صنایع قربانی بزرگ ناترازی برق

برق صنایع فولاد و سیمان از خردادماه سهمیه‌بندی می‌شود. بر اساس‌نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا مرداد امسال سهمیه‌بندی می‌شود.

صنایع قربانی بزرگ ناترازی برق

برق صنایع فولاد و سیمان از خردادماه سهمیه‌بندی می‌شود. بر اساس‌نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا مرداد امسال سهمیه‌بندی می‌شود.

در این نامه آمده است: به جهت برنامه مدیریت بار مشترکین سیمان، فولاد و انرژی بر شرکت‌های توزیع به شرح زیر اعلام می‌شود. مقتضی است یکی از برنامه‌های ذیل متناسب با فرایند تولید مشترک انتخاب و ضمن ابلاغ به مشترک در سامانه جامع مدیریت پیک بار کشور (سمپ) نیز ثبت گردد.

1- همکاری از تاریخ 15 خرداد الی 15 شهریور، کاهش بار 30 درصد از ساعت 11 تا 23

2- همکاری از تاریخ 1 تیرماه الی 31 مردادماه، کاهش بار 60 درصد از ساعت 11 الی 23

3- همکاری از تاریخ 24 تیرماه الی 24 مردادماه کاهش بار 90 درصد از ساعت 11 الی 23

در همین خصوص رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: نباید بخش صنعت نخستین قربانی محدودیت منابع برق در کشور با قطع نوبتی برق شود و قطعی برق باید بین مصارف خانگی مردم و صنعت تقسیم شود.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: در حال حاضر با بیش از ۱۲ هزار مگاوات کسری برق مواجه هستیم که البته برخی عدد واقعی کسری برق کشور را ۲۰ هزار مگاوات عنوان کرده‌اند.

وی با بیان این‌که کمبود نیروی برق نباید فقط از بخش صنعت و کشاورزی تأمین شود اضافه کرد: زندگی همین مردم با صنعت تأمین می‌شود و بخش عمده مسائل و مشکلات کارگری موجود در کشور به دلیل کاهش درآمدهایی است که در حوزه صنعت ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان باید به موضوع توزیع محدودیت‌ها در حوزه برق در بخش‌های مختلف بپردازند، با مردم به‌خوبی صحبت کرده و آن‌ها را قانع کنند تا در قالب زمان‌بندی مناسب بخشی از کسری برق کشور بواسطه قطع نوبتی برق صنعت و بخشی دیگر با قطع مصارف خانگی تأمین شود تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق اصفهان

قطع برق و گاز یک داستان ادامه‌دار است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تأکید بر اینکه وقتی معادن و صنایع بهترین فرصت برای دور زدن تحریم‌هاست، نباید برای آن‌ها مشکل ایجاد کنیم، گفت: مهم‌ترین چالش صنایع در سال‌های اخیر، قطع برق صنایع است که میلیارد‌ها تومان خسارت به صنعت و معادن کشورمان وارد کرده و می‌کند.

شهباز حسن‌پور با اشاره به اینکه با فرا رسیدن تابستان و افزایش مصرف برق، در آستانه تجربه تلخ دیگری هستیم، گفت: این نگرانی وجود دارد که بار دیگر برق صنایع قطع و صنایع قربانی کمبود برق و تأمین مصارف خانگی شوند.

وی با ابراز تأسف از اینکه قطع برق یک پروژه ادامه‌دار است، گفت: اگرچه آقایان قول داده‌اند برای امسال برق صنایع قطع نمی‌شود، اما تحولات گسترده‌ای در تولید برق صورت نگرفته و به نظر می‌رسد امسال نیز درگیر قطعی برق باشیم.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه قطع برق، دو سؤال جدی ایجاد می‌کند، گفت: اول اینکه چرا دولت پیش‌بینی لازم را نمی‌کند و چرا نباید در زمینه تأمین انرژی به اندازه کافی عمل کند تا مشکل کمبود یا قطعی برق نداشته باشیم.

وی صنایع و معادن را مکلف به تأمین نیاز‌های خود کرد و گفت: هنگامی که سال‌هاست صنایع با چالش قطع برق روبه‌رو هستند، چرا به سوی ایجاد نیروگاه نرفته و به صورتی عمل نکرده‌اند که در تأمین برق مورد نیاز خودکفا شوند؟

این نماینده مجلس با اشاره به چالش کمبود و قطع گاز صنایع گفت: ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اگرچه برق صنایع را تأمین می‌کند، اما به گاز نیاز دارد که چالش قطع گاز را سبب می‌شود، بنابراین فولادسازی‌ها، معادن و صنایع باید به سوی تولید انرژی از خورشید یا انرژی‌های تجدید پذیر بروند تا از برق تولیدی خودشان استفاده کنند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سومدیریت در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گفت: قطع برق و گاز یک داستان ادامه‌دار است که در تمامی سال‌های گذشته رخ داده و با روند افزایش گرما که همه ساله با آن روبه‌رو هستیم، قطع برق یک بحران بی‌پایان است که باید منتظر باشیم همه ساله رخ دهد. در این شرایط مسئولان پاسخ دهند که چرا برای این معضل چاره‌اندیشی نکرده‌اند.

قطع شدن برق صنایع به ضرر تولید تمام می‌شود

یک عضو اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: دولت باید در کنار حفظ برق منازل، برای قطع نشدن برق صنایع نیز تلاشی جدی کند و آن را در اولویت‌های خود قرار دهد.

حمیدرضا صالحی اظهار کرد: در سال‌های گذشته در صنعت برق کشور با یک ناترازی مواجه شدیم. به‌این‌ترتیب که در فصل گرما، میزان مصرف برق از میزان تولید آن پیشی گرفت. با توجه به اینکه دولت و مسئولان این طور اولویت‌گذاری کرده‌اند که برق منازل به‌هیچ‌عنوان قطع نشود، پس گزینه دیگری جز قطع کردن برق صنایع باقی نماند.

وی با اشاره به برنامه زمان‌بندی اعلامی از سوی وزارت نیرو برای قطع برق صنایع در سال‌های گذشته، بیان کرد: حدود یک‌سوم برق تولیدی کشور به صنایع بالای یک مگاوات اختصاص پیدا می‌کند؛ یعنی اگر تولید و مصرف برق را حدود ۳۴۱ میلیارد کیلووات ساعت در نظر بگیریم، حدود ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق، صرف صنایع بالای یک مگاوات می‌شود. این عدد، عدد کمی نیست و وقتی قطع شود، عملاً تولیدی که از تبدیل برق به محصول، ارزش‌افزوده یا صادرات یا تأمین خوراک برای حلقه‌های پایین‌ دستی شود، در مخاطره قرار می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوع برنامه‌ریزی که سایر کشورها در این حوزه دارند، توضیح داد: سایر کشورها که در حوزه اقتصاد و صنعت پیشرفتی را حاصل کرده‌اند، برق خانگی را برق مصرفی اطلاق کرده و برق صنعتی را برق مولد و تبدیلی می‌نامند. در این کشورها، برق صنعتی ارزان‌تر از برق خانگی عرضه می‌شود و دلیل آن این است که برق صنعتی ارزش‌افزوده و اشتغال ایجاد کرده و درآمد مالیاتی بیشتری را عاید دولت می‌کند.

صالحی به نام‌گذاری سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات برای تحقق این شعار آن است که تلاش کنیم برق صنایع قطع نشود. در این صورت لازم است که نگاه و رویکرد دستگاه سیاست‌گذاری نسبت به تأمین برق صنایع تغییر کند. البته برای رفع ناترازی برق نیز راهکارهایی نظیر تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد. در غیر این صورت، پیام خاموشی در صنایع، کاهش تولید، اشتغال و صادرات خواهد بود.

مدل تعاملی با صنعت، مبنای برنامه محدودیت‌های برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز مدل تعاملی با صنعت را مبنای برنامه محدودیت‌های برق صنایع در تابستان سال جاری دانست.

حمیدرضا علاقه‌مندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در همایش دانش بهره‌وری انرژی، ضمن اظهار خرسندی از طراحی و اجرای مدل موفق همکاری شرکت توزیع برق استان با صنعت نساجی که به همت کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان و در محدودیت‌های تابستان سال گذشته انجام شد، نسبت به توسعه این مدل به سایر صنایع در تابستان سال جاری ابراز امیدواری کرد.وی در تشریح مدل همکاری سال گذشته افزود: با هماهنگی‌ها و کنترل‌های روزانه و فشرده، ذی‌نفعان این طرح یعنی شرکت توزیع برق و صنعت نساجی به اهداف خود دست یافتند و از افزایش ضایعات و آسیب به قطعات الکترونیکی ماشین‌آلات نساجی جلوگیری به عمل آمد.

علاقه‌مندان نسبت به تداوم تراز منفی مصرف برق نسبت به تولید آن هشدار داد و ضمن ارائه آمار تولید برق سال جاری و سال گذشته اظهار داشت: برخلاف تصور عموم مردم، تولید برق‌آبی نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و کسری برق به میزان سال گذشته است.

همچنین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان و مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ضمن تشریح برنامه محدودیت‌های برق در تابستان سال جاری، ابراز امیدواری کردند همکاری بین صنعت و شرکت‌های توزیع برق موفقیت‌آمیز باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار