سخنگوی شورای شهر پشت میز پاسخگویی «اصفهان امروز»نشست

پایان نیمه‌تمام‌ها برنامه شاخص شورای ششم

علی صالحی سخنگوی شورای شهر با حضور در دفتر روزنامه اصفهان امروز پاسخگوی عملکرد دوساله شورای شهر دوره ششم بود که در ادامه می خوانید

پایان نیمه‌تمام‌ها برنامه شاخص شورای ششم

در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، بخش ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به جوان‌ترین و آخرین فرد منتخب در فهرستی سپرده شد که همگی برگزیده و معتمدان مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان بودند و در ادامه توانستند با کسب آرایی بین 70 تا 100 هزار نفر از مردم اصفهان، در شورای شهر عضو شوند. علی صالحی که سابقه سرپرستی خبرگزاری فارس در اصفهان را داشته است، نزدیک‌ترین گزینه‌ای بود که می‌توانست به‌عنوان سخنگوی شورای شهر انتخاب شود. صالحی تلاش می‌کند تنها یک چهره رسانه‌ای نبوده و به همان اندازه در حوزه فرهنگ و سیاست هم حضور داشته باشد. او که زمانی با نگاه مطالبه‌گری به دغدغه‌های شهری می‌پرداخت، اکنون در مقام مسئول در آنچه در شهر می‌گذرد، نقش دارد. گمانه‌زنی‌هایی درباره استعفای انتخاباتی او و سودای حضور در ساختمان بهارستان مطرح شده بود که با پایان یافتن فرصت ثبت‌نام برای انتخابات مجلس، از ادامه حرکت در حوزه شورا خبر داد. صالحی با حضور در دفتر روزنامه اصفهان امروز پاسخگوی عملکرد دوساله شورای شهر دوره ششم بود که در ادامه می‌آید:

به تازگی چند تن از مدیران شهری تغییر کرده‌اند. در حالی که مدیریت شهری به‌طور معمول تیم خود را در ابتدای دوره فعالیتش تغییر می‌دهد، نه در میانه راه. دلیل این موضوع چه بوده است؟

این اتفاق غریبی نیست و در سایر شهرها مانند تهران، مشهد و تبریز حتی در سطح تغییر شهردار و نه صرفا معاونان را شاهد بوده‌ایم که رویکرد عمومی در سازمان‌ها است. با توجه به اینکه حدود 20 ماه از فعالیت شهردار و 22 ماه از فعالیت شورای شهر نیز می‌گذرد و این یک بازه زمانی است که سیستم می‌تواند نیازها و هماهنگی‌های بیشتر خود را شناسایی و با نگاه روبه‌جلو حرکت کند. تغییرات لزوما به این معنا نیست که افراد پیشین ضعیف و افراد جدید قوی‌تر هستند، بلکه صرفا برای هماهنگی و هم‌افزایی و رسیدن به اهداف است چرا گاهی مانع و قفل با کلید دیگری باز می‌شود؛ بنابراین اگر این تغییرات به پیشرفت سیستم کمک کند مسئله عجیبی نیست.

نقش شورای ششم در انتصاب‌ها چیست؟

سیاست شورا از ابتدای این دوره این است که در انتصابات ورود نداشته باشد. چراکه معتقدیم به علت نوع ورود دوره ششم به عرصه انتخابات هرجایی که به اختیارات مستقل شهردار ورود کنیم توان نظارت و مطالبه خود را کم خواهیم کرد.

اما گفته می‌شود برخی از اعضای شورا به شهردار برای تغییرات فشار می‌آورند؟

این بحث وجود دارد که شورای پنجم و ششم لیستی برگزیده شدند. البته این مسئله مانعی برای بیان سلایق مختلف در شورا نیست و در این دوره تفاوت سنی و سلایق مختلفی وجود دارد .ضمن اینکه در انتصابات شهردار ورود نکردیم تا بتوانیم با تفاوت‌های موجود نظارت خود را داشته باشیم و اینجا نیز همان روال صدق می‌کند و اینکه شهردار، با شورا مشورت می‌کند اتفاق پسندیده و ارزشمندی است که اخلاق و منش مدیریتی او را نشان می‌دهد. اما نگاه شورا کار و خروجی آن است چرا که شورای شهر دوره ششم منشور خود را منتشر کرده و در برنامه پنج‌ساله خود به نتیجه رسیده و بودجه تأکیدات آن نیز مشخص است و آن چیزی که شورا، مدیریت شهری را با آن می‌سنجد رسیدن به شاخص‌های تعریف شده است.

در مورد استعفای معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و پذیرش آن توسط شهردار انتقاداتی وجود داشته است. بویژه که فرد جایگزین چهره فرهنگی نیست. به نظر شما مدیریت شهری چه انتظاری در مسائل فرهنگی داشت که در این مدت برآورده نشده بود؟

بنده عضو و سخنگوی شورا هستم و اصل سؤال را باید آقای شهردار و روابط عمومی ایشان پاسخ دهند؛ اما بخشی از فعالان رسانه‌ای و نخبگان فرهنگی به برخی از عملکردهای آقای شاهمرادی و نه خود ایشان انتقاداتی داشتند. با این وجود کفه دیگر که حامیان و رضایت مردمی را از اقدامات سال گذشته تاکنون شامل می‌شد، سنگین‌تر بوده است.

از آنجا که نتایج کارهای فرهنگی در دراز مدت مشخص می‌شود بهتر نبود به ایشان فرصت بیشتری داده می‌شد تا نتیجه برنامه‌هایش ظهور و بروز کند؟

اگر به مسئله منطقی نگاه کنیم و درگیر فضای مجازی نشویم، معتقدم آنچه مدنظر مردم و نخبگان فرهنگی بود، همراهی و پشتیبانی از آقای شاهمرادی بود و مجموعه نگاه فرهنگی شورای شهر نیز در همین مسیر قرار داشت چرا که انتخاب خود شهردار نیز توسط شورا اتفاق می‌افتد و از ابتدا نگاه فرهنگی به مسائل شهر جزو اولویت‌های شورا نیز بوده است. ضمن اینکه چه در شورا، چه در فضای عمومی و چه در میان نخبگان فرهنگی همراهی خوبی را در حوزه فرهنگی مدیریت شهری شاهد بودیم و آمار افزایش مشارکت گروه‌های مردمی مجموعه‌های فرهنگی ان جی اوها و مجموعه‌های فعال مذهبی این اقبال و مقبولیت در نگاه مجموعه فرهنگی نشان می‌دهد. در واقع این یک دوره تکرار نشدنی از لحاظ شاخص سرمایه اجتماعی با برنامه‌های مختلف بود که سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌داد.

در دوره‌های قبل اگر در میانه راه تغییری در شهرداری رخ می‌داد نهایتا 4 یا 5 مورد بود که یا استعفا می‌دادند یا بازنشسته می‌شدند؛ اما در این دوره تغییرات بیشتری رخ داد.

تغییرات مدیران و معاونان در بدنه شهرداری اتفاق عجیبی نیست و اگر به عنوان یک ناظر به این نقطه‌نظر برسیم که تغییر به پیشرفت کمک می‌کند، نباید آن را تابو کنیم و این سیستم را معیوب بدانیم. بلکه می‌تواند این اقدام حاکی از جسارت شهردار باشد که برای کسب نتیجه مطلوب‌تر در میانه راه دست به تغییر بزند.

آیا کارنامه مسئولان منتخب پیش از انتصاب بررسی نمی‌شود؟

بهتر است در این مورد خود آقای شهردار توضیح دهد اما نگاه شورا و جمع‌بندی ما این است که از ابتدای حضور ایشان در این مسئولیت مسائلی در ساختارهای اداری و تعاملات بین شهردار و دستگاه‌های اداری داخلی و بیرونی شهرداری وجود داشت و خود آقای شاهمرادی نیز نقطه‌نظراتی در این زمینه داشتند که در نهایت به این نتیجه رسیدیم شاید بهتر باشد برای اینکه وضعیت فرهنگی شهر دچار چالش نشود و بتوانیم از ظرفیت‌های فرهنگی استفاده بیشتری داشته باشیم در روند اجرای این تعاملات تغییری ایجاد شد؛ بنابراین به این جمع‌بندی رسیده شد که برخلاف تصمیم ابتدایی شهردار و علیرغم اینکه معتقد هستند انتخاب درستی داشته‌اند، برای ادامه مسیر تجدیدنظر کنند.

تاثیر نقدها و فشارها را چقدر می‌دانید؟

فشار نقدها را در این تصمیم مؤثر نمی‌دانم و آقای شهردار نیز اهل تعامل است، همچنان که نسبت به زیرمجموعه‌اش نیز نقش حامی داشته و این نگاه را دارد که زیرمجموعه باید با فراغ بال کار را پیش ببرد و خیلی مداخله نقد و انتقاد ایشان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد که بخواهد چنین تصمیماتی بگیرد.

می‌گویند یکی از انتقادات گران برگزار شدن برنامه‌های فرهنگی بوده است. چرا برخی این موضوع را مطرح می‌کنند؟

باید کمی در مسائل دقیق شویم و از قیاس‌های مدون استفاده کنیم. موضوع شاخص محور و شرایط اقتصادی نیز شرایط معمولی نیست و باید بر اساس شاخص تورم و وضعیت فرهنگی و اجتماعی روی نمودار بررسی شود که آیا ایشان شهر را گران اداره می‌کرد یا خیر؟ ساختارهای مالی شهرداری نیز هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و اساسا حضور نهادهای نظارتی اجازه وقوع چنین اتفاقی را نمی‌دهد. طبق آمار رضایت بالای ۶۵ درصدی در نوروز ۱۴۰۱ و بیش از ۸۰ درصد در نوروز ۱۴۰۲ وجود دارد. برخی اظهارنظرها به دور از آشنایی از حوزه اجرایی است و تبدیل به دیدگاه می‌شود. درحالی‌که آقای شاهمرادی در میدان عمل حضور داشت ضمن اینکه به‌عنوان‌مثال در برنامه «تا پای جان» بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مجموعه مردمی پای‌کار بودند و مشارکت مجموعه مردمی شور نشاطی زیادی را در محلات ایجاد کرد.

پس اگر از عملکرد حوزه فرهنگی راضی بودید، چرا با استعفای ایشان موافقت شد؟

شورا استعفای ایشان را نپذیرفت بلکه شهردار این استعفا را دریافت و پذیرفت. با در نظر گرفتن مصلحت شهر، شهردار و آقای شاهمرادی به این نتیجه رسیدند برای اینکه شرایط فرهنگی شهر با چالش کمتری روبه‌جلو حرکت کرده و آقای شاهمرادی در سنگر دیگری به شهر کمک کند.

اگر مقیاس فقط عملکرد یک فرد باشد حتما باید بر اساس شاخص‌ها به مسئله نگاه کرد؛ اما گاهی یک فرد مسئول وقتی بر منصب مدیریت می‌نشیند و با شناخت سیستم منابع انسانی، تعامل بین دستگاهی و نیز با بدنه شهرداری به این نتیجه می‌رسد به افق آنچه ترسیم کرده است دست پیدا نمی‌کند. در مورد آقایان شاهمرادی و قاسم‌زاده نیز چنین بود.

به تازگی در صحن شورا گفتید اجازه نمی‌دهید در حق کسی ظلم شود و اجازه مداخلات نمی‌دهید تا شورا به چالش کشیده شود، منظور و مخاطبتان از این صحبت چه بود؟

به صورت کلی عرض کردم. چرا که یک جریان کلان در سطح کشور وجود دارد و به طور مثال در مبحث ارزش‌افزوده، در توزیع منابع ملی، در رابطه با کمیسون ماده 5 و ماده 100، در نحوه انتخاب شهردار و غیره اختیارات مدیریت شهری و شورا محدود شده است. درصورتی‌که در حال حاضر موفق‌ترین مجموعه‌ها در زمینه خدمت‌رسانی به مردم شهرداری‌ها و مدیریت شهری است و به جز آن سازمانی وجود ندارد که تخصیص بودجه‌اش بالای 80 تا 90 و حتی 100 درصد باشد. طبیعتا از جایگاه عضو شورای شهر وظیفه دارم وقتی که نسبت به مسئله‌ای نگرانی در داخل شهرداری یا دغدغه‌ای در خارج از آن احساس شود، این اطمینان را به مردم بدهم که تحولات داخل شهرداری را از تصمیمات آقای شهردار گرفته تا سایر بخش‌ها رصد و نظارت می‌کنیم.

بخشی از موضوع نیز ناظر به فضای عمومی شهر و استان اصفهان است که به هر ترتیب جایگاهی که شورای شهر به عنوان برآمده از رأی مردم و ناظر بر شهرداری دارد باید حفظ شود؛ بنابراین این مهم را مطرح کردم تا هم کسانی که در شهرداری فعالیت می‌کنند بدانند شورا حامی خدمت‌گزاران در شهرداری است و هم مردم بدانند شورا نخستین و بیشترین دلسوزی را نسبت به تحولاتی دارد که دغدغه آنها است.

آیا در آینده تغییرات دیگری حتی در سطح تغییر شهردار خواهیم داشت؟

در حال حاضر پاسخی برای این سؤال ندارم.

شورا از وضعیت و تغییرات موجود در شهرداری راضی است؟

نمی‌توانم از جانب مجموعه شورا صحبت کنم.

شاید از جایگاه سخنگویی نتوانید پاسخ دهید،اما نظر شخصی شما چیست؟

طبیعتا باید برآیند کار را در نظر گرفت و این اعتقاد وجود دارد که باید اهداف و شاخص‌ها محقق شود. تا اکنون نیز دستاوردها خیلی خوب و بعضا کم‌سابقه بوده و اتفاقات خوبی در این دوره از مدیریت شهری رخ‌داده است. بعضی از انتظارات را هم از خودمان داریم یعنی ما اتفاق‌های جدید و بدیعی را از حوزه‌های مختلف داشتیم که می‌توان به غیرحضوری شدن بخشی از خدمات شهرداری یا جمع شدن بساط پرداخت‌های غیر مصوب اشاره داشته باشم. به نظرم هرکدام از این‌ها تصمیم یک دوره از مدیریت شهری بوده است اما انصافا تصمیمات این دوره از مدیریت شهری برای حرکت کردن در مسیر مسائلی که مورد انتظار مردم به همراه استقامت آقای شهردار، مثال‌زدنی است و شاید حتی بدون همراهی ایشان وقوع خیلی از اتفاقات ممکن نبود.

در شرایطی که شهرداری با تبلیغات بیلبوردی مخاطب گیری می‌کند، گاه شاهدیم که یک سلبریتی با یک استوری در اینستاگرام، تبلیغی را با چند برابر بازخورد انجام می‌دهد، با توجه به این مسئله، مدیریت شهری چگونه می‌تواند ضریب نفوذ خود را افزایش دهد؟

طبق آمارهایی که داریم کمترین هزینه فرهنگی ستاد نوروزی در بخش تبلیغات و رسانه بود و برآورد ما این است که بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون مخاطب را در برنامه‌های نوروزی جذب کرده ایم؛ بنابراین در مقایسه هزینه استوری اینستاگرامی یک بلاگر با هزینه‌ای که برای تبلیغات شهری صرف شد، تبلیغات ما هدفمندتر بوده است. گرچه باید از ظرفیت‌های هوشمند استفاده بیشتری داشته باشیم و ضریب نفوذ خود را به صورت منزل‌به‌منزل افزایش دهیم. البته این اقدام ابزار خاص خود را دارد که تنها با هزینه کردن میسر نمی‌شود.

میزان ضریب نفوذ رسانه‌های شهرداری در میان شهروندان چقدر است؟

معتقدم که هر رسانه‌ای ضریب نفوذ و مخاطب خاص خودش را دارد و رسانه‌های شهرداری نیز باید در این بازار متنوع رسانه‌ای جای خود را در سبد مصرف مخاطب پیدا کنند. در این راستا داشتن ابتکار عمل یکی از جدی‌ترین موضوعاتی است که در حوزه اخبار مدیریت شهری اصفهان و شهرهای دیگر می‌تواند در این رقابت موجود تأثیرگذار باشد.

با توجه به اشاره‌ای که پیش از این درباره اهمیت منطقه‌ای بودن رسانه‌های شهرداری مطرح کرده بودید، آیا فکر می‌کنید در این دو سال رسانه‌های شهرداری از این نظر به نقطه مطلوب رسیده‌اند؟

در مورد میزان موفقیت لوکال بودن رسانه‌های شهرداری باید اشاره داشته باشم که مدتی است با حضور فعال خود آقای شهردار و شورای اطلاع‌رسانی، مشغول به سیاست‌گذاری در این مورد هستیم. در حوزه رسانه‌های شهرداری نباید کم‌توقع باشیم و باید به نقطه‌های قابل‌تأملی برسیم، کما اینکه تا امروز هم دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. شما هم می‌دانید که توقف در رسانه یعنی شکست و رسانه‌ای موفق خواهد بود که هر روز به جلو حرکت کرده و خود را با ذائقه و نیاز مخاطب تنظیم کند. در مجموع مسیرمان در رسانه‌های شهرداری را روشن و روبه‌جلو می‌دانم که البته باید سرعتمان را افزایش دهیم.

بودجه امسال این رسانه‌ها چقدر است؟

در حال حاضر عدد دقیق را به همراه ندارم اما فکر می‌کنم بودجه اصفهان زیبا در حدود 16 میلیارد و خبرگزاری ایمنا در حدود 12 میلیارد تومان باشد.

بسیاری از شهروندان هنوز فکر می‌کنند آقای جمالی نژاد یا سقائیان نژاد شهردار اصفهان هستند. چرا شهردار این دوره از مدیریت شهر، کم صحبت است و نسبت به دوره‌های قبلی تعامل کمتری با رسانه‌ها و مردم دارد؟

یکی از دلایل اصلی و برنامه من برای حضور در شورای شهر بحث روایت خدمت بوده است. من دقیقا همین آسیب‌شناسی را کرده بودم که چرا مثلا مردم از یک دوره 2 سال و اندی مدیریت شهری، ابراز رضایت می‌کنند و با مجموعه مدیریت شهری ارتباط دارند و خدمات آقایان سقاییان نژاد، نوروزی و حتی شهرداران قبل‌تر، در ذهن آنان باقی می‌ماند؟ به نظرم ویژگی آنهایی که در شهر اصفهان ماندگار می‌شوند نخست این است که ما در روزگار روایت‌ها هستیم و در عصری زندگی می‌کنیم که روایت‌ها، واقعیت‌ها را می‌سازند. اتفاقا اصفهان هم شهر قصه‌ها و روایت‌هاست. آنهایی که در فرهنگ اصفهان که طنز نقادانه در آن ردپای پررنگی دارد، اگر بتوانند روایت سازی کنند و با مردم از زبان قصه و روایت صحبت کنند موفق و ماندگارتر می‌شوند.

تیم رسانه‌ای شهردار به اندازه لازم قوی عمل کرده است؟

آقای شهردار اعتقاد دارد که اقدامات ما باید با مردم سخن بگوید. ضمن اینکه ایشان تأکید دارد مردم باید جوان‌هایی که در مجموعه شهرداری مشغول به فعالیت هستند را بشناسند. شخصا اعتقادم دارم که این دو تفکر باهم منافاتی ندارد. به‌این‌ترتیب که هم کار ما می‌تواند راوی تلاشمان باشد هم اینکه ما در شرایطی که ضریب استفاده مردم از ابزار رسانه و تبلیغات بالاست باید بتوانیم خودمان رو به‌درستی عرضه کنیم.

آخرین وضعیت بودجه حاصل از فروش اوراق مشارکت خط دو مترو به کجا رسید و صرف بودجه فاز پنج در فازهای قبلی را چطور انجام می‌دهید؟

در رابطه با اوراقی که سال 1400 و 1401 فروخته شده بود در حال صرف بودجه برای احداث مترو هستیم. منتها ما هنوز آن اوراقی که مربوط به سال‌های 97- 98 بود هنوز مشکلاتی داریم چون یا فازش هنوز شروع نشده است یا در فازبندی‌ها هنوز به تکمیل نرسیده و مانده اعتبار دارد. به هر ترتیب همچنان از دیوان محاسبات این موضوعات را پیگیری می‌کنیم. مشکل ما در این مقطع افزایش شدید هزینه‌هاست.

امسال تا پایان سال مالی که اواسط اردیبهشت است، بیش از هزار و ششصد میلیارد تومان سند قطعی کار شده در خط دو مترو را داریم و برای 1402 هم یک عدد قریب به هفت هزار میلیارد تومان در دو بخش وجود دارد که یک بخش آن مربوط به قرارداد تأمین تجهیزات و قطعات است و بخش دیگر هم حدود سه هزار و پانصد میلیارد تومان است که بودجه شهرداری را شامل می‌شود. به‌این‌ترتیب یکبار سال گذشته و یکبار هم امسال بودجه مترو دو برابر شده است. با حفاری هم‌زمان مترو از دو جبهه، تلاش زیادی داریم که تجربه خط یک تکرار نشود. الآن همه شواهد علمی و پژوهشی و حمل‌ونقلی و هوا و غیره به ما می‌گوید هیچ راهی جز حمل‌ونقل عمومی گره ترافیکی و تا حدی آلودگی شهر باز نمی‌کند. قرارداد ما با پیمانکاران مترو، قراردادهای باز است و پیمانکار متناسب با پیشرفت فیزیکی پول دریافت می‌کند.

به نظر شما در این دوره شهرداری پروژه شاخصی تعریف شده است؟

نخست اینکه اعتقاد مدیریت شهری دوره ششم این است که تکمیل کارهای نیمه‌کاره نسبت به پروژه‌های جدید در اولویت قرار دارد. دوم این‌که در تعریف پروژه شاخص باید ببینید در بیان دستاوردها، ما در اولویت هستیم یا مردم؟ شورای ششم پای این هزینه ایستاده است که مثلا در پاسخ به این سؤال که چرا میدان استقلال یا پروژه دفاع مقدس یا پروژه شهید سلیمانی اتفاق نیفتد؟ بگوید: اما نیاز محله‌های ما که با همین پروژه‌های 2-3 میلیاردی رفع می‌شود را برطرف می‌کنیم. همچنین در این دوره بعد از سال‌ها، گره‌های چهل پنجاه‌ساله شهری مانند علی‌آباد کلنگان، پرتمان و شهید کشوری باز شد یا تلاش کردیم خط دوی مترو را به جایی برسانیم که در آینده نزدیک امکان بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد. در کنار این به‌زودی تقاطع غیر همسطح شهدای ورزشگاه، تقاطع غیرهمسطح مرحوم کازرونی آشتیانی، زیرگذر غیرهمسطح شهید میرفندرسکی، پل اندیشه منطقه 13 و از این جنس پروژه‌ها را در مقیاس‌های بزرگ و کوچک داریم که به بهره‌برداری می‌رسند و در سه‌ماهه و شش‌ماهه نخست سال جاری تقریبا 15 تا 20 پروژه شاخص ترافیکی، حمل‌ونقلی و فرهنگی اجتماعی برای کلنگ زنی داریم.

قبلا در شهرداری‌های مناطق درآمدهایی وجود داشت که خیلی از پروژه‌های کوچک توسط خودشان قابل‌اجرا بود و در واقع پول بیشتری در دستشان داشتند اما به نوعی اجرای رویه شفافیت باعث تغییر عملکردشان شد. نظرتان دراین‌باره چیست؟

این بحث مربوط به برخی اقداماتی است که با درآمدهای شبهه‌ناک انجام می‌شد اما قاطعانه به شما می‌گویم برکت و عاقبت‌به‌خیری که حذف این درآمدها در میان‌مدت و بلندمدت برای شهر به همراه دارد بسیار بالاتر است.

این درآمدها کاملا حذف شده است؟

این ادعا را نداریم که به صفر رسیده باشد اما تا جای ممکن رویه‌های منجر به کسب این درآمدها اصلاح شده است. گرچه ممکن است این اقدام به صورت موقتی نقدینگی ما را دچار مشکل کند اما این امر یکی از دستاوردهای بزرگی است که حتی دغدغه اعضای شورای پنجم هم بود و به نوعی ما را در تحقق آن حمایت کرده و برای ما انگیزه ایجاد کردند که به سمت رفع این چالش حرکت کنیم.

سامانه سوت زنی در این زمینه چقدر به شما کمک کرد؟

سوت زنی فرهنگ سلامت اداری در شهرداری را ارتقا داده و نوعی خودنظارتی همراه با مطالبه گری ارباب‌رجوع‌ها در سیستم شهرداری به وجود آمده است. اکنون ما در آسیب‌شناسی یک ساله آن قرار داریم و در کمیته سلامت اداری مشغول به گرفتن تصمیمات جدیدی هستیم که در ادامه گزینه‌های جدیدی را به سامانه شفافیت اضافه کنیم.

با توجه به ناآرامی‌های سال گذشته و نیاز به گفتگو با دهه هشتادی‌ها، شاهد بودیم که جلساتی با برخی از نوجوان‌ها برگزار شد. گفته می‌شود در انتخاب‌ها گزینشی عمل شده است. نظر شما چیست؟

ما دخالتی در انتخاب افراد و هیچ شناخت قبلی نسبت به آنها نداشتیم. با این وجود از همه اقشار و فعالان در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را در جلسات دعوت کرده‌ایم و این‌طور نیست که صرفا یک طیف خاص را مدنظر قرار داده باشیم.

اما بیشتر از نوجوانان نخبه در جلسات دعوت شده در حالیکه شاید نیاز باشد کسی که به نوعی رها شده و خود را از تصمیمات اجتماعی دور می‌بینید، در اولویت توجه و شنیده شدن قرار داشته باشد. چرا سراغ این قشر از نوجوانان نمی‌روید؟

اعتقاد من نیز همین است که ما شورای شهر همه مردم اصفهانیم و ممکن است که در فرایندهای انتخاب افراد مثلا در میان فعالان تشکل‌های دانش‌آموزی معیارهایی مثل معدل و ... در نظر گرفته شود که این یک بخش ماجراست و نکته‌ای که شما اشاره کردید درست است. یک فعال دانش‌آموزی احتمالا در کنترل احساسات و هیجاناتش مشکلی زیادی ندارد ضمن اینکه خانواده نیز حمایتش می‌کنند. من نیز دغدغه شما را دارم و اعتقادم این است که باید برای آدم‌هایی که قوی، ریشه‌دار و صاحب اثر هستند برنامه داشته باشیم؛ اما بیشتر از آنها باید برای کسانی که تا امروز هیچ پیام فرهنگی و اجتماعی دریافت نکرده‌اند را مدنظر و توجه قرار دهیم. یک بخش از حل مسئله این است که قبول کنیم چیزی که می‌شنویم، می‌بینیم و آموزش دیده‌ایم به بخشی از جامعه اصلا نمی‌رسد.. برخی از نوجوانان ما در اتمسفر دیگر زندگی کنند و درک و اطلاعی از آنچه در حال وقوع است، ندارند. درصورتی‌که اگر با صداقت، احترام، گفتگو و نقش دادن به ایشان، ارتباط برقرار کنیم نتایج مطلوبی کسب می‌کنیم.

با اینکه به نسبت سایر اعضای شورا چهره کمتر شناخته شده‌ای بودید توانستید به عنوان جوان‌ترین فرد منتخب به شورای ششم راه پیدا کنید. در مورد اینکه می‌گویند ژن خوب هستید چه نظری دارید؟

من فرزند یک جانباز 70 درصد، از یک خانواده معمولی و روستازاده‌ام و پدری که نهایتا مدیرکل یکی از صداوسیماهای استانی بوده است و اگرچه ژن خوب یا آقا زادگی تعریف دیگری دارد اما افتخار می‌کنم که آقازاده چنین پدری هستم.

به عنوان یک جوان چه طور توانستید به لیست کاندیداهای مجمع نیروهای انقلاب برای شورای شهر راه پیدا کنید؟

به ساز و کار تشکیلاتی و حزبی عمل کردن که از پایین به بالا رسیدن بوده و فرصت عرضه و ارائه برای همه افراد در این ساختار فراهم باشد، اعتقاد دارم. پس از اینکه تصمیم به ثبت‌نام گرفتم، با بررسی و تحقیقات و همچنین مشاوره برخی از دوستان وارد فرآیند ارزیابی مجمع شدم. در ادامه چند مرحله گزینش را پشت سر گذاشتم که شرایط آن برای همه یکسان بود. پس از آن نوبت به مرحله مصاحبه و رأی‌گیری نخبگانی رسید و من در این مسیر تلاش کردم دو هدف اصلی‌ام را فراموش نکنم. 1- ایجاد فضای جدید و خلاقانه روبه‌جلو در مسیر سیاسی و مدیریتی شهر و استان 2-رساندن این پیام به تمام هم‌نسلی‌هایم که بستر برای حضورشان فراهم است.

درآمد اعضای شورای شهر چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

نخست باید بگویم که یکی از وعده‌های من در هنگام انتخابات، اعلام اموالم بود که انجام دادم. وعده دیگر هم این بود که تک شغلی باشم درصورتی‌که می‌دانید، شورا شغل محسوب نمی‌شود. اما از خبرگزاری فارس خارج شدم چون پیش از این در سنگر پرسشگری قرار داشتم اما اکنون باید در مقام پاسخگو باشم. اعضای شورا حقوق ثابت، قرارداد و بیمه ندارند و درآمدشان از حق جلساتی است که دارند؛ هر عضو هم 60 ساعت موظفی دارد اما اکنون اعضای ما بیش از این میزان ساعت فعالیت دارند. امسال خالص پرداختی در حدود 20 میلیون تومان است که با کسری‌ها و بیمه خویش فرمایی که پرداخت می‌کنم 18 میلیون تومان می‌شود که نسبت به سال گذشته یک تا دو میلیون کاهش هم داشته است.

دریافتی از حضور در هیئت مدیره‌ها هم دارید؟

هیچ دریافتی غیر از حق جلسه‌ها نداریم.

نظرتان درباره حواشی استعفای انتخاباتی شما برای نمایندگی مجلس چیست؟

اعتقادم این است کسی که برای چهار سال به مردم تعهد خدمت داده است نباید روی عهدش پا بگذارد و من همچنان در مسیر جریان این خدمت بدون وقفه حرکت می‌کنم. در حال حاضر تمرکز من روی انجام وظایفم در شورای شهر است و تا پایان این دوره به هیچ‌چیز دیگر جز دانشگاه و حوزه آموزش و پژوهش فکر نمی‌کنم. تمام هم‌وغم من این است که بهترین عملکرد را به عنوان نماینده نسل جوان داشته باشم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار