این پرنده در پارک آموزشی حیات‌وحش صفه رهاسازی شده بود

روز گذشته خبرگزاری صداوسیما به نقل از مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان از رهاسازی یک قلاده روباه و یک جغد خبر داد خبری که ویدئوی مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی این خبرگزاری با عنوان «رهاسازی یک قلاده روباه و یک جغد در زیستگاه طبیعی کلاه قاضی» منتشر شد.

این پرنده در پارک آموزشی حیات‌وحش صفه رهاسازی شده بود

روز گذشته خبرگزاری صداوسیما به نقل از مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان از رهاسازی یک قلاده روباه و یک جغد خبر داد خبری که ویدئوی مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی این خبرگزاری با عنوان «رهاسازی یک قلاده روباه و یک جغد در زیستگاه طبیعی کلاه قاضی» منتشر شد. این ویدئو در همان لحظات ابتدایی انتشار با انتقاد فعالان محیط‌زیست روبه‌رو شد. فعالان محیط‌زیست به شیوه رهاسازی جغد در ویدئو و هم چنین اشتباه ذکرشدن مکان رهاسازی واکنش نشان داده بودند.

ویدئوی منتشر شده توسط خبرگزاری صداوسیمای اصفهان را مشاهده می کنید:

شیوه رهاسازی جغد که طبق اعلام شهرداری منطقه پنج اصفهان، در حالت تیرخورده و با عفونت شدید در ناحیه گردن و بال به مجموعه پارک آموزشی حیات‌وحش صفه تحویل داده شد بود و در مدت یک سال درمان شد و با آمادگی برای پرواز و شکار در محیط و زیستگاه طبیعی رهاسازی شد مورد انتقاد مردم، کارشناسان و فعالان محیط‌زیست قرار گرفت آنها اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان را در این موضوع مورد نقد قرار داده بودند. اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اما با انتشار جوابیه در جهت روشنگری اذهان عمومی موضوع را تشریح و توضیحاتی در این باره ارائه کرد:

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان

باتوجه‌به فیلمی که روز گذشته از رهاسازی یک پرنده در زیستگاهی طبیعی در شهر اصفهان به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز اصفهان در فضای مجازی انتشار یافت و بحث و انتقادهای افراد مختلف را برانگیخت؛ برای روشنگری اذهان عمومی دراین‌خصوص موارد زیر را یادآور می‌شویم:

۱- افرادی که در فیلم مشاهده می‌شوند افراد متخصصی در زمینه نگهداری حیوانات در باغ‌وحش هستند که به‌صورت شبانه‌روزی برای نگهداری وحوش غیر قابل رهاسازی در طبیعت از جان‌ودل مایه می‌گذارند. بدیهی است این افراد به اصول و ضوابط نگهداری و رهاسازی گونه‌های جانوری آگاهی کامل دارند اما در این فیلم به دلیل اینکه عکاس و فیلمبردار صحنه، اصرار به گرفتن فیلم و عکس نموده، پرنده لحظاتی بیشتر از حد نیاز نگه داشته شده و همین امر پرواز آن را برای چند لحظه دچار مشکل نموده و به تقلای پرنده برای پرواز منجر شده است.

۲- به دلیل اینکه امکان نگهداری بیشتر پرنده در آن محل فراهم نبوده نسبت به رهاسازی آن در طول روز اقدام شده و این مسئله منافاتی با تأمین نیازهای گونه رهاسازی شده ندارد و این قبیل موارد در تمام دنیا حتی توسط افراد متخصص و حرفه‌ای نیز رخ می‌دهد.

۳- هم نگهداری و هم رهاسازی گونه‌های حیات‌وحش مسائل غیرقابل‌پیش‌بینی به همراه دارند و اگر مسئله‌ای دور از انتظار رخ دهد، مقصریابی و نسبت‌دادن ناآگاهی و کارنابلدی به متولیان مشکلی را حل نخواهد کرد.

۴- انتظاری که از علاقه‌مندان به حیات‌وحش و عموم مردم در چنین مواردی می‌رود این است که از قضاوت‌های سطحی و غیرتخصصی دوری نموده و منتظر اعلام نظر متخصصان امر باشند و در امر حفاظت با کسانی که در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، بیش‌ازپیش همراه و همدل باشند.

۵- با وجود اعلام نظریات مختلف، موضوع گزارش انتشاریافته از نحوه رهاسازی یک پرنده توسط مجموعه مدیریت پارک کوهستانی و باغ‌وحش صفه؛ مورد پیگیری قرار گرفت و تذکرات لازم در خصوص رعایت دقیق‌تر استانداردها و ملاحظات محیط زیستی ارائه شد و انتظار می‌رود از این پس ضمن هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، دقت لازم در خصوص رهاسازی گونه‌ها در طبیعت به عمل آید.

مریم امیدی

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان

۶ تیر ۱۴۰۲

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار