گفتگو با سیما و آنا هادی‌زاده هنرمندان زیور میناکاری:

میناکاری جواهر است

«سیمانا» یکی از همین دست‌سازه‌های زیورآلات میناکاری است که نتیجه ذوق و هنر دو خواهر اصفهانی است. نزدیک به 8  سال است که برند «سیمانا» متولد شده و میزبان زیورآلات میناکاری سیما و آنا هادی‌زاده است.

میناکاری جواهر است

اکثر افراد با شنیدن نام میناکاری ظروف و گلدان و قاب آن را به‌خاطر می‌آورند هنری که با نام ایران و اصفهان شناخته می‌شود و سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد. این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا، نقره، سفال نیز آن را به عمل آورد خاستگاهش اصفهان است و هنرمندان و استادان زیادی در نصف جهان مشغول به فعالیت هستند. هنرمندان جوان، با خلاقیت خود پای زیورآلات میناکاری را به مد و پوشش مردم باز کرده‌اند و نتیجه آن گوشواره، انگشتر، دستبند، گردن‌بند و زیورآلات میناکاری است که عموماً بر روی نقره و مس نقاشی می‌شود و این روزها خواهان و علاقه‌مندان بسیاری دارد. مینای نقاشی بر روی این زیورآلات چشم هر بیننده و قلب هر علاقه‌مندان به هنری را تسخیر می‌کند. هنرمندان خوش‌ذوقی در این سبک فعالیت می‌کنند و زیورآلات میناکاری زیبا، هنرمندانه و با کیفیتی را به قلب و چشم مردم هدیه می‌کنند. «سیمانا» یکی از همین دست‌سازه‌های زیورآلات میناکاری است که نتیجه ذوق و هنر دو خواهر اصفهانی است. نزدیک به 8 سال است که برند «سیمانا» متولد شده و میزبان زیورآلات میناکاری سیما و آنا هادی‌زاده است. آوازه این هنر، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و آینده درخشانی در انتظار سیمانا است. آنا هادی‌زاده خواهر بزرگ‌تر و سیما هادی‌زاده خواهر کوچک‌تر خواهران هنرمند و خالق سیمانا هستند. هردو خواهر در دانشگاه زبان خوانده‌اند یکی انگلیسی و دیگری زبان فرانسه و هردو بیش از 10 سال سابقه تدریس زبان در آموزشگاه‌های برتر اصفهان را در کارنامه کاری خود دارند اما علی‌رغم موفقیت آنها در تدریس هردو از روزمرگی و یکنواختی تدریس به هنر علاقه‌مند شدند و برند هنری «سیمانا» را خلق کردند. در ادامه با خواهران هادی‌زاده خالقان برند زیورآلات میناکاری «سیمانا» به گفتگو پرداخته‌ایم. آنها از علاقه‌شان به هنر و تجربه‌ها و سختی‌ها و شیرینی‌های کارشان گفته‌اند.

از چه سالی به فعالیت هنری مشغول هستید؟

تقریبا از 10 سال پیش، آن هم به‌خاطر علاقة خواهر کوچک‌تر (سیما) فعالیت هنری‌مان را آغاز کردیم. یک سری دوره در اصفهان پیش استاد میرلوحی که از اساتید خوب میناکاری هستند و البته اساتید دیگر گذراندیم. اول سیما خواهر کوچک‌تر در این کلاس‌ها شرکت کرد و بعد آنا خواهر بزرگ‌تر نیز به کلاس‌ها اضافه شد. آموزشمان تقریبا دو سال طول کشید و بعد از آن باتوجه‌به علاقه‌ای که از کودکی به این هنر داشتیم تصمیم گرفتیم میناکاری را مثل گذشته تبدیل به هنری پوشیدنی کنیم. در ابتدا که شروع کردیم خیلی زیرساخت‌ها خام و ابتدایی بود ولی به‌مرور پیچیده‌تر شد و توانستیم به آرزوی دوران کودکی‌مان برسیم.

شکل‌گیری سیمانا و نامش ایده چه کسی بود؟

هشت سال پیش بود که اولین‌بار پیج اینستاگراممان را راه‌اندازی کردیم آن موقع فقط هدفمان این بود بازار خوبی در خارج از ایران پیدا کنیم منتهی به نتیجه‌ای نرسیدیم چون متوجه شدیم که مردم در اروپا علاقه‌مند به خرید از تولیدات شرکت‌های زنجیره‌ای شناخته شده هستند و سراغ محصولاتی به این شکل نمی‌روند بنابراین وقفه‌ای در کارمان افتاد تا اینکه سرانجام بعد از حدود چهار پنج سال بعد تصمیم گرفتیم که برای بازار داخلی کار کنیم و نسبت به کارهای اولی‌مان کارهای بهتری بسازیم.پیشنهاد نام «سیمانا» حاصل همفکری بود، ساخت نام برندمان از ترکیب اسم دو خواهر سیما به اضافة آنا ساخته شد.

سیما هادی زاده آنا هادی زاده سیما هادی زاده آنا هادی زاده هنرمندان زیورآلات میناکاری

سیمانا هنری خانوادگی است. تجربه همکاری دو خواهر چه سختی‌ها و شیرینی‌هایی داشته است؟

قبل از کار ما صرفا خواهر بودیم همکار نبودیم اما از زمانی که دیگر همکار شدیم، شناخت بیشتری از هم پیدا کردیم که با زندگی خانوادگی و زندگی صمیمی دو خواهر تفاوت دارد. طبیعی است که یک‌وقت‌هایی تفاوت نظر و سلیقه با هم داشته باشیم اما اغلب اوقات هم‌نظریم و به‌خصوص خوبی همکاری ما دوتا این است که خیلی خوب همدیگر را تکمیل می‌کنیم یعنی هر کداممان در یک کار توانایی‌هایی داریم که نیاز کارمان هست.

میناکاری را بیشتر با صنایع‌دستی مثل گلدان، قاب، شکلات خوری و . می‌شناسند این هنر یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین صنایع‌دستی اصفهان است. بهره‌گیری از این هنر در زیورآلات سابقه تاریخی نیز دارد؟

بله. تاریخچه میناکاری در ایران از زمان هخامنشیان گزارش شده منتها در دوران قاجار ظروف خیلی زیادی به‌خصوص ظروف سلطنتی درباری میناکاری روی طلا است که الان هم در موزه‌ها نگهداری می‌شود درست است که اغلب روی ظروف در واقع روی ظروف طلا میناکاری می‌شده اما زیورهای خیلی زیادی هم هستند که میناکاری روی طلا هستند و به این دوره برمی‌گردند .

سیما هادی زاده آنا هادی زاده سیمانا زیورآلات میناکاری

وضعیت صنایع‌دستی در حال حاضر به چه صورت است؟

راستش باتوجه‌به اینکه گسترة فعالیت ما فعلاً محدود به اینستاگرام و تلگرام و گروه مخاطب کوچکی است خیلی نمی‌توانیم نظری داشته باشیم همه می‌دانیم که در ایران ارزش صنایع‌دستی مثلاً ارزش میناکاری که ما انجام می‌دهیم یا بقیة دوستان انجام می‌دهند نسبت به ارزش واقعی‌اش متفاوت است. باتوجه‌به زمینة کوچکی که خودمان به آن مشغول هستیم به لطف اینستاگرام و فضای مجازی، مردم خیلی بیشتر با نحوة ساخت این زیورآلات آشنا می‌شوند و فضایی که اینستاگرام به‌واسطه سرگرم‌کننده بودنش و تولید محتوایی که هنرمندان می‌توانند انجام دهند باعث شده که مردمی که قبلا شناختی نسبت به صنایع‌دستی یا آثار هنری به‌خصوص زیورآلات مینا نداشتند خیلی بیشتر با نحوة ساخت و ارزش کار آشنا شوند و در نتیجه تمایلشان به خرید هم بیشتر شود.

شبکه‌های اجتماعی در فروش و معرفی صنایع‌دستی چه نقشی دارند؟

شبکه‌های اجتماعی تنها فضای رایگانی است که به هنرمندان اجازه می‌دهد بتوانند هنرشان را ارائه کنند. اگر قرار باشد این فضای رایگان و فراگیر فیلتر باشد و دچار محدودیت شود مانند آنچه از چند ماه گذشته تا الان اعمال شده، در واقع حداقل امکاناتی هم که برای هنرمندان وجود داشته را مسئولین عزیز محدود کرده‌اند و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعاً روی کار تمامی هنرمندان تأثیر منفی خواهد داشت.

سیما هادی زاده آنا هادی زاده تاریخچه میناکاری در ایران از زمان هخامنشیان گزارش شده

چه چشم‌اندازی برای هنرتان و سیمانا در ذهن دارید؟

هنر و خلاقیت بی‌انتها هستند ما به‌واسطه اینکه دو نفر هستیم و خواهریم طرح‌های بسیار زیادی داریم، خیلی جاها سلیقه هامون خیلی به هم نزدیک است راجع به یک سری طرح‌ها که قرار است ساخته شود صحبت کردیم. این حیطه گسترده است و ما طرح‌های خیلی زیادی در ذهن داریم هرچند ممکن است یکی دوتا از ایده‌ها در عمل آن کارایی و کیفیت را نداشته باشد اما آن‌قدر این طرح‌ها و ایده‌ها زیاد هستند که دوست داریم همه آنها را اجرا کنیم. به‌خصوص که می‌شود مینا را با چند هنر دیگر کنار هم داشت و تلفیق کرد یعنی می‌شود همزمان روی سطوح متفاوتی میناکاری کرد و هم آن را با چند هنر دیگر ترکیب کرد و زیورآلات خاص‌تری ساخت. خیلی دلمان می‌خواهد بتوانیم طرح‌هایی که در ذهنمان هست را اجرا کنیم و بعد مینا را تبدیل به جواهر کنیم یعنی بتونیم مینا را با سنگ‌های گران‌بها ترکیب کنیم و مینا تبدیل شود به قسمتی از یک جواهر که سنگ اصلی آن یک قطعة میناکاری است و امیدواریم در آینده بتوانیم در تهران و اصفهان گالری داشته باشیم و در نهایت بتوانیم در حیطه بازارهای خارجی فعالیت کنیم.

به نظر شما مردم و مسئولین چطور می‌توانند به صنایع‌دستی کمک کنند؟

مردم واقعا حمایت می‌کنند و به هنر و هنرمند احترام می‌گذارند، حتی در زمان خرید از ما تخفیف نمی‌خواهند که این نشان‌دهنده درک مردم نسبت به کارهای دست‌ساز و هنری است و تفاوتی است که نسبت به کارهای بازاری برای صنایع‌دستی قائل هستند.

هنرمندان در ایران کارهای هنری خیلی خوب و فاخری تولید می‌کنند و اساتید برجسته‌ای در هر رشته فعالیت می‌کنند داشتن بازار خارجی، دغدغه‌ی همة هنرمندان است چون که دوست دارند بتوانند کارشان را صادر کنند و ارزش واقعی (مادی) کار هنری را دریافت کنند درعین‌حال اثرشان در خارج از ایران شناخته شود و به اعتبار و رزومة کاری‌شان افزوده شود. مسئولین کشور که با بخش‌های فرهنگی سفارت‌های کشورهای دیگر در ارتباط هستند قطعاً می‌توانند کمک زیادی کنند تا این مسیر آسان و قابل‌دستیابی شود.

سیما هادی زاده آنا هادی زاده میناکاری صنایع دستی اصفهان

و سخن پایانی

در نهایت دوست داریم از همسرهایمان به‌خاطر همراهی و همکاری که با ما داشتند، تشکر کنیم چون اگر همراهی آنها نبود ما نمی‌توانستیم برای گسترش کار و پیج اینستاگراممان زمان بگذاریم از خانواده‌مان تشکر می‌کنیم و همینطور از استادان عزیزی که واقعا دلسوزانه همیشه به ما کمک کردند و به ما راهنمایی دادند، استاد میرلوحی عزیز و استاد اناری بزرگوار هر دو در اصفهان هستند و ما از آنها خیلی یاد گرفتیم و همین‌طور از استاد رحمانی حصار بزرگوار که تهران هستند، ایشان هم هیچ‌وقت راهنمایی‌شان را از ما دریغ نکردند و همواره هدایت گر و مشوق ما بودند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار