جانمایی شهرک طلای اصفهان مناسب نیست

طرح استانداردسازی طلا، ساخت شهرک طلای اصفهان و تشکیل خوشه طلا و جواهر ازجمله برنامه‌هایی است که طی چند سال گذشته مقدمات آن در اصفهان به اجرا درآمده است.

جانمایی شهرک طلای اصفهان مناسب نیست

اصفهان امروز - نفیسه زمانی نژاد

طرح استانداردسازی طلا، ساخت شهرک اختصاصی طلا و تشکیل خوشه طلا و جواهر ازجمله برنامه‌هایی است که طی چند سال گذشته مقدمات آن در اصفهان به اجرا درآمده است.

در میان این برنامه‌ها ساخت شهرک طلای اصفهان از مواردی است که اجرای آن با تأخیر زیادی روبرو شده واخیرا نیز مباحثی از نامناسب بودن جانمایی محل این شهرک پس از گذشت افزون بر یک دهه از کلنگ زنی آن شنیده می‌شود که ابهاماتی را برای تأسیس شهرک به وجود آورده است.

شهرکی که بنا به گفته احسان شهیر، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان به‌عنوان یکی از ۹ طرح پیشران اقتصادی این استان مطرح است که تحقق آن، به توسعه و رونق تولید و اشتغال بیش‌ازپیش در اصفهان منجر خواهد شد.

این مسئول اظهار می‌کند: شهرک طلا و جواهر، به‌صورت همه‌جانبه و متناسب بازمان و مکان موردتوجه قرارگرفته و به‌طور کامل بر اساس سند آمایش استان طراحی‌شده است.

واقعیت آن است احداث شهرک طلا در اصفهان از آن رویدادهای مثبت قلمداد می‌شود که جدای از ساماندهی صدها کارگاه طلا سازی و منافع اقتصادی فراوان در کاهش آلاینده‌ها نیز نقش مؤثری خواهد داشت. به‌علاوه بستری برای جذب بیشتر گردشگر به اصفهان را فراهم می‌کند و حتی گفته می‌شود با احداث آن طلای اصفهان، عملاً صاحب صنعت خواهد شد و می‌‌تواند جایگاهش در عـرصه اقتصادی کشور را تحکیم بخشد.

اما متأسفانه در این سال‌ها همواره موانعی بر سر راه اجرایی شدن آن بوده که موجب تأخیر زیاد درراه اندازی شده است.

احتمال تغییر مکان شهرک طلای اصفهان؟

گفتنی است که مصوبه ساخت شهرک تخصصی فلزات گران‌بها از مصوبات استانی هیات دولت نهم محسوب می‌شود که هدف آن انتقال کارگاه‌های طلا سازی، نقره‌کاری و …. به خارج از بافت شهری اصفهان بود. جانمایی شهرک تخصصی طلا و جواهر استان در مجاورت شهرک صنعتی جی و در مسیر فرودگاه اصفهان و قرارداد واگذاری زمین آن نیز از اراضی معادن اطراف انجام‌شده است.در این حال، پس از گذشت سال‌ها از مکان‌یابی این شهرک، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نامناسب بودن جانمایی این شهرک ازلحاظ مساحت و وضعیت جغرافیایی را عنوان می‌کند.

از نقطه‌نظر امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان انتخاب و معرفی این زمین درگذشته اشتباه بوده است و این مکان برای ایجاد یک طرح ملی و بین‌المللی مطلوب نیست بنابراین این جانمایی باید تغییر پیدا کند و زمین مناسب دیگری در همان منطقه یا نقطه دیگری جایگزین آن شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح می‌کند: در زمان حاضر، پیشنهاد دیگر و زمینی مناسب، سنددار و شخصی با عنوان شرکت عمران مسکن وجود دارد به‌علاوه چند مورد دیگر هم مدنظر است که همراه با محل فعلی بررسی می‌شود تا مشخص شود کدام مکان و زمین برای احداث شهرک طلا مناسب‌تر خواهد بود.

اماواگرهای ساخت شهرک طلا

اگرچه احداث شهرک طلا اقدام بزرگ و پردردسری است و مهندسی منابع و تأمین امنیت آن کار ساده‌ای نیست و بدون حمایت دولت و نهادهای دیگر این تصمیم، عملیاتی نمی‌شود؛ اما در صورت اجرایی شدن، مسئولان صنعت طلا و جواهر استان اصفهان با تأکید بر مزایای آن براین باورند که وضعیت واحدهای صنوف مرتبط با طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی ساماندهی شوند.

به‌این‌ترتیب اگر موانع ایجاد چنین شهرکی رفع شود و شاهد شکل‌گیری آن باشیم قطعاً منافع چنین محلی برای اقتصاد داخلی استان و درمجموع اقتصاد کشور قابل‌توجه خواهد بود.

بر اساس آمار تخمینی، 70 درصد تولیدکنندگان ماشین‌آلات و صنایع طلا در استان اصفهان مستقر هستند که 90 درصد تولیدات داخلی را پوشش می‌دهند. همچنین بالغ‌بر 2000 کارگاه طلاسازی در استان اصفهان وجود دارد که 90 درصد آن‌ها در شهر اصفهان و اغلب در مرکزیت این شهر واقع‌شده‌اند که با انتقال آن‌ها به شهرک طلا هم فعالیت‌هایشان به‌صورت صنعتی خواهد بود وهم برای پساب‌های این کارگاه‌ها با احداث تصفیه‌خانه صنعتی چاره‌ای اساسی اندیشیده می‌شود.

البته درسوی دیگر این ماجرا فعالان صنعت طلا قرار دارند که باوجود مزیت‌های شهرک طلا بازهم بسیاری از صاحبان کارگاه‌های تولیدی معتقدند باید به بازار فروش نزدیک باشند تا کسب‌وکارشان رونق بگیرد همچنین تأمین امنیت آن‌ها در طول مسیر رفت‌وبرگشت وعدم توانایی مالی کافی برای خرید واحد‌های صنعتی واقع در شهرک از مواردی است که با انتقاد سازندگان طلا روبرو است.

ضمن آنکه هزینه‌های بالای جابه‌جایی یا تجهیز کارگاه جدید و کمبود متراژ زمین در نظر گرفته برای انتقال همه کارگاه‌های طلا سازی عملاً هدف از ساخت این شهرک را زیر سؤال می‌برد.

به گفته محسن طلایی مینایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان، تقریباً دو دهه از مصوبه تأسیس شهرک طلا در استان اصفهان می‌گذرد درحالی‌که هنوز اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به اینکه محل زمین شهرک طلا تغییر خواهد کرد یا خیر تصریح می‌کند: فعلاً قطعه زمین 30 هکتاری جنب فرودگاه اصفهان برای ساخت شهرک طلا اختصاص گرفته است که ازلحاظ امنیت و فاصله با مرکز شهر چندان مناسب نیست. به‌طوری‌که استانداری، سازمان صمت و انجمن طلا و جواهر استان این محل را مناسب ندانسته و موافق جابجایی آن هستند. از طرفی هم مساحت آن کافی نیست 30 هکتار شاید برای راه‌اندازی فاز نخست مناسب باشد اما آینده شهرک هم باید در نظر گرفت این‌گونه که برای گسترش آن حداقل به 30 تا 40 هکتار دیگر هم نیاز است.

به گفته این مسئول زمین‌هایی در اطراف نمایشگاه بین‌المللی معرفی‌شده است که اگر به شهرک طلا اختصاص گیرد بسیار مناسب خواهد بود.

در ادامه این مسئول تأکید می‌کند: راه‌اندازی شهرک تخصصی طلا و جواهر اصفهان، ازجمله درخواست‌های فعالان صنعت طلا به‌خصوص در چند سال گذشته، بوده است. وجود این شهرک، تحول در تولید و صادرات طلا، توسعه اقتصادی استان، ارزآوری و اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت.

وی می‌افزاید: همچنین با تأسیس این شهرک کارآفرینی بزرگی را در این صنعت شاهد خواهیم شد به‌طوری‌که در چند سال اخیر باوجود قوانینی صنعت طلا دچار آسیب‌هایی شد به‌علاوه تحریم‌ها تأثیرات منفی بر صنعت طلا داشت که این شرایط به تعطیلی هزار واحد این صنعت انجامید و با ایجاد چنین شهرکی کارگاه‌های تعطیل‌شده نیز احیا می‌شوند.این فعال تأکید می‌کند: به نظر می‌رسد تأسیس شهرک طلا راهکار اصلی در راستای ممانعت از خروج کارگاه‌های ‌تولیدی از چرخه فعالیت باشد.

در پایان وی در ارتباط با نقش شهرک طلا در کاهش آلاینده‌ها بیان می‌کند: چنین مشکلاتی مربوط به کارگاه‌های قدیمی و سنتی است ولی اغلب کارگاه‌ها با استانداردسازی و بروز کردن تجهیزات این چالش را رفع کرده‌اند که قرار است در ساخت شهرک طلا برای رفع آلایندگی‌های ناشی از این صنعت چنین مواردی رعایت شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار