گزارش میدانی اصفهان امروز از حادثه تاب پرنده ناژوان؛

تاب پرنده ناژوان روی صندلی داغ

اصفهان امروز در گزارش جامع و میدانی که با حضور در محل حادثه و در گفتگو با مسئولان شهری و استانی اصفهان انجام داد به طور کامل به چند و چون این ماجرا پرداخته و مستندات موجود از آن را نیز جمع‌آوری کرده است؛ همچنین تا حصول نتایج قطعی نیز به آن می‌پردازد. در ادامه آنچه تاکنون حاصل شده است را می‌خوانید:

تاب پرنده ناژوان روی صندلی داغ

سقوط تاب پرنده در شهربازی ناژوان اصفهان که روز یکشنبه 18 تیرماه رخ داد و به دنبال آن فیلمی از لحظه وقوع دست به دست شد، در صدر اخبار اصفهان قرار گرفت و در پی آن اخبار مختلفی از سوی مسئولان مربوطه منتشر شد که بعضا با عدم رعایت امانت در خبر نیز همراه بود. اما اصفهان امروز در گزارش جامع و میدانی که با حضور در محل حادثه و در گفتگو با مسئولان شهری و استانی اصفهان انجام داد به طور کامل به چند و چون این ماجرا پرداخته و مستندات موجود از آن را نیز جمع‌آوری کرده است؛ همچنین تا حصول نتایج قطعی نیز به آن می‌پردازد. در ادامه آنچه تاکنون حاصل شده است را می‌خوانید:

عملکرد شرکت صادرکننده تأییدیه‌های استاندارد بررسی می‌شود

نخست مدیرکل بحران استانداری اصفهان به روزنامه اصفهان امروز گفت: روز دوشنبه 18 تیرماه بازدیدی از مجموعه شهربازی ناژوان انجام شد که با حضور مدیرکل اداره استاندارد، مدیریت ناژوان، آتش‌نشانی، دادستانی همراه بود و در ادامه با دستور دادستانی این محل پلمب شد تا بررسی وقوع حادثه و علت‌یابی آن با محوریت اداره کل استاندارد انجام شود، نتیجه آن نیز ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.


منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه بازرسی‌های فنی توسط یک شرکت تخصصی انجام می‌شود افزود: ما نامه‌ای نوشته‌ایم و در پی آن مقرر شده است که اداره کل استاندارد شرکتی که تأییدیه‌های استاندارد دستگاه را انجام داده است فراخوان کند تا عملکرد تیم تخصصی که بازدیدهای فنی را انجام داده است بررسی کند. چون کار بازدید فنی، اقدامی تخصصی است باید توسط شرکت‌های متخصصی که معتبر بوده و در لیست استاندارد قرار دارند انجام شود و سپس اداره استاندارد بازرسی‌های دوره‌ای را انجام دهد.او بیان داشت: به‌طورکلی آتش‌نشانی از پارک‌های شهری و وسایل آن بازدیدهای ادواری انجام می‌دهند و ما دستورالعمل‌های مختلفی به همه شهرداری‌ها داده‌ایم که استانداردهای ایمنی را رعایت کنند اما نظارت بر وسایل بازی بزرگ مثل چرخ‌وفلک و تاب‌های زنجیردار بزرگ را اداره استاندارد پیگیری می‌کند و همه موظف هستند تائیدیه ایمنی اداره استاندارد را داشته باشند.شیشه‌فروش تصریح کرد: حوادث این‌چنینی در سراسر کشور اتفاق می‌افتد و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا ضریب خطر کاهش یابد.


نظارت شهرداری بر کیفیت ارائه خدمات است نه مباحث فنی

با توجه به اینکه نگاه غالب در جامعه نسبت به این قبیل حوادث عموما متوجه شهرداری است، با مدیر طرح ساماندهی ناژوان نیز گفتگو کردیم تا به میزان نقشی که در آن دارد آگاه شویم. مهدی قائلی در این زمینه بیان داشت: تجهیز و بهره‌برداری شهربازی ناژوان توسط شرکت خصوصی انجام می‌شود به این معنا که ادوات بازی و ارائه خدمت توسط آن است و این مجموعه صرفا در عرصه پارک جنگلی ناژوان قرار گرفته و بابت اجاره زمین قرارداد با شهرداری دارد.

او بیان داشت: نظارت فنی بر تجهیزات این شرکت در قرار داد بر عهده ما نیست و اداره استاندارد مرجع رسیدگی و صدورت مجوزات لازم است؛ اما به‌طورکلی نظارتی را برای خود قائل هستیم که به کم و کیف ارائه خدمات می‌پردازد.


مدیر طرح ساماندهی ناژوان تصریح کرد: این شرکت بهره‌بردار کلیه مراحل اخذ مجوزات استاندارد و بیمه را به طور کامل انجام داده و وسیله بازی مذکور نیز اخیرا نصب شده است که استاندارد بهره‌برداری از آن در سال 1401 گرفته شده و تا 21 تیرماه 1402 اعتبار دارد. همچنین بازدیدهای دوره‌ای از آن به طور منظم انجام شده که آخرین بازدید دوره‌ای 3 ماهه آن مربوط به 20 روز پیش است؛ بنابراین و بر اساس گزارش‌های اولیه این شرکت بهره‌بردار مشکل در حوزه قانونی و استانداردی ندارد.

او با بیان اینکه در وقوع این حادثه یکی از سیم بکسل‌ها بریده شده بود، گفت: اکنون برای پیشگیری از تکرار مجدد حادثه در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم.

قائلی در مورد حفظ اعتبار مجموعه شهرداری در اذهان عمومی به دنبال وقوع این حادثه، بیان داشت: یک برداشت عمومی از این حوادث رخ می‌دهد که آگاه‌سازی و تفهیم شرح وظایف مجموعه‌های مختلف شهرداری جزو رسالت‌های مجموعه‌های خبری است؛ اما قطعا حضور به موقع و بلافاصله‌ای که در محل داشتیم و انجام هماهنگی‌های امداد و نجات و غیره از سوی ما در راستای همین حفظ اعتماد عمومی بوده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان:یک برداشت عمومی از این حوادث رخ می‌دهد که آگاه‌سازی و تفهیم شرح وظایف مجموعه‌های مختلف شهرداری جزو رسالت‌های مجموعه‌های خبری است؛


او افزود: از بهره‌بردار این شهربازی تمامی مستندات لازم دریافت شده و در اختیار مجموعه ناژوان قرار دارد اما مرجعی که باید آن را ارائه دهد اداره کل استاندارد است.

قائلی در مورد تمهیدات ایمنی لازم در مورد محل جانمایی این شهربازی گفت: شهربازی ناژوان از طرف میدان سهروردی در ابتدای جاده الفت قرار دارد که سهولت دسترسی به آن خوب است؛ اما به منظور افزایش ایمنی این منطقه برنامه احداث ایستگاه آتش‌نشانی و امداد و نجات ویژه عرصه ناژوان را تدوین کرده‌ایم و بودجه آن نیز برای سال 1402 تعیین شده است؛ همچنین مجوزات لازم را از کارگروه امور زیربنایی گرفته‌ایم و در مرحله طراحی فاز دو است که پس از برآورد سازه و موارد مربوطه در سال جاری کلنگ زنی آن انجام می‌شود.

بررسی قصور از بازرسی تا بهره‌بردار

با توجه به اینکه مسئله نظارت و صدور تأییدیه‌های استاندارد تماما متوجه اداره کل استاندارد استان اصفهان است با مدیرکل آن راجع به این وسیله بازی و وضعیت آن گفتگو کردیم. گرچه موفق به دریافت تصویری از این مجوزات از سوی این اداره نشدیم اما علی مالکی، مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تکذیب تمام اخباری که روز یکشنبه تاکنون از جانب او منتشر شده است، فایل صوتی در اختیار این رسانه قرار دارد و نخست در تشریح مسیر کلی کار این مجموعه گفت: روند نظارت بر شهربازی‌ها به‌گونه‌ای است که تجهیزات موجود در آن توسط بهره‌بردار ثبت می‌شود و در ادامه توسط شرکت‌های بازرسی که صلاحیتشان مورد تائید سازمان ملی استاندارد است مورد بازدید و بازرسی قرار می‌گیرند، سپس گواهی بازرسی و تأییدیه برای آنها صادر می‌شود و بازرسی ادواری هم برای این تجهیزات باید انجام شود.

او افزود: سازمان ملی استاندارد درباره تجهیز حادثه‌دیده در شهربازی ناژوان به وظایف خود عمل کرده است و مورد بازرسی قرار گرفته بوده و گواهی بازرسی برای آن صادر شده بود و الآن دچار حادثه شده است.


مدیرکل استاندارد استان اصفهان درباره تاریخ گواهی این تجهیز گفت: بهره‌بردار اسفندماه 1401 برای این تجهیز گواهی دریافت کرده که اعتبار آن یک سال است.

علی مالکی افزود: با توجه به حادثه پیش‌آمده برای این دستگاه، یک تیم عملیاتی تشکیل شد تا ضمن بررسی فنی و تخصصی این موضوع، دلایل وقوع حادثه را مشخص کند.

مالکی اظهار داشت: با این بررسی‌ها مشخص می‌شود که آیا احتمال قصور در این زمینه در بخش‌های مختلف مانند شرکت سازنده تجهیز یا بهره‌بردار یا شرکت بازرسی وجود داشته است یا خیر.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان اضافه کرد: گزارش و نتایج فنی بررسی‌ها به مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود که آیا قصوری در کار بوده یا اینکه فقط یک حادثه بوده است.

مالکی با اشاره به اینکه بازدیدهای میدانی از محل حادثه انجام شده است، تأکید کرد: این موضوع به‌طور کامل، فنی و تخصصی است و باید منتظر نتایج بررسی‌های کارشناسی باشیم.

او خاطرنشان کرد: دادستانی دستورات لازم را دراین‌باره داده و درصورتی‌که قصوری در این زمینه اثبات شود، مراجع قضایی درباره آن اقدام خواهند کرد البته اگر قصور از جانب شرکت بازرسی باشد مرکز ملی تائید صلاحیت نیز می‌تواند اقداماتی انجام دهد.

علی مالکی در مورد گواهی تجهیزات شهربازی گفت: بهره‌بردار هر تجهیزی ملزم است گواهی را در معرض دید عموم قرار دهد. این دستور سازمان ملی استاندارد است. از ایشان و از همه شهربازی‌ها و برای تک‌تک تجهیزات مشمول مطالبه کنید. این حق شهروندان است.

عملکرد صحیح سیستم پشتیبان تاب پرنده مانع از حوادث ناگوار شد

در ادامه در محل شهربازی ناژوان حضور یافتیم تا به گفتگو با بهره‌بردار این شهربازی بپردازیم. مجید ستاری با ارائه تمامی مستندات موجود به این رسانه، بیان داشت: دستگاه تاب پرنده که یکشنبه گذشته دچار حادثه شد، سال قبل افتتاح شده بود و گواهی استاندارد آن از برج 4 سال 1401 تا تیرماه امسال اعتبار داشت اما در 20 اسفند ماه 1401 که از بقیه دستگاه‌های شهربازی استاندارد می‌گرفتیم بار دیگر بازرسی و مجوز استاندارد این دستگاه را نیز انجام دادیم بنابراین نه تنها مجوز استاندارد داشته بلکه از دو شركت بازرسي مجوز داشته است.

مجید ستاری با بیان اینکه این مجوزها توسط شرکت‌های بازرسی که زیرمجموعه اداره کل استاندارد هستند، کسب می‌شود، گفت: دستگاه مذکور بیمه‌نامه مسئوليت داشته و به‌طورکلی هیچ‌گونه مشکلی در مورد آن وجود نداشته است، همچنین بازرسي ادواري آن هم به موقع انجام شده است اما اکنون مشکل فنی توسط کارشناسان در حال بررسی است تا علت وقوع این حادثه مشخص شود بنابراین تا زمان تعیین تکلیف این وضعیت، فعالیت نخواهد کرد. او با بیان اینکه در پی وقوع این حادثه 9 نفر مصدوم شدند، گفت: همه این افراد مورد معاینه و مداوا قرار گرفتند و مدارک پزشکی آن هم موجود است اما باید اشاره کنم که هیچ‌کسی زخمی و یا دچار شکستگی نشد چون سیستم پشتیبان دستگاه به درستی عمل کرده است و اگر چنین نبود اتفاق بدي رخ می‌داد . ستاری تصریح کرد: تمام اپراتورها آموزش‌دیده هستند و همان‌طور که در فیلم منتشر شده پیداست، اوپراتور با عکس‌العمل سریع و به موقع توسط کلید قطع اضطراري دستگاه را متوقف می‌کند.

وقوع یک حادثه در شهر، آن‌هم وقتی مربوط به کودکان و نوجوانان باشد از اهمیت زیادی برخوردار است و جزو مطالبات مهم مردمی است که مسئولان شهری و استانی در مورد آن به موقع پاسخگو باشند. حادثه تاب پرنده ناژوان در فاصله کوتاهی از لحظه وقوع به گوش مردم اصفهان و کشور و حتی خارج از کشور رسید که به نکته مهمی در حوزه اطلاع‌رسانی اشاره دارد؛ آگاه‌سازی افکار عمومی با اخبار واقعی و به موقع که در سایه پاسخگویی به موقع و حرفه‌ای مسئولان مربوطه شکل می‌گیرد به همان اندازه اهمیت دارد که امدادرسانی به حادثه دیدگان در سریع‌ترین زمان ممکن مهم است. اصفهان امروز همچنان پیگیر پرونده تاب پرنده ناژوان خواهد بود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار