رشد اقتصادی اصفهان نیازمند توجه به صنایع تبدیلی

استان اصفهان در بخش کشاورزی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و سردخانه‌ها برای حفظ و نگهداری محصولات است.

رشد اقتصادی اصفهان نیازمند توجه به صنایع تبدیلی

استان اصفهان در بخش کشاورزی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و سردخانه‌ها برای حفظ و نگهداری محصولات است. توسعه صنایع تبدیلی سبب تولید محصولاتی می‌شود که بیش از مواد خام ارزش صادرات دارد و در ارزآوری و تولید ثروت برای استان و کشور مؤثرتر خواهد بود.صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که با انجام کارهای مختلف روی محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، جنگل و مرتع، باعث افزایش ارزش اقتصادی آن شود در حقیقت در این صنعت، انواع محصولات کشاورزی و دامی را به مواد مختلف و قابل مصرف تبدیل می‌کند و رابطه با ارزشی بین کشاورزی و صنعت، ایجاد خواهد شد. در استان اصفهان محصولات بسیار با ارزشی تولید می‌شود که در صورت ورود صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری آن‌ها می‌توان به تسخیر بازارهای جهانی در این بخش‌ها امید داشت. انار شهرضا، سیب سمیرم و سیب‌زمینی فریدن از جمله محصولات کشاورزی شهرستان‌های استان اصفهان است که هر کدام از این محصولات به عنوان یک برند شناخته می‌شوند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها بهترین بهره را برد.

از طرفی اصفهان به عنوان استانی پهناور با اقلیم چهار فصل، توانایی تولید انواع محصولات کشاورزی را داراست، امروز محصولات متنوع کشاورزی در استان اصفهان تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها در صورت فرآوری می‌توانند راهی بازارهای بزرگ دنیا شوند و ارزآوری بسیار خوبی برای استان و کشور به همراه داشته باشند، حتی اگر به فکر صادرات آن‌ها هم نباشیم با انجام فرآوری بر روی این محصولات میزان زمان نگهداری آن‌ها و بازارپسندی محصولات رشد چشمگیری خواهد داشت و به اقتصاد کشاورزان نیز کمک شایانی خواهد شد.

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را زمانی بیشتر درمی‌یابیم که توجه کنیم، پس از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی دومین مقام را در جهان دارا هستند که صنایع غذایی استراتژیک مانند غلات، قند، لبنیات و روغن را نیز در بر می‌گیرد، در ضمن با توجه به میزان ارزش‌افزوده در صنایع کشاورزی که با ارزش‌افزوده در صنایع پتروشیمی‌ برابری دارد و با جایگزینی صدور این محصولات به جای صادرات قسمتی از نفت می‌توان به شکوفایی اقتصادی نزدیک‌تر شد.

در حال حاضر به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی به مقدار لازم در بخش کشاورزی، کشاورزان با ریسک، تولید می‌کنند درصورتی‌که توسعه صنعت کشاورزی علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، باعث تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها می‌شود. بازاریابی و بازاررسانی یکی از ارکان اساسی توسعه بخش کشاورزی است. بخش مهمی‌ از بازاریابی محصولات کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است اما این صنایع هنوز در زیر بخش‌های مختلف توسعه نیافته است درصورتی‌که توسعه آن مزایای بسیاری از جمله افزایش تولید، گسترش بازار‌ها و متنوع شدن را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار