موزه «ریسباف»؛ طلسمی که شکست

در آخرین روزهای هفته صنایع‌دستی و گردشگری خبری از سوی مدیران استان منتشر شد. کارخانه ريسباف اصفهان براي احداث موزه ملي واگذار شد.خبری که از شکست طلسم ۲۰ساله خبر داد.

موزه «ریسباف»؛ طلسمی که شکست


در آخرین روزهای هفته صنایع‌دستی و گردشگری خبری از سوی مدیران استان منتشر شد. کارخانه ريسباف اصفهان براي احداث موزه ملي واگذار شد.خبری که از شکست طلسم ۲۰ساله خبر داد. کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان بود که پس از سفر پهلوی اول به اصفهان در آبان 1311 و در پی ملاقات او با سرمایه‌داران و تجار شهر سنگ بنایش ریخته شد. سرمایه‌ای که به گفته برخی با تشویق و به گفته دیگران با تهدید جمع‌آوری شد. تجار اصفهان با هول و هراس گرد هم جمع شدند و هر کس هر چه داشت روی دایره ریخت و پولی در حدود سیصد و شصت هزار تومان جمع شد. برای نام شرکت هم از دوکلمه «ریسندگی» و «بافندگی» اجزای اول را کنار هم گذاشتند و «ریسباف» را ساختند. سیدجواد کسایی که جزو اعضای اتاق بازرگانی اصفهان نیز بود و بعدها به ریاست این اتاق برگزیده شد به مدیریت عامل شرکت انتخاب شد.کارخانه‌ای که خیلی زود در محور چهارباغ بالا سرپا شد و به مرحله سوددهی رسید و باعث تشکیل دیگر شرکت‌ها و هجوم سرمایه‌ها به صنعت نساجی و رونق آن در اصفهان شد در نیمه‌عمرش تعطیل شد.

با تعطیلی کامل کارخانه ریسباف در دهه ۸۰، موج نگرانی‌های دوستداران و حافظان بناهای تاریخی افزایش پیدا کرد چرا که سرنوشتی همچون تکه‌تکه کردن کارخانه‌های صنایع پشم، شهرضای جدید، رحیم‌زاده، بافناز و بسیاری از بناهای دیگر که با بی‌تدبیری، توسط سوداگران تیشه نابودی بر فرقشان کوبیده شد در انتظار این بنا بود.

این کارخانه که در سال 1381 به ثبت ملی رسید سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و به یکی از چالش‌ها در شهر اصفهان تبدیل شده بود. پیکر رهاشده ریسباف و رویای جان گرفتن دوباره آن و تبدیل‌شدن به یک موزه در خور شهر اصفهان به وعده‌های مدیران استانی مختلف چشم دوخته بود و چندین بار تا پای توافق برای گشایش یا واگذاری آن پیش رفته بود؛ اما گره کور ریسباف باز نمی‌شد.

ریسباف- عکس از رضا امینی

مجموعه‌ای كه در جريان یکی از سفرهای رياست‌جمهوري دولت دهم به شهر اصفهان قرار بر آن شد به موزه منطقه‌ای شهر اصفهان تبدیل شود؛ اما این تصمیم هم تا امروز رنگ عمل به خود ندید.ریسباف که در طول این سال‌ها که برای بودن و نبودنش تصمیم‌گیری می‌شد آسیب‌های بسیاری دیده؛ اما حالا با واگذاری آن برای موزه می‌توان به بقای آن امیدوار بود.

شهر موزه اصفهان که سال‌هاست از فقدان یک موزه تاریخی رنج می‌برد می‌تواند امیدوار به این واگذاری باشد و دیگر نباید تعلل کرد. باید مسئولان شهری و استانی برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر موزه اقدام کنند.

کارخانه ریسباف یک ظرفیت بزرگ برای نگین صنعت گردشگری ایران و اصفهان به شمار می‌رود که با یک مرمت اصولی و درست و قراردادن بسیاری از گنجینه‌های تاریخی اصفهان در این موزه می‌توان از آن به بهترین شکل بهره برد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار