روز موزه و میراث‌فرهنگی چشم‌انتظار ایده‌های جدید

امروز 28 اردیبهشت‌ماه همزمان با 18 مه روز جهانی موزه (که توسط شورای بین‌المللی موزه تعیین شده) در تقویم ملی ایران با نام روز موزه و میراث‌فرهنگی شناخته می‌شود. روزی که هر ساله با یک برنامه تکراری و همیشگی یعنی رایگان کردن موزه‌ها و بناهای تاریخی میراث‌فرهنگی همراه است.

امروز 28 اردیبهشت‌ماه همزمان با 18 مه روز جهانی موزه (که توسط شورای بین‌المللی موزه تعیین شده) در تقویم ملی ایران با نام روز موزه و میراث‌فرهنگی شناخته می‌شود. روزی که هر ساله با یک برنامه تکراری و همیشگی یعنی رایگان کردن موزه‌ها و بناهای تاریخی میراث‌فرهنگی همراه است. همین موضوع سبب شده تا مردم روز موزه و میراث‌فرهنگی را به‌روز رایگان بودن موزه‌ها و بناهای تاریخی بشناسند نه یک روز فرهنگی. اینکه رایگان کردن موزه‌ها و بناهای تاریخی در این روز ایده خوبی است یا نه و توانسته پل ارتباطی میان مردم و میراث تاریخی و موزه‌ها ایجاد کند یا خیر؟ سؤالی است که طراحان این ایده و مسئولین دوره‌های مختلف سازمان و در سال‌های اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید پاسخ دهند. اما روز موزه و میراث‌فرهنگی سال‌هاست تنها به همین رایگان کردن موزه‌ها و بناهای تاریخی و چند مراسم محدود اکتفا کرده است درحالی‌که هدف اصلی روز جهانی موزه آشنایی مردم با موزه‌داری، موزه‌ها، ارزش آثار تاریخی و بالابردن آگاهی عمومی در مورد نقش موزه‌ها در توسعه جامعه امروز است، اهداف مهمی که در شلوغی این روز گم می‌شود و آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها نیز کمکی به این روند نمی‌کنند. آموزش عمومی درباره موزه‌ها و آگاهی در مورد اهمیت آنها نقش مهمی است که آموزش‌وپرورش در مدارس و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های عمومی و رایگانی همچون صداوسیما باید دنبال کنند که متأسفانه هیچ یک به این موضوعات نمی‌پردازند. میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز که چهار سال است به وزارت‌خانه تبدیل شده تا امروز هرساله به برگزاری چند نشست بسنده کرده است و برنامه ویژه و ایده جدیدی برای این روز مهم نداشته است. هرساله از سوی شورای ایکوم شعاری به‌عنوان شعار روز جهانی موزه انتخاب می‌شود که باهدفی خاص سعی در برجسته‌کردن آن موضوع دارد. شعار امسال این روز جهانی، «موزه‌ها، پایداری و زیست بهتر» است شعاری که در راستای آن برنامه‌های متعددی برای آموزش عمومی و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود و امید است در سال‌های آینده وزارت تازه‌تأسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان نیز برنامه‌ریزی بیشتری بر روی آموزش و همکاری مشترک با رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش داشته باشد.

با تمام این تفاسیر، روز جهانی موزه در حالی برگزار می‌شود که در کشورمان همچنان با تخریب آثار تاریخی و بناهای ارزشمندی روبه‌رو هستیم که حفظشان از برگزاری تمامی این نشست‌ها و مناسبت‌های تقویمی مهم‌تر و حیاتی‌تر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار