شکایت محیط‌زیست اصفهان از چند نهاد دولتی

احمدرضا لاهیجان زاده در نشست اعضای شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: بحث سیاست‌گذاری از موارد مهم است و باید از موارد مصداقی عبور کرد، موضوع تغییر اقلیم بحث مهمی است

شکایت محیط‌زیست اصفهان از چند نهاد دولتی

حمدرضا لاهیجان زاده در نشست اعضای شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: بحث سیاست‌گذاری از موارد مهم است و باید از موارد مصداقی عبور کرد، موضوع تغییر اقلیم بحث مهمی است و هنوز برخی معتقدند تغییر اقلیم وجود ندارد؛ اما اثرات آن را می‌بینیم و در ۵۰ سال قبل ۵۰ میلی‌متر میزان میانگین بارش کشور کاهش داشته است و میزان روان آب‌های تجدیدپذیر کشور کاهش محسوسی داشته است.

او افزود: بحث زاینده‌رود دو دشت اصفهان و برخوار دو دشت مهم اصفهان هستند و کلان‌شهر اصفهان بر روی دشت اصفهان قرار گرفته و هرگونه بارگذاری روی این دشت باید خط‌قرمز ما باشد؛ اما هنوز بارگذاری‌های جدید اضافه می‌شود، چاه‌های غیرمجاز در این دشت‌ها باید تعطیل و آنها که برداشت غیرمجاز دارند باید مشخص و به سمت حذف بروند.

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: رودخانه زاینده‌رود اگر بر اساس مطالعه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، 15 مترمکعب در ثانیه و طبق مطالعه وزارت نیرو،10 مترمکعب در ثانیه، آب به‌صورت دائمی در رودخانه جاری نباشد فرونشست 15 سانتی‌متری در این دو دشت ادامه خواهد داشت و اگر وضعیت برداشت از سفره‌های زیرزمینی در این دو دشت ادامه یابد میزان آب باقیمانده در این آبخوان تا سال 1410 به‌صورت بسیار چشمگیری کاهش می‌یابد و به عدد 50 سانتی‌متر فرونشست خواهد رسید.

او اظهار کرد: پیشنهاد ما شکل‌گیری ستاد ملی احیای زاینده‌رود با مسئولیت ملی است و پروژه‌ها در این ستاد تعریف شود همچنین معیشت جایگزین باید در مناطق شرق اصفهان اجرا شود و شورای استان بهتر است از موارد مصداقی بکاهد و مباحث سیاست‌گذاری را مطرح کند و این موارد باید مطالبات اصلی شورای استان باشد.

در بحث معادن محیط‌زیست مدافع حقوق مردم است

لاهیجان‌زاده ادامه داد: درباره گردوغبار سال قبل در کل کشور محدوده ۲۳ استانی که درگیر گردوغبار هستند مشخص شده و کانون‌های گردوغبار شدید، متوسط و ضعیف مشخص شده است و یکی از کانون‌های مهم گردوغبار اصفهان محدوده شرق اصفهان، در سجزی و کوهپایه است و از دیگر کانون‌ها اردستان و نائین است، خشکسالی مستمر یکی از اثرات فعال‌شدن کانون‌هاست و ورود بی‌رویه دام هم یکی از مباحث جدی فعال‌کردن کانون‌هاست.

او با بیان اینکه در بحث معادن محیط‌زیست مدافع حقوق مردم است، افزود: در معادن منطقه نطنز مقرر شد ظرف یک ماه موارد آنها مطرح شود و تمام موارد به اطلاع بازرسی محیط‌زیست خواهد رسید، از سال ۹۰ در قانون معادن استعلام از محیط‌زیست حذف شد و امروز در اختیار شورای‌عالی معادن است و محیط‌زیست تنها یک حق رأی دارد این در حالی است که ما مقابل تخریب طبیعت هستیم؛ اما از راهکارهای قانونی قوه قضائیه استفاده می‌کنیم.

رفع مشکل تصفیه فاضلاب شهر چادگان

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان گفت: در مورد شهر چادگان، موضوع تصفیه فاضلاب این شهر حل شده و به مرحله اجرایی رسیده است، در موضوع پسماند شهر چادگان و شهرستان‌های فریدون، فریدون‌شهر و بوئین ومیاندشت در ۵۲ نقطه تخلیه پسماند صورت می‌گیرد، ۱۰ سال به دلیل اختلافات محلی جانمایی محل تخلیه پسماند انجام نشده بود که در حال حاضر جانمایی دفع زباله انجام شد و از محل صندوق ملی ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافت و امروز مشکل مکان و تسهیلات این شهرها حل شد و برای ۶۵ روستای چادگان هم اگر مکانی در نظر گرفته شود محیط‌زیست همکاری لازم را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: در مورد شهر کوهپایه که یکی از تهدیدات جدی آن گردوغبار است که منابع طبیعی باید متمرکز و تسطیح اراضی آنجا را انجام دهد و برای کارخانه‌ها آجر منطقه برخوار برنامه‌ریزی‌های لازم پیش‌بینی شد و پیشنهادها به انجمن‌های صنف آجر داده شد و موظف شدند یا با تغییر خط تولید و یا تبدیل خط‌به‌خط مدرن و بدون آلاینده به کار خود ادامه دهند که تاکنون ۲۴ کارخانه به سمت تغییر خط تولید به غیرآلاینده

و 10 کارخانه هم به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در خط تولید اقدام کردند و تمام واحدهای ریخته‌گری‌ به سمت شهرک بزرگ هدایت می‌شوند و به کارخانه‌های قیر در آن محدوده مجوز داده نمی‌شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: در اردستان هم به نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره شد که این نیروگاه به‌هیچ‌وجه اجازه مازوت‌سوزی نمی‌دهد؛ اما گاهی در زمان اینورژن در فصل زمستان آن هم در صورت قطعی گاز، گازوئیل می‌سوزانند که محیط‌زیست آمادگی نمونه‌برداری با حضور اعضای شورا را دارد.

او با بیان اینکه آلودگی صوتی تنها خاص زواره یا مبارکه در استان اصفهان نیست، ادامه داد: خط‌آهن از وسط شهرهای شمالی یا جنوبی مانند اهواز هم عبور می‌کند و کاهش‌دهنده‌های آلودگی صوتی و عایق‌ها باید نصب شود و این مشکلی برای ساکنان در محدوده ۵۰۰ متری خطوط آهن است همچنین لرزش زمین هم یکی دیگر از مشکلات مناطق در جوار خطوط راه‌آهن است.

شکایت محیط‌زیست استان اصفهان از چند نهاد دولتی

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه به موضوع آلایندگی کشتارگاه زواره ورود جدی خواهیم داشت، اظهار کرد: مرکز پسماند شهرضا ۱۰ تا ۱۲ سال بلاتکلیف بود که تعیین تکلیف شد و بحث تسهیلات آن هم انجام شد و موارد آن به شهرداری‌ها برای شروع اجرا ابلاغ شد.

او افزود: ۳۵ صنعت به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی نظارت می‌شود، مبلغی هم عوارض عقب‌مانده از سمت پالایشگاه اصفهان اخذ می‌شود در مورد فولاد صبا هم محیط‌زیست شکایت قضایی شد و تا دو سال آینده فولاد صبا تا دو سال و ذوب‌آهن تا سه یا چهار سال آینده به استانداردهای ما می‌رسد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست یک دستگاه نظارتی است و در مورد فرونشست دستگاه‌های دیگری هم مسئولیت دارند و جلسه بعدی شورای استان با شرکت آب منطقه‌ای باشد ما به‌عنوان محیط‌زیست در اسفندماه از شرکت آب منطقه‌ای و مدیریت حوضه آبریز و شرکت منابع آب در دادگاه طرح شکایت کردیم و محیط‌زیست وظیفه خود را انجام داده؛ اما در بحث مطالبه‌گری اجرا با دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، آبفا و غیره است و این اولین شکایت تاریخ اصفهان توسط یک نهاد دولتی بر علیه نهاد دولتی دیگر است.

لزوم به‌کارگیری روش‌های صحيح در کاهش آلايندگی و مصرف آب صنايع

در ادامه این نشست جواد توحیدی راد رئیس شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: بی‌شك شوراها از بركات ارزنده جمهوری اسلامي ايران بوده است و مؤثرترین نهاد مردمي در ساختار سياسی و اجتماعی ايران و به‌عنوان نماد مردم‌سالاری ديني هستند.

او افزود: واگذاری امور محلی به مردم و تقويت مديريت‌های محلي راهكار اساسی توسعه كشورهاست، در دنيای امروز دولت‌هايی در اداره امور و توسعه رفاه و بهبود شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی موفق بوده‌اند كه از تصدی‌گری خود كاسته‌اند و تاحدامکان امور شهر و روستا را به انجمن‌های محلی واگذار كرده‌اند، در حقيقت توسعه بدون تقويت انجمن‌های محلی شكست می‌خورد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه از تصويب اولين قانون شوراها در سال 58 تا آخرين اصلاحيه آن در سال 96 به‌صورت مداوم از اختيارات قانونی شوراها كاسته شده است، گفت: كاهش اختيارات شوراها بدون شك امری ضد توسعه است، اعتماد به مردم و اعتماد به شوراها در كنار واگذاری وظايف به شهرداری‌ها، تأمین مالی، اصلاح حقوقی و ساختاری و نظارت صحيح بر آنها راه برون‌رفت از مشكلات شهری است.

او با اشاره به مسئله بحران حاد درآمدی شهرداری‌ها ادامه داد: بخش بزرگی از شهرداری‌های ما امروزه در پرداخت حقوق دچار مشكل شده‌اند تأمین منابع مالی شهرداری‌ها از فروش تراكم يا جريمه‌های كميسيون ماده صد بزرگ‌ترین اشتباه در روند شهرسازی ايران بوده است، تأمین منابع مالي از خلاف‌سازی يعني تشويق و كمك به توسعه تخلفات شهری و در واقع قانون؛ مردم و شهرداری‌ها را تشويق می‌كند كه خلاف كنند كه این امر مخالف روح قانون است. از سال 63 كه دولت كمك‌های خود را از فصل عمران بودجه عمومی كشور به شهرداری‌ها قطع كرد تا به امروز تكليف منابع درآمد پايدار شهرداری‌ها به طور دقيق مشخص نيست، حتي بسياری از موارد قانونی كه سهم شهرداری‌ها است؛ اما وقتی به‌حساب خزانه واريز می‌شود تخصيص داده نمی‌شود.

توحیدی راد با تأکید بر اینکه مسائل محیط‌زیست متأسفانه امروزه به حد بحران و هشدار رسيده است، ادامه داد: در سه حوزه آب، خاك و هوا مشكلات جدی و نگران‌کننده‌ای وجود دارد، بخش وسيعي از تبعات مسائل زیست‌محیطی هنوز برای ما معلوم نيست. اينكه آلودگي هوا يا آلودگي منابع خاكی چه اثراتي بر سلامت جامعه دارد و برآورد دقيق اين اثرات نيازمند سال‌ها تلاش علمي است، اثراتی كه می‌تواند از كودكان و مادران باردار شروع شود و تمام سطوح جامعه را درگير كند.

او اظهار کرد: در حوزه آب باتوجه‌به كمبود منابع آبی مشکلات بيشتر است، طبق گفته كارشناسان با صادرات محصولات آب‌بر سالانه نزديك به پنجاه ميليارد مترمكعب آب به خارج كشور صادر می‌شود، البته انگشت اتهام هدررفت آب در بخش كشاورزی نبايد به معنای مخالفت با كشاورزی باشد بلكه بايد به اصلاح روش‌های آبياری و اهميت به آبخيزداری اهمیت داد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: همچنين الگوی كشت بايد متناسب با اقليم ايران طراحی شود و مواد غذایی اصلی جامعه متکی به منابع داخلی تأمین شود، اما کالاها غیر از محصولات اساسی که آب‌‌بری بالایی دارند، باید از طریق واردات با توجه به‌صرفه اقتصادی آن، تأمین شوند.او با بیان اینکه در حوزه صنعت نيز بايد روش‌ها به سمت اصلاح آب‌بری معطوف شود، اصل ايجاد صنايع آلاينده و آب‌بر در منطقه خشكی مانند اصفهان مورد سؤال است؛ اما اكنون كه ايجاد شده‌اند بايد با استفاده از فيلترهای مناسب و همچنين روش‌های صحيح ميزان آلايندگی و مصرف آب اين صنايع را پايين آورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار