فرایند اجرای طرح سلام همسایه برگزار شد مسجد قلب تپنده محله

عصر دوشنبه بیست‌ و پنجم اردیبهشت‌ماه - نخستين نشست هم‌اندیشی و آغاز فرایند اجرایی طرح «سلام همسایه» با حضور شهردار اصفهان، ‌اعضاي شوراي شهر و ائمه جماعت مساجد اصفهان  برگزار شد.

فرایند اجرای طرح سلام همسایه برگزار شد مسجد قلب تپنده محله


در اين نشست ابتدا رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد اصفهان اظهار كرد: دوري از مسجد باعث غفلت می‌شود، غفلت نيز درب همه مشكلات را به‌سوی انسان باز می‌کند و قساوت قلب را در پي دارد. ... کوچک‌زاده افزود:‌ نه‌تنها باید خودمان از حضور در مسجد غافل نشویم؛ بلکه باید پای دیگران را نیز به آن باز کنیم و این اتفاقی است که در طرح سلام همسایه رخ می‌دهد. او بیان داشت: باید مساجد را تراز انقلاب کنیم و بین مسجد امروز با مسجد پیش از انقلاب تفاوت وجود داشته باشد چرا که در این مملکت انقلابی رخ‌داده است و نیز شهدایی خون داده‌اند؛ بنابراین باید شعارهای انقلاب در مساجد طنین‌انداز شود. رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد اصفهان 10 معیار را برشمرد که در بررسی کارشناسان از مساجد موردنظر قرار می‌گیرد و بیان داشت: برگزاری 3 وعده نماز جماعت، وجود پایگاه بسیج فعال، وجود کانون فرهنگی فعال، حضور مستمر امام‌جماعت در دفتر خود در مسجد، برگزاری مراسم دعاهایی از جمله کمیل، ندبه، زیارت عاشورا و... برگزاری اردوهای فرهنگی، برگزاری مسابقات فرهنگی، برگزاری مراسم روضه‌خوانی در ایام محرم، فاطمیه و...، برگزاری مناسبت‌های سیاسی همچون دهه فجر و... و وضعیت مطلوب ساختمانی که برای نمازگزاران جاذبه حضور داشته باشد از جمله مواردی است که در درجه‌بندی مساجد موردنظر قرار می‌گیرد.

چشم‌انداز مدیریت شهری فعال‌سازی 1000 مسجد اصفهان است

در ادامه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در این مراسم به معرفی طرح سلام همسایه پرداخت و با بیان اینکه اگر در فرهنگ‌سراها و مساجد، محور توحیدی و الهی در نظر بگیریم، می‌توانیم در وضعیت مردم جامعه تغییر ایجاد کنیم، گفت: هدف اصلی طرح سلام همسایه برطرف‌شدن سه موضوع گسست اجتماعی، کم‌رونقی مساجد و بحران اعتماد عمومی است. رسول میرباقری گفت: دولتمردان در هرکاری که زمینه مشارکت حضور مردم را در آن فراهم نکنند به شکست می‌رسند بنابراین در سایه طرح «سلام همسایه» به دنبال این مسئله هستیم که نقش‌های متعدد مساجد در صدر اسلام را که توسط پیامبر اکرم (ص) تعریف شده بود بار دیگر احیا کنیم. او افزود: محورهای طرح «سلام همسایه» شامل مسجد محوری، محله محوری، مشارکت‌محوری داوطلبانه در فرایندمحوری و مسئله‌محوری است و در چشم‌انداز ما هزار مسجد شهر اگر فعال و پویا شود و هر مسجد برای ۲۰۰ خانه اطراف خود برنامه‌ریزی کند، تحول عظیم فرهنگی اتفاق خواهد افتاد. میرباقری با بیان اینکه این طرح و چنین اقدامات مبدعانه‌ای معمولا توسط اصفهانی‌ها آغاز می‌شود و در ادامه الگوی بقیه شهرها می‌شود، گفت: تاکنون ۵۰ مسجد در این طرح شرکت کرده‌اند که مراحل اجرای آن شامل اعلام فراخوان، برگزاری کارگاه آموزشی، انعقاد قرارداد و نظارت و پشتیبانی توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد است که امیدواریم در سایه آن جوانان شهر ما جذب حضور در مساجد شوند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اصفهان در ادامه روضه‌خوانی کوچکی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) برای حضار انجام داد.

مسجد بهترین محل برای کنار هم قرارگرفتن مؤمنان است

در این مراسم شهردار اصفهان تنها به بازگویی یک خاطره از مسجد پرداخت و بیان داشت: «به‌واسطه دعوت یکی از دوستان فقید خود، مرحوم دکتر امین‌پور، مقرر شد علی‌رغم مشغله کاری که دارم هفته‌ای یک شب در مسجد محله خود حضور پیدا کنم و در نخستین شب پس از نماز مغرب با فرد کناری خود گفتگو کرده و متوجه شدیم نه‌تنها در یک محله بلکه در یک کوچه و بن‌بست زندگی می‌کنیم و هر دو همکار نیز هستیم؛ اما تاکنون از یکدیگر بی‌خبر بوده‌ایم؛ اما اکنون به برکت مسجد از حال یکدیگر باخبر شدیم.» علی قاسم‌زاده بیان داشت: طرح سلام همسایه کمک می‌کند تا در کنار یکدیگر قرار بگیریم و مساجد بهترین نقطه اجتماع هستند که هیچ محل دیگری به‌اندازه آن نمی‌تواند مؤمنان را در کنار هم قرار دهد.

کاری کنید مردم مسجد و روحانیت را از خود بدانند

در ادامه این مراسم، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان اظهار کرد: درحالی‌که حضور در مسجد را باید افتخار و نعمت الهی تلقی کنید اما بدانید همین امر می‌تواند آفت بزرگی باشد اگر باعث شود دچار غرور شوید؛ بنابراین از خدا بخواهید که عبادتتان را با در اوج بودن فاسد نکند. حجت‌الاسلام مهدی گرجی افزود: همچنین مدیریت شهری نیز باید این ایده و الهامی که در طرح سلام همسایه به کار برده است یک مرحمت الهی است چرا که هر زمان خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد به او افکار نیک عطا می‌کند. او با بیان اینکه یکی از اقدامات حکیمانه این دوره از مدیریت شهری اهمیت‌دادن به مساجد است، گفت: باید قدر این اقدام را دانست و تلاش کنید این فیض از دستتان نرود. حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: این طرح یک اقدام به‌روز است و همان‌طور که شهید مطهری شاره کرد، اگر روحانیت خود را به‌روز نکند جایگاهش را از دست خواهد داد. در دوره‌ای که برای هر چیز از تبلیغات نوین استفاده می‌شود، دین نیز باید به روش جدیدی تبلیغ شود. او تأکید کرد: پیش‌ازاین مردم به مسجد می‌آمدند؛ اما امروز ما باید به سراغ جوان‌ها برویم. چرا که امروز افراد مسن به مسجد می‌آیند و سرمایه دین خرج کسانی می‌شود که در زندگی خود هرچه قرار بود به سود، شده‌اند درحالی‌که باید این سرمایه را صرف جذب نسل جوان کنیم همان‌طور که امام حسین (ع) حُر را صید دین کرد. حجت‌الاسلام گرجی با اکید بر اینکه اگر دیر بجنبیم فتنه‌ها بیشتر می‌شود، گفت: شاه‌بیت کلام من این است که اگر بخواهیم طرح سلام همسایه موفق شود نخست باید کاری کنیم مردم مسجد و روحانیت را از خود بدانند و دوم باید همه ارکان مسجد با یکدیگر متحد شوند.

مسجد می‌تواند قلب تپنده محله باشد

معاونت سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: دو رویکرد جدی در این دوره از مدیریت شهری مسجد محوری و محله محوری بوده و نگاه ما این است که مسجد می‌تواند قلب تپنده یک محله باشد. به‌این‌ترتیب که مردم می‌توانند مانند گذشته همه خدمات محله از جمله رفع‌اختلاف، عقد و ازدواج، جشن و شادی و غم و ماتم و کمک به اهالی محل را از مسجد بگیرند. مجتبی شاهمرادی با اشاره به این پیش‌زمینه تاریخی، افزود: نگاه ما این است که می‌توان مساجد جدید را نیز به این سمت سوق دهیم؛ اما چند اتفاق در زندگی امروز ما رخ‌داده است از جمله اینکه به دلیل زندگی اجاره‌نشینی دائم محل سکونت افراد تغییر می‌کند؛ بنابراین تا با مسجد محل اخت بگیرند، زمان زیادی صرف می‌شود. همچنین ساختار محله‌ها هم تغییر کرده و آپارتمان‌نشینی زیاد شده است. ضمن اینکه باید اعتراف کنیم که برخی مساجد کمتر توانسته‌اند ارتباط برقرار کنند و گرایش مردم به حضور در مسجد کمتر شده است. با درنظرگرفتن این موارد هدف ما ایجاد آشتی و افزایش انس و الفت مردم با مسجد است. او در ادامه بیان داشت: طرح سلام همسایه به این صورت است که امام‌جماعت محل با کمک جوانان مسجد اهالی را شناسایی می‌کنند، یک گلدان گل درب منزل آنها برده و ایشان را به حضور در مسجد و برنامه‌هایی که در آن برگزار می‌شود دعوت می‌کنند. شاهمرادی افزود: در ماه مبارک رمضان که مردم به طور طبیعی برای انجام اعمال و آداب و ثوابی که داشت در مساجد حضور بیشتری پیدا کردند و این نخستین فرصت اجرای طرح ما بود که از آن استفاده ردیم. دومین فرصت ما نیز تابستان است که نوجوان‌ها زمان بیشتری برای استفاده از برنامه‌ها و حضور در مسجد دارند؛ بنابراین طرح را به شکل گسترده‌تری معرفی و اجرا می‌کنیم. همچنین این طرح فعال‌کردن امام‌جماعت‌های مساجد را نیز در نظر دارد. ضمن اینکه باید اشاره داشت مسجد متعلق به مردم است و خودشان باید این محل را فعال کنند تا بتوان از بستر مسجد برای خدمت به عام شهر بهره برد. معاون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهردار اصفهان گفت: این طرح را در سرفصل‌های کمک‌های که به مساجد داشتیم، قرار داده‌ایم و در کنار کمک‌های عمرانی به مساجد که برای کارهای اضطرار مثل تعمیر سقف، سرویس‌های بهداشتی، آبخوری و... متوجه شدیم اگرچه به مساجد کمک می‌کنیم که آبادتر شوند؛ اما پیوند مردم با آنها هنوز به‌خوبی برقرار نشده است، بنابراین طرح سلام همسایه را برای تقویت این ارتباط اجرا کرده‌ایم.

ارسال نظر