گفتگو با فیروزه سادات موسوی پور؛ معلم، شاعر و تصویرساز

امضاهای جادویی

فیروزه سادات موسوی پور، متولد 1359 اصفهان و  دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان است. وی آموزگار کلاس اول ابتدایی با بیست سال سابقه خدمت است. دو جلد کتاب ترانه¬های کودکانه و یک جلد کتاب امضاهای جادویی که اهدافش آموزش نقاشی همراه با ۱۶۰ بیت بازخوردهای هیجانی و با هدف خلاقیت پروری و حذف استرس املا نویسی را تالیف کرده است. در ماه اردیبهشت که ماه یادآوری مقام معلم است، پاسخ¬های موسوی پور را با هم می¬خوانیم:

امضاهای جادویی


فیروزه سادات موسوی پور، متولد 1359 اصفهان و دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان است. وی آموزگار کلاس اول ابتدایی با بیست سال سابقه خدمت است. دو جلد کتاب ترانه¬های کودکانه و یک جلد کتاب امضاهای جادویی که اهدافش آموزش نقاشی همراه با ۱۶۰ بیت بازخوردهای هیجانی و با هدف خلاقیت پروری و حذف استرس املا نویسی را تالیف کرده است. در ماه اردیبهشت که ماه یادآوری مقام معلم است، پاسخ¬های موسوی پور را با هم می¬خوانیم:

فیروزه سادات موسوی را چقدر می‌شناسید؟ اگر بخواهید او را در یک جمله تعریف کنید، آن جمله کدام است؟

اینجانب آموزگار کلاس اول با حدود بیست سال سابقه و بسیار علاقمند به این حرفه، کودک درونم بیدار و بسیار با نشاط است.

دوران کودوکی شما چقدر با کتاب و بازی همراه بود؟ چه کتاب‌هایی در دسترس شما بود؟ چه بازی‌هایی می‌کردید؟ از بین بازی و کتاب، کدام در ساخت شخصیت شما بیشتر تاثیر داشته است؟

کودکی من با دوچرخه بازی، بازی با بچه¬های هم سن خودم در مجتمع آپارتمانی و بازی¬های معروف کودکی مثل منچ و مار و پله، یه قل دو قل، دو چرخه بازی، مامان بازی و معلم بازی گذشته است. بهخاطر دارم که هر وقت معلم بازی می¬کردیم من همیشه معلم می¬شدم و از کودکی به این حرفه علاقه داشتم، ولی خیلی به کتاب خواندن علاقمند نبودم و بیشتر شیطنت¬های جسورانه داشتم و خیلی نترس بودم البته از گربه خیلی می¬ترسیدم ولی الان علاقه عجیبی به کشیدن و نقاشی گربه دارم. آشنایی من با کتاب کودک و ادبیات کودکانه و شعر و تصویر سازی بعد از مادر شدنم اتفاق افتاد.

خانم موسوی بیست سال است کلاس اول است؟ قصد ندارد برود کلاس بالاتر؟ چرا؟

سال اول دوران کاریم را کلاس دوم بودم ولی در حین کار متوجه شدم توانایی¬هایی دارم که در کلاس اول بسیار می¬تواند کاربردی باشد و بعد از ورود به این پایه متوجه شدم که تغییر پایه چقدر برایم جذاب و دلنشین بود با سواد شدن بچه¬ها بسیار مهیج و لذت بخش است و انشاالله با توکل به خدای مهربان در همین پایه ادامه خواهم داد.

بزرگ ترین لذت و سختی آموزگاری کلاس اول ابتدایی در چیست؟

بزرگ¬ترین لذت¬، با سواد شدن بچه‌ها در اواخر سال تحصیلی می¬باشد و سخت¬ترین لحظه آموزش قوانین کلاس و آموزش بچه¬ها تا پایان آذر ماه می¬باشد.

داستان نقاشی با امضا از کجا شروع شد؟ چگونه این کتاب شکل گرفت؟ بعد از انتشار کتاب این جریان چگونه ادامه پیدا کرد؟

یکی از دلایل تالیف این کتاب دادن انگیزه به بچه¬ها برای انجام تکالیف کلاسی بود چون بچه¬های گریزان از درس، خیلی از نوشتن بدشان می¬آید و طفره می¬روند ولی این امضا¬ها ابزار مناسب و هیجان انگیزی برای نوشتن بچه¬ها شده و به ذوق گرفتن امضا و بازخورد سریع تکلیف کلاسی را انجام می¬دهند. دلیل دوم بعد از این که ارزشیابی¬ها توصیفی شد و دیگر نمره داده نمی¬شد برای ایجاد انگیزه بجای نمره یک تصویر استیکر مانند به عنوان امضا و تایید فعالیت دانش آموز مخصوصاً برای دفتر املا و حذف استرس املا نویسی، زده می¬شد که واقعاً برای بچه¬ها جذاب بود. هدف دیگر آموزش نقاشی بود برای صوت آموزی چون بچه¬ها سواد نوشتن ندارند باید با کشیدن نقاشی منظور را برسانند و متاسفانه نقاشی اکثر بچه¬ها ضعیف و یا بدون علاقه اصلاً نمی-توانستند نقاشی بکشند و این باعث شد که یکی از اهداف کتاب را اختصاص به آموزش نقاشی بدهم و دراین زمینه محدودیت سنی وجود ندارد حتی بچه¬های بزرگ¬تر هم می¬توانند خلاقیت¬های جالبی بروز دهند. توجه به جزئیات و دقت و توجه از اهداف دیگر این کتاب می¬باشد. در عین حال متوجه شدم که بچه¬ها خلاق¬تر از من هستند و بسیار زیباتر و جذاب¬تر تصویر سازی می¬کنند بصورتی که من امضای خام می¬زنم و موضوع می¬دهم و بچه¬ها بسیار جالب و زیبا تصویرسازی می¬کنند و این خیلی برایم ارزشمند است چون ابتدا هیچ ذهنیتی از تصویرسازی ندارند ولی به مرور یاد می¬گیرند و خلق می¬کنند.

کتاب ترانه ¬ های کودکانه محصول چه زمانی هستند و به چه موضوعاتی می-پردازند؟ توضیحات دیگری هم درباره این اثر دارید، بفرمایید؟

کتاب ترانه¬های کودکانه محصول دوران مرخصی زایمان و دوری من از مدرسه و ارتباط عاطفی من با دختر اولم بهار جان بود و چون بسیار زیاد برایش کتاب می¬خواندم و با هم سرگرم نقاشی می¬شدیم این ایده از طرف اطرافیان مطرح شد و خواهرانم مشوق من برای انجام این کار شدند. طرح¬هایی که می¬کشیدم همه ذهنی و جوشش درونی همراه با شور و عشق مادرانه بود برای همین شاید به دل اطرافیان نشسته بود و موضوع این کتاب شعر¬های کودکانه همراه با تصویرهای شاد و جذاب کودکانه می¬باشد.

دانش آموز کلاس اولی به چه کتاب ¬ های غیر درسی نیاز دارد؟ والدین آنها چه کتاب ¬ هایی را باید بخوانند؟

متاسفانه ارتباط بچه‌ها و والدین با کتاب و کتاب¬خوانی خیلی کم رنگ و غریبانه می-باشد و شاید یکی از دلایل این اتفاق گرانی اخیر کاغذ و چاپ کتاب باشد. اکثر کتاب-های موجود در بازار هم کلیشه¬ای و تکراری هستند. بیشتر کتاب¬هایی که من در کودکی فرزندانم برایشان می¬خواندم کتاب¬های آقایان ناصر کشاورز و مصطفی رحمان دوست و خانم افسانه شعبان نژاد و...بودند.

اگر قرار باشد تنها یک اثر از آثار خودتان را انتخاب کنید، آن اثر کدام است؟ اگر آن شعر است، بفرمایید؟

کتاب امضاهای جادویی را خیلی دوست دارم چون هم شعر است و هم تصویر.

تغییرات کتاب‌های درسی پایه اول، روند رو به رشدی داشته و یا برعکس؟ پیشنهاد شما به عنوان یک معلم درباره این تغییرات و کتاب‌ها چپیست؟

بله خوشبختانه خیلی رو به رشد بوده و می¬دانم تغییرات جالب¬تر و بهتری برای کتاب فارسی کلاس اول در سال آینده خواهیم داشت با موضوع طرح شهید همت.

و سخن آخر

سخن آخر این که از خداوند می¬خواهم به من توفیق خدمت به خلق و مخصوصاً کودکان را بدهد و این کتاب راه روشنی بشود برای پرورش خلاقیت بچه¬ها و دور شدن آن¬ها از گوشی و فضای سمی مجازی. دوست دارم بچه¬ها از فرصت¬های خودشان به نحو احسن استفاده کنند و تابستان را با یادگیری نقاشی غنی کنند چون اعتقاد دارم یادگیری نقاشی یعنی بالا رفتن مهارت و بالا رفتن مهارت یعنی بالا رفتن اعتماد به نفس و بالا رفتن اعتماد به نفس یعنی شور و نشاط و سرزندگی و نشاط و احساس رضایت از خود.


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار