امسال برق خانه‌ها قطع نمی‌شود

امسال نیز وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریورماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

امسال برق خانه‌ها قطع نمی‌شود

اصفهان امروز - نفیسه زمانی نژاد| بازگشت خاموشی‌ها و قطعی برق در تابستان از نگرانی‌های هرساله مشترکان برق خانگی بوده است. موضوعی که امسال، با وجود وعده‌های دولتمردان مبنی بر توقف کامل خاموشی‌های خانگی، انتظار آن نمی‌رود.

قرارگیری در آخرین روزهای بهاری و افزایش گرمای هوا یادآور قطعی برق تابستانه به‌ویژه تا سال 1400 است.

چالشی که هرچند به‌طور پراکنده اما به‌کرات شاهد آن بودیم و گذشته از طاقت‌فرسا بودن گرمای هوا مشکلات دیگر چون آسیب به وسایل برقی خانگی را در پی داشت.

در این حال سال گذشته با طرح مدیریت مصرف وزارت نیرو و اجرای نسبی از میزان خاموشی‌ها تا جای ممکن کاسته شد و در همان زمان دولت سیزدهم وعده حل کامل این مسئله را برای امسال داد.

بر این اساس این انتظار وجود دارد که مشترکان خانگی در تابستان با خاموشی برق روبرو نشوند.

در تأیید این موضوع نیز مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور اعلام می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امسال، جداول خاموشی برنامه‌ریزی‌ شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

البته بنا بر تأکید مسئولان مربوطه به آن شرط که مردم هم مدیریت مصرف داشته باشند و بتوان از این طریق، نسبت به بهبود و ترمیم زیرساخت‌های شبکه برق‌، ترمیم فرسودگی‌ها و بهسازی شبکه‌های فرسوده اقدام کرد.

با مدیریت مصرف برق، خاموشی نخواهیم داشت

به گفته پروفسور حسین اردکانی، پدر هواشناسی ایران، تابستان امسال وضعیت متفاوت‌تری دارد. بررسی وضعیت آب و هوایی ایران نشان می‌دهد که تابستان امسال گرم‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

با این توجیه که سال گذشته دمای هوای تهران به ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسید، اما پیش‌بینی می‌شود تابستان پیشرو پایتخت دمایی نزدیک به ۴۳ تا ۴۴ درجه سانتی‌گراد را تجربه کند.

به‌این‌ترتیب گرمای بیشتر، مصرف برق بالاتری را هم به دنبال دارد.

از طرفی هم دولت با وعده ممانعت از خاموشی‌ها به مشترکان خانگی، برای مدیریت داشتن در این حوزه برنامه‌های زیادی را دردستورکارخود قرار داده که افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف مشترکان ازجمله عمده‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو بشمار می‌رود.

در این حال، دو سیاست کلی در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی مورد اجرا قرار گرفته که نخست اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پُرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

طرحی که در سال گذشته هم اجرایی شد و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت زیرا با ارائه پاداش به مشترکان کم‌مصرف، کاهش قابل‌توجهی در مصرف برق خانگی به وجود آمد به‌طوری‌که نسبت به سال‌های پیشین با خاموشی‌های بسیار کمتری همراه بودیم؛ و حتی در مناطقی هیچ قطعی برق به وجود نیامد.

امسال نیز وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریورماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

پیام باقری، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اجرای طرح اختصاص پاداش به‌صرفه جویی در مصرف برق که از اول خردادماه اجرایی شد، می‌گوید: این طرح و افزایش میزان پاداش اثر مثبتی در اصلاح و بهینه‌سازی مصرف برق دارد.

چه‌بسا توجه به بخش مصرف و تلاش برای بهینه‌سازی آن هزینه‌های کمتری به دنبال داشته و اثر بیشتری هم دارد.

به گفته این مسئول، برای اصلاح بخش مصرف، باید به موضوع‌هایی مانند بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف پرداخته شود و طبیعتاً تمرکز بر روی مصرف و مدیریت کردن طرف مصرف به‌مراتب هزینه‌های کمتری به خود اختصاص می‌دهد تا بتوان این بخش را مدیریت کرد.

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق خاطرنشان می‌کند: مدیریت مصرف، روش‌های مختلفی مانند بهینه‌سازی و هوشمند سازی شبکه است و کارهایی که در فرهنگ مصرف‌کننده تأثیر داشته و او را ترغیب به اصلاح مصرف و کاهش مصرف می‌کند که یکی از این‌ها روش تشویقی است و در آن معمولاً مصرف‌کنندگان با را های مختلف، تشویق به مدیریت مصرف خود می‌شوند.

قطعاً افزایش پاداش می‌تواند در میزان مصرف و مدیرت مصرف و کاهش آن اثرگذار باشد.

اما اقدام دوم در جهت صرفه‌جویی مصرف برق و دیگر حامل‌ها آنکه تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف را به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین کنند. اگر مشترکی رعایت نکرد، مشمول نرخ‌های بالا شود که این موضوع امسال اجرایی می‌شود.

قابل ‌ذکر است جدای از تدابیر و برنامه‌های انجام‌گرفته برای مدیریت مصرف برق اما ازنقطه‌نظر عده‌ای دیگر، راهکار اصلی برای کاهش مصرف انرژی واقعی کردن قیمت‌ها است ضمن آنکه اگر خواهان واقعی شدن قیمت انرژی هستیم باید قدرت خرید مردم افزایش یابد.

واضح آنکه می‌بایست دولت، پس از واقعی کردن نرخ انرژی منابع درآمدی بیشتری که از انرژی به دست می‌آورد را به گونه‌های مختلف به مردم بازگرداند تا قدرت خرید و به دنبال آن همکاری آن‌ها افزایش یابد.

پاداش 20 برابری برای مشترکان کم‌مصرف امسال

در ارتباط با احتمال قطعی برق برای تابستان امسال و رفع نگرانی و ابهامات موجود، محمدرضا نوحی سخنگوی صنعت برق اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز بیان می‌کند: تابستان امسال مشترکان برق خانگی با قطعی برق مواجه نخواهند بود.وی تأکید می‌کند: قطعی برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو است و هیچ‌گونه خاموشی حتی در اوج تابستان هم نخواهیم داشت.

این مسئول توضیح می‌دهد: کمبود تولید برق با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو و وزارت صمت انجام گرفت با مدیریت برق صنایع انجام می‌شود ازاین‌رو مشترکان خانگی از بابت خاموشی‌ها نگرانی نداشته باشند.

وی تصریح می‌کند: در این حال با توجه به اینکه مشترکان خانگی مشمول خاموشی برق نمی‌شوند اما ضرورت دارد خوش مصرفی داشته باشند تا برق صرفه‌جویی شده توسط این مشترکان به صنایع داده شود.

سخنگوی صنعت برق اظهار می‌کند: علاوه بر آنکه به مشترکانی که کمتر از الگو مصرف می‌کنند پاداش تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آغاز این طرح از ابتدای خردادماه بوده است توضیح می‌دهد: الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات بر ساعت تعریف‌شده است که به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف در بخش خانگی ۲ هزار تومان پاداش دریافت می‌شود.

براین اساس، مشترکان، امسال باصرفه جویی در مصرف برق، به‌ازای هر کیلو وات‌ساعت، معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق، پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند که این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.میزان پاداش در نظر گرفته‌شده برای مشترکان خانگی، بسته به میزان مصرف برق متفاوت است مشترکان کم‌مصرف‌تر، مشمول پاداش 2 هزارتومانی برای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلو وات‌ساعت برق نیز کاهش می‌یابد.

نوحی ادامه می‌دهد: آن دسته از مشترکانی هم که از الگوی اشاره‌شده پیروی نکنند اما نسبت به دو سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشند به ازای هر کیلووات ساعت ۵ تا ۱۰ برابر مقدار تعرفه برق، مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف می‌گردند.

وی خاطرنشان می‌کند: ملاک میزان مصرف برق خانگی برای امسال، مقایسه با دو سال قبل یعنی سال 1400 است که مشترکان نسبت به مدت مشابه آن سال، چقدر صرفه‌جویی داشته و چه میزان پاداش دریافت خواهند کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار