معاون ساخت و توسعه آزادراهها: تحویل آزادراه اصفهان- شیراز تا سال ۹۷
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با اشاره به پیشرفت ۴۷ درصدی عملیات عمرانی آزادراه اصفهان-شیراز، تکمیل مسیر را در سال ۹۷ قطعی دانست و گفت: با جذب سرمایهگذار، قطعه ۱۱۶ کیلومتری اصفهان-ایزدخواست به این آزادراه وصل میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی سیدحسین میرشفیع درباره عملیات احداث آزادراه اصفهان--شیراز و پیشرفت فیزیکی این پروژه آزادراهی کریدور شمال-جنوب کشور، اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۲۲۲ کیلومتر در حال حاضر کلاً ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی و روسازی دارد.
وی ادامه داد: در واقع تا مردادماه سال قبل این آزادراه ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و امروز این رقم به ۴۷ درصد افزایش یافته است.
میرشفیع با بیان اینکه روسازی این پروژه در سال جاری آغاز شد، گفت: هدفگذاری کردهایم که امسال ۱۰۰ کیلومتر از این آزادراه روسازی شود.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این پروژه در هفت قطعه فعال است، گفت: یکهزار دستگاه ادوات راهسازی و ماشینآلات در این پروژه مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه این مسیر آزادراهی به عنوان یکی از پروژههای ملی کشور، حجم زیادی عملیات عمرانی دارد، گفت: این پروژه از نظر فنی و مهندسی شرایط ویژهای دارد مثلاً پل ۳۴۰ متری در این پروژه داریم.
میرشفیع با بیان اینکه کل پروژه ۲۲۲ کیلومتر آزادراه اصفهان -شیراز در سال ۹۷ به بهرهبرداری کامل میرسد، یادآور شد: اگر کل این پروژه تکمیل نشود با تکمیل بخشی از آن، مسیر قابل استفاده نیست زیرا شهر بزرگی در مسیر آزادراه اصفهان - شیراز وجود ندارد.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با اشاره به اینکه اجرای این مسیر آزادراهی موجب حذف سه گردنه صعبالعبور میشود، یادآور شد: یکی از ویژگیهای خاص این پروژه آزادراهی ظرفیتهای مناسب و جذاب گردشگری طبیعی آن است؛ به عنوان مثال مناطق گردشگری «بهشت گمشده»، «سد دورود زن» و «سد ملاصدرا» در حاشیه این آزادراه قرار دارند.
اجرای روسازی بتونی فقط در ۵۴ کیلومتر از آزادراه اصفهان-شیراز
وی اظهار داشت: در ۵۴ کیلومتر از این آزادراه، در قطعه یک روسازی به صورت بتنی اجرا میشود و این برای اولین بار است که در آزادراههای کشور روسازی بتنی اجرا میکنیم.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها گفت: اجرای روسازی بتونی فقط در ۵۴ کیلومتر قطعه اول بدان دلیل است که روسازی بتنی، فینیشر و تجهیزات خاصی لازم دارد اجرای آن زمانبر است در حالی که این پروژه به دلیل اهمیت آن در کریدورهای ترانزیتی باید زودتر تکمیل شود.
وی بیان کرد: استان فارس بر سر کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و لازم است حلقههای مفقوده این کریدورها، در استان فارس رفع شود، این پروژه بزرگترین مزیت را برای مردم منطقه جنوب کشور، استانهای بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان دارد.
میرشفیع گفت: با تکمیل آزادراه اصفهان - شیراز مسیر بوشهر و شیراز تا تهران ۱۰۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد و این در کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، کاهش سوانح رانندگی و غیره مؤثر است.
به گزارش فارس، پیش از این مقرر بود کل ۲۲۲ کیلومتر این پروژه آزادراهی روسازی بتونی شود.
تکمیل کل آزادراه اصفهان-شیراز ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد
میرشفیع با بیان اینکه مشکل تأمین مالی در این پروژه نداریم، اظهار داشت: دولت سهم خود را در این آزادراه تأمین کرده است؛ سرمایهگذاری در این پروژه به صورت ۵۰-۵۰ است یعنی ۵۰ درصد تأمین مالی توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط قرارگاه خاتمالاوصیا مربوط به وزارت دفاع انجام میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با اشاره به اینکه پیمانکاران این پروژه دو شرکت تابع قرارگاه خاتمالاوصیا هستند، یادآور شد: این پروژه جمعاً ۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که باید مجوزهایی از شورای فنی در این باره بگیریم.
افزودن قطعه هفتم به آزادراه برای اتصال مسیر به جاده شیراز-سپیدان
میرشفیع اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شیراز از ایزدخواست شروع میشود و تا استان فارس، منطقه بیضاء تنگه خیاره پیش میرود؛ هدفگذاری کردهایم در قطعه هفت این پروژه در سمت شیراز، آزادراه از منطقه بیضاء به جاده شیراز - سپیدان متصل شود.
جذب سرمایهگذار برای اتصال کنارگذر شرقی اصفهان به آزادراه اصفهان-شیراز
معاون ساخت و توسعه آزادراهها گفت: همچنین برای قطعه جدید اصفهان تا ایزدخواست هم سرمایهگذار جذب کردهایم که تفاهمنامه در این باره منعقد شده و پس از مصوبه هیأت وزیران قطعه اصفهان تا ایزدخواست نیز به طول ۱۱۶ کیلومتر ساخته خواهد شد و به این آزادراه متصل میشود و در واقع از کنارگذر شرقی اصفهان مسیر آزادراهی تا جاده شیراز - سپیدان خواهیم داشت