در افتتاحیه هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان مطرح شد

ضرورت ایجاد ساختار نوآوری در شرکت‌های بزرگ

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان گفت: سال گذشته اقدامات زیادی برای تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان انجام شد و امروز بزرگ‌ترین وظیفه ما، عمل‌کردن به این قانون در حمایت از تولید دانش‌بنیان است

ضرورت ایجاد ساختار نوآوری در شرکت‌های بزرگ

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان گفت: سال گذشته اقدامات زیادی برای تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان انجام شد و امروز بزرگ‌ترین وظیفه ما، عمل‌کردن به این قانون در حمایت از تولید دانش‌بنیان است. امیدرضایی فر تصریح کرد: صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های ماده‌های ۱۱ و ۱۳ این قانون در زمینه بخش تحقیق و توسعه به‌طورجدی فعالیت کنند. او اضافه کرد: طبق قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مجموعه استان‌ها موظف هستند زمین‌ها و ساختمان‌های بدون استفاده خود را در اختیار فضای نوآوری و فناوری قرار دهند. رضایی فر همچنین با اشاره به اینکه ایجاد ساختار نوآوری در شرکت‌های بزرگ، ضروری است، گفت: در فضای اقتصادی و فناوری کشور نیاز داریم که تکامل و همکاری توسط همه اجزای آن به‌خوبی صورت گیرد. او با اشاره به اینکه امسال طرح‌های تانا (توسعه ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) و سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) توسط وزارت علوم با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، افزود: ما باید در فضای نوآوری و فناوری کشور توسعه جدی داشته باشیم تا زیست‌بوم آن جهش جدی پیدا کند در غیر این صورت فضای بی‌انگیزه خواهیم داشت. سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از قانون جهش دانش‌بنیان، بخش تحقیق و توسعه خود را فعال کنند؛ نیازمند ورود این صنایع با نگاهی ویژه به حوزه دانش‌بنیان هستیم. رضایی فر ادامه داد: ابزارهای مختلفی در دسترس شرکت‌های صنعتی بزرگ وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ارتباط با شرکت‌های کوچک و فناور بهره‌برداری کرد؛ مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های داخلی از این جمله است. او گفت: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم برای اتصال دانشگاه و صنعت، طرح دستیار فناوری بوده است که سال گذشته با استقبال بسیاری مواجه شد. امسال نیز به همه صنایع مجوز اجرای این طرح داده شده است. طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناور در دنیا ۱۰ برابر شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: این موضوع حمایت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد، اما فکر می‌کنم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند پیش‌گام این قضیه باشد تا ما بتوانیم طعم فناوری ایرانی را از منظر علمی به جهان عرضه کنیم. او ادامه داد: تقریبا به طور معمول سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فناوری روبه‌افزایش است و اگر ما از فرصت‌ها استفاده نکنیم، نتایج و تأثیرات مثبت زیادی را از دست می‌دهیم.
اقتصاد دانش‌بنیان یک محور اصلی در تصمیم‌گیری استان است
استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه استان اصفهان جایگاه ممتازی را در حوزه علم و فناوری در کشور دارد گفت: استان اصفهان با داشتن مراکز علمی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری یکی از استان‌های کشور مستعد در این حوزه است. سید رضا مرتضوی گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان مجموعه‌ای که مادر ایجاد شهرک‌ها و پارک‌های فناوری در کشور است؛ تلاش بی‌وقفه‌ای را در ۳۰ سال گذشته داشته و یکی از بازیگران اصلی حوزه علم و فناوری در کشور محسوب می‌شود. مرتضوی افزود: مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خدمت بزرگی را به کشور می‌کند؛ زیرا زمینه فعالیت برای نخبگان ایرانی را درون کشور فراهم کرده که اقدام قابل تحسینی است.به گفته او بر مبنای سند آمایش استان، دو محور اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری را برای توسعه استان در نظر گرفته‌ایم و جهت‌گیری جلسات و کارگروه‌ها به این دو سمت است.استاندار اصفهان در مورد هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی توضیح داد: در دوره‌های مختلف جشنواره شیخ بهایی رویکردهای جدیدی به سرفصل موضوعات افزوده به طور مثال توسعه و بهبود زیرساخت‌های مدیریت شهری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از رویکردهایی است که به این جشنواره افزوده شده و بسیار حائز اهمیت است. استاندار اصفهان از تعریف قرارگاهی در استان اصفهان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان از سال گذشته خبر داد و گفت: این روند به‌گونه‌ای صورت‌گرفته تا ظرفیت‌های جدیدی را برای گره‌گشایی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار داشته باشیم. مرتضوی تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یک محور اصلی در تصمیم‌گیری استان است و تلاش داریم موضوعات مرتبط با این حوزه به‌عنوان یکی از مباحث و مأموریت‌های مهم همه دستگاه‌ها قلمداد شود. او در ادامه با بیان اینکه شهرک انیمیشن ایده جدید استان برای حرکت در راستای فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است اضافه کرد: تلاش شده تا برنامه‌ریزی لازم برای احداث این مجموعه باارزش و سودمند صورت بگیرد طی دو سال اخیر ظرفیت‌های استان را برای بهبود شرایط کسب‌وکار و تعریف یک فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری فعال کنیم.استاندار اصفهان در ادامه به ارائه آماری در حوزه کسب‌وکار پرداخت و عنوان کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ رتبه استان در شاخص فضای کسب‌وکار ۲۳ بود و در پایان سال ۱۴۰۱ به رتبه ۵ در کشور رسیده است. مرتضوی اظهار کرد: برای نخستین‌بار نسبت منابع به مصارف در استان به عدد ۷۶ درصد رسید؛ ابتدای دولت سیزدهم در استان این عدد ۵۴ درصد بود که رشد ۲۲ درصدی در این شاخص حاکی از حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است. او خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده، فضای کسب‌وکار در استان به سمت فضای آرمانی و مناسب‌تر در حال حرکت است.مرتضوی افزود: اگر این ظرفیت‌ها نبود، این نخبگان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در کشورهای دیگر دعوت به کار می‌شدند و ازاین‌حیث، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کار بزرگی انجام داده است.
اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری از جمله اولویت‌های استان اصفهان
بودجه شهرک علمی تحقیقاتی کم اما تاکنون دستاوردهای خوبی از طریق آن‌ به‌دست‌آمده درعین‌حال با مشکلاتی نیز مواجه است. رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان این مطلب گفت: 8 هزار و 500 نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول به کار هستند که بیش از ۵۰۰ نفر از آنان مدرک دکتری دارند و به دنبال میز دولتی نبوده‌اند و توانسته‌اند اشتغال ایجاد کنند. قاسم مصلحی با بیان اینکه 680 شرکت دانش‌بنیان و فناور در این شهرک مستقر هستند اظهار کرد: صنایع بزرگ باید به فعالیت در حوزه دانش‌بنیان بپردازند، موضوع ارائه دهند و از آن حمایت کنند تا فعالیت دانش‌بنیان‌ها سرعت گیرد. به گفته او اگر به دنبال اشتغال‌زایی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، باید ارتباط صنایع بزرگ را با آنها شکل دهیم چرا که شرکت‌های بزرگ حتی اگر در طرحی شکست بخورند نیز مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود، اما شکست برای جوانان امر مشکلی است و باید از آنان حمایت شود.مصلحی اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد گردشگری را از جمله اولویت‌های استان اصفهان دانست و عنوان کرد: حمایت مدیریت کلان استان برای عملکرد بهتر در این دو حوزه ضرورت دارد این در حالی است که ظرفیت ایجاد صنایع آلاینده دیگر در استان وجود ندارد و نیازمند رشد اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، به‌نحوی‌که استعدادهای سایر استان‌ها نیز بتوانند برای فعالیت در این عرصه، در اصفهان حضور پیدا کنند. مصلحی با بیان اینکه لازم است بر روی همه اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور کار شود، اظهار داشت: یکی از این اجزا صنعت و صنایع بزرگ هستند که باید وارد این حوزه شوند تا این کار سرعت بگیرد.

ارسال نظر