نذری برای طبیعت

هوا گرم است و اين گرما حتي تعطيلي سراسري کشور را با خود به همراه داشته است. در اين روزهاي داغ همين حوالي موجودات زنده‌ای زندگي می‌کنند که شايد لابه‌لای روزمرگي‌هايمان توجه به ادامه حيات آنها به فراموشي سپرده شده است.

نذری برای طبیعت

هوا گرم است و اين گرما حتي تعطيلي سراسري کشور را با خود به همراه داشته است. در اين روزهاي داغ همين حوالي موجودات زنده‌ای زندگي می‌کنند که شايد لابه‌لای روزمرگي‌هايمان توجه به ادامه حيات آنها به فراموشي سپرده شده است. به اين فکر کرده‌ايد حيواناتي که در طبيعت زندگي مي‌کنند با چه شرايط سختي روبه‌رو هستند. خشکسالي‌هاي پياپي سال‌های گذشته و گرماي هواي طاقت‌فرسا و بی‌سابقه امسال به‌شدت بر موته و کلاه‌قاضي اصفهان که زيستگاه بسياري از گونه‌های نادر منطقه است اثر گذاشته و می‌توان گفت چراگاه‌هاي آنها را با چالش جدي روبرو کرده است. دراین‌بین برخي از دوستداران طبيعت و حاميان حیات‌وحش تلاش کرده‌اند در حد وسع خود با عنوان نذر طبيعت تلاشي مضاعف براي بهبود کيفيت زندگي انواع حيوانات موجود در زیستگاه‌های طبيعي اصفهان داشته باشند. حرکتي پسنديده که ريشه در اعتقادات و اصالت مردم اين ديار دارد. نذر طبيعت، اقدامي خداپسندانه است که با وجود افزايش تدريجي دماي هوا، کاهش منابع‌ آبي و استمرار خشکسالي موجب مي‌شود که آسيب کمتري به حیات‌وحش وارد شود و گونه‌هاي جانوري و گياهي از نابودي نجات پيدا کنند.

بدون شک اقدامات کوچک اما سازنده همچون ساخت آبشخور و حوضچه ذخيره آب نياز به هزينه بالايي ندارد، اما باعث مي‌شود با کمک به حفظ حیات‌وحش، راهکاري براي پيشگيري از ورود حيوانات به مناطق مسکوني و کشاورزي باشد و پيشگيري از خطرات احتمالي را به همراه داشته باشد. نذر طبيعت تنها به حمايت و مشارکت براي بهبود شرايط زندگي حيوانات خلاصه نمي‌شود بلکه می‌توان با کاشت درختان در راستاي کيفيت شرايط آب‌وهوایی نيز گام برداشت. اين روزها طبيعت بيش از هر زمان ديگري نيازمند تفکرات انسان‌دوستانه همچون نذرهاي خيرخواهانه است و لازم دارد نه‌تنها طبيعت دوستان بلکه تمام سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط به اين حوزه ورود داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار