زمین زیر پای بزرگراه خالی شد

 بعد از ظهر یکشنبه گذشته زمین زیر پای اتوبان شهید آقابابایی اصفهان در قالب حفره‌ای به عمق 12 متر خالی شد و این خبر زنگ خطر بزرگی را نه در سطح اصفهان که در کشور به صدا درآورد.

زمین زیر پای بزرگراه خالی شد

به دنبال گزارش ریزش زمین در این اتوبان که به گفته مدیرکل بحران استانداری اصفهان از سوی عوامل گشت شهرداری اصفهان اعلام شد، مسئولان مربوط از جمله شرکت آب و فاضلاب، آتش‌نشانی، پلیس‌راه و ... در محل حادثه حاضر شده و با هدایت خودروها از مسیرهای جایگزین در کنارگذر بزرگراه از جمله خیابان پروین، آذر بیگدلی و خواجه عمید، تردد در این محل مسدود شد.

منصور شیشه‌فروش به اصفهان امروز گفت: «این حفره با خالی شدن زمین زیر لوله فاضلاب که در ادامه شکستن آن را به دنبال داشته است، ایجاد شد و عوامل مربوطه در درجه نخست مشغول به تخلیه فاضلاب شدند تا بتوان در ادامه به ترمیم و نیز علت‌یابی آن پرداخته شود.»

او افزود: «ازآنجایی‌که لوله فاضلاب این محل از جنس پلی‌اتیلن بوده است، فرسودگی دلیل خرابی آن نیست و امکان فرونشست زمین در این منطقه وجود دارد.»

شیشه‌فروش تصریح کرد: «پیش از این کارگروهی متشکل از نمایندگان مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب، سازمان زمین‌شناسی و نیز مراکز علمی و تحقیقاتی پروژه‌ای با موضوع بررسی اثرات فرونشست در اصفهان را در دست گرفته‌اند که قطعا در مورد این حادثه نیز تحقیقات و بررسی لازم را خواهند داشت.»

فرونشست اتوبان آقابابایی

اما درحالی‌که اصفهان اخیرا 20 مورد فرونشست زمین در خیابان‌های مختلف شهر را به دلیل فرسودگی لوله‌های فاضلاب که قدمتی 50 ساله دارند، تجربه کرده است اما این به نوعی نخستین بار است که حادثه‌ای فرونشست را در یک بزرگراه مشاهده می‌کنیم. البته به گفته مدیرکل بحران استانداری اصفهان چند سال پیش مشابه این اتفاق در اتوبان کاشان نیز رخ داده بود و همچنین سال قبل قناتی زیر اتوبان شرق اصفهان پیدا شد.

اگرچه که بنا بر تأکید مدیرکل بحران استانداری اصفهان در اجرای تمام پروژه‌های عمرانی و بزرگ شهر ملاحظات مدیریت بحران و خطرپذیری انجام شود و الزاماتی مربوط به کاهش خطرات ناشی از سیل، آب‌گرفتگی، فرونشست و غیره وجود دارد که باید رعایت شود اما درصورتی‌که فرونشست زمین که یکی از نمودهای آن خشکی آبخوان‌هاست، رخ دهد چگونه می‌توان برای پیشگیری از آن اقدامی انجام داد؟

فرونشست اتوبان آقابابایی ریزش زمین اتوبان آقابابایی اصفهان- عکس از اصفهان امروز

واکنش ها به ریزش زمین در بزرگراه آقابابایی

این نکته‌ای است که در میان مردم اصفهان واکنش‌هایی را به همراه داشت و به‌عنوان‌مثال مصطفی نباتی نژاد، عضو شورای شهر اصفهان دراین‌باره پیامی با این مضمون در توییتر نوشت: «ای‌کاش تعداد یا مسئولان عالی‌رتبه کشوری دیروز در ترافیک بزرگراه شهید آقابابایی اصفهان که به علت فرونشست بسته شده بود، چندساعتی منتظر می‌شدند و به فکر فرو می‌رفتند.» نباتی نژاد در گفتگو با اصفهان امروز، در مورد این پیام که با هشتک #این_حق_اصفهان_نیست منتشر شده بود، گفت: «مسئله کم شدن آب‌های زیرزمینی و پایین رفتن سطح آبخوان‌های اصفهان که فرونشست را به دنبال دارد، معضلی است که با احیای دائمی رودخانه زاینده‌رود می‌تواند تا حدود زیادی رفع شود؛ این مهم را بارها از مسئولان مربوطه مطالبه کرده‌ایم و در حاشیه اتفاقی که رخ داد مسئولان و کسانی که در این زمینه نقش دارند، می‌توانستند گرفتاری مردم اصفهان را از نزدیک مشاهده و درک کنند و برای رفع آن اقدام مؤثری انجام دهند.

حدود ۹۰ نفر از نیروهای کنترل نظارت، خدمات، اجرایی شهرداری برای رسیدگی به وضعیت این حادثه که در منطقه 10 واقع شده است، همراه با ماشین‌آلات و بلوکاژ موردنیاز برای کمک به نیروهای آب و فاضلاب جهت ایمن‌سازی و ترمیم محل فرونشست اعزام شدند؛ اما محوریت صفر تا صد این عملیات بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است و شهرداری فقط به عوامل این شرکت کمک کرد. البته باید به حضور مسئولان مختلف از جمله شهردار، فرماندار و غیره نیز اشاره داشت که آمدند تا واقعه را از نزدیک مشاهده و رسیدگی به آن را بررسی کنند. ترمیم اتوبان آقابابایی با بالاترین سرعت ممکن انجام شد تا هرچه زودتر این مسیر بازگشایی شود اما برای ترمیم زخم بزرگ شهر اصفهان تنها بازگشایی زاینده‌رود است که می‌تواند مرهم باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار