نصف جهان گردشگران

در خبرها به نقل از اتحادیه صنعت گردشگری روسیه آمده بود که تقاضا برای تورهای ایران بیشتر شده و حذف روادید برای سفرهای گروهی زمینه جذب بیشتر روس‌ها را فراهم کرده است. این در شرایطی است که باتوجه‌به اختلافات روسیه و اروپا ایران به جایگزینی برای کشورهای غربی تبدیل شده است.

نصف جهان گردشگران

در خبرها به نقل از اتحادیه صنعت گردشگری روسیه آمده بود که تقاضا برای تورهای ایران بیشتر شده و حذف روادید برای سفرهای گروهی زمینه جذب بیشتر روس‌ها را فراهم کرده است. این در شرایطی است که باتوجه‌به اختلافات روسیه و اروپا ایران به جایگزینی برای کشورهای غربی تبدیل شده است. گردشگری همواره یکی از آرزوها و شعارهای بزرگ همه دولت‌ها بوده و در صدر برنامه‌های اقتصاد بدون نفت از آرمان رشد و توسعه گردشگری نام برده می‌شود. اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد بی‌شباهت به تبدیل جلگه حاصلخیز به شوره‌زار نبوده است. چه بسیار فرصت‌هایی که در این سال‌ها با یک اقدام نادرست از بین رفته و صنعت ترسوی گردشگری برای بازگشت به جایگاه پیشین خود به‌سختی رضایت داده است. از سوی دیگر بی‌توجهی به زیرساخت‌های اساسی صنعت گردشگری مانند ناوگان هوایی، امکانات حمل‌ونقل امن و باکیفیت شهری و بین‌شهری و اقامتگاه‌های استاندارد سبب شده شرایط ما به جایی برسد که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معضل را به نبود سرویس بهداشتی مناسب به‌عنوان ابتدایی‌ترین مشکل تنزل بدهد.

در روزهایی که شهروندان اصفهان برای سفر تا پایتخت همچون چند دهه پیش از امکان خرید بلیت‌های هوایی، زمینی و ریلی محروم هستند و در سفرهای شهری تهویه‌مطبوع خودروها به آرزو تبدیل شده است، صحبت از امکانات گردشگری تا حد زیادی شوخی به شمار می‌رود.

جالب آنکه بنا به اعلام رسانه‌های روسی علاقه به یکی از مشکلات نبود کمپین تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای معرفی سفر به ایران است. در چنین شرایطی و با تجربه رشد طوفانی سفر گردشگران از 44 کشور به اصفهان در سال 1396، به نظر می‌رسد ازاین‌پس به‌جای انتشار وعده‌ها و آرمان‌های مسئولان پیرامون گردشگری، باید در جستجوی اقدامات اجرایی در زمینه حضور امن، باکیفیت، خاطره‌انگیز و پرتعداد متقاضیان باشیم. همچنین برای معرفی جامع و جذاب ایران و اصفهان و فرهنگ‌سازی پیرامون شیوه‌های غنی‌سازی سفر گردشگران باید برای اصناف مرتبط و شهروندان برنامه‌های گوناگونی آموزشی را اجرا کرد.

بازار روبه‌رشد گردشگری در جهان به تنوع نیاز دارد و از سوی دیگر آرامش و کیفیت سفر جزو اصلی‌ترین خواسته‌های گردشگران است. کشورهایی که بتوانند در یک اقدام سراسری، هماهنگ، دامنه‌دار و هدفمند با دو بازوی بخش خصوصی و تسهیلگری بخش دولتی با چشم‌انداز بلندمدت زمینه رشد این صنعت را در کشور خود فراهم کنند، با شیب نمایی شاهد رشد آمار و درآمد خواهند بود و کشورهایی که با بی‌تفاوتی به داشته‌های پیشین خود مغرور باشند، اندک نهال‌های کاشته شده را هم به‌زودی از دست خواهند داد.

بدون شک کارآفرینان و فعالان اقتصادی اصفهان برای رشد امکانات این صنعت آمادگی کامل دارند و در صورت ورود عمل‌گرایانه استانداری و حمایت دولت می‌توان بار دیگر اصفهان را میزبان گردشگران کشورهای گوناگون کرد و صفت نصف جهان را به‌جای میراثی از گذشتگان به دستاورد حال حاضر تبدیل کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار