتباط بین فن‌آفرینان و سرمایه‌گذاران، گسترش بازار محصولات و خدمات فناورانه و دانش‌بنیان، شناسایی و معرفی چالش‌های رشد کسب‌وکارها و شناسایی و معرفی مهارت‌های ارتباطی در بازار کار جهانی و معرفی فناوری‌های روز و کلان روندها در صنایع بزرگ کشور موردتوجه قرار گرفت.کبیری با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار، جایزه ویژه مدیریت شهری در جشنواره شیخ بهایی اعطا خواهد شد توضیح داد: محصولات فناورانه در حوزه مدیریت شهری با محوریت آب، محیط‌زیست، آلاینده‌ها، پسماند، ایمنی شهری و آتش‌نشانی، مصالح نوین و فناورانه عمران شهری، فناوری‌های مرتبط با بازآفرینی شهری و فناوری‌های مرتبط با شهر هوشمند از جمله محورهای این بخش است. دبیر جشنواره ملی شیخ بهایی با تأکید بر اینکه استقبال خوبی از جایزه مدیریت شهری شده و ۱۲۷ طرح در این بخش ثبت‌نام کردند، اضافه کرد: علاوه بر این، جایزه‌های شناسا، پیروز، پندار کوشک، امور عام‌المنفعه، سلامت شفادارو و شرکت سرمایه‌گذاری دی به طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی انتخاب شدند اعطا خواهد شد. او تعداد طرح‌هایی که در ثبت‌نام اولیه دریافت شده است را 497 عنوان طرح از 28 استان کشور اعلام کرد. کبیری اذعان کرد: در بخش طراحان کسب‌وکار جشنواره ۲۰۱ طرح و در بخش فن آفرینی و تجاری‌سازی فناوری ۲۹۶ طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با اشاره به برگزاری نشست‌های انتقال تجربه در هفدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی، گفت: کارگاه آموزشی حرکت به سمت بازارهای جهانی به کمک یادگیری مهارت‌های نرم نیز توسط فیلیپ کاررا، استاد دانشگاه لیسبون پرتغال برگزار خواهد شد که مخاطبان در آن مهارت‌های شبکه‌سازی و ایجاد روابط با فرهنگ‌های مختلف را خواهند آموخت. او ادامه داد: معرفی فناوری‌های روز در صنایع بزرگ و تأثیرگذار کشور، شناسایی و معرفی چالش‌های رشد کسب‌وکار، جهت‌دهی به فعالیت‌های فن آفرینی به‌منظور حل مسائل و چالش‌های کشور از دیگر مأموریت‌های جشنواره شیخ بهایی در سال جاری است. کبیری اظهار کرد: در این دوره از جشنواره حضور میهمانان ملی و بین‌المللی را خواهیم داشت؛ برگزاری نشست تخصصی نیز با سخنرانی فیلیپ کاررا از پرتغال، کارگاه آموزشی حرکت به سمت بازارهای جهانی با یادگیری مهارت‌های نرم و دو نشست معرفی فناوری‌های روز در صنایع معدنی و فولاد از دیگر برنامه‌های این جشنواره است. در پایان نیز برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و از آن‌ها تجلیل خواهد شد.
هفدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار خواهد شد. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش‌بنیان همچنین با اشتغال 8 هزار و ۵۰۰ نفر در حال فعالیت است.

ارسال نظر