امیر سالار شریفی بنیان‌گذار اوت نوت خبر داد:

اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم در اصفهان افتتاح می‌شود

برای اولین‌بار در اصفهان اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم با نام «اوت نوت» پنج‌شنبه 26 مردادماه افتتاح شود.

اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم در اصفهان افتتاح می‌شود

پس از حضور فردین سلطانی اولین خواننده دارای اختلال اوتیسم در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی (عصر جدید) این بار قرار است برای اولین‌بار در اصفهان اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم با نام «اوت نوت» پنج‌شنبه 26 مردادماه افتتاح شود.

امیر سالار شریفی موسیقی‌درمانگر و بنیان‌گذار اوت نوت درباره افتتاح این کافی‌شاپ و اهداف آن می‌گوید: کافه اوت نوت سه هدف بسیار مهم دارد. اولین هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اوتیسم است، اوتیسم نوعی ناتوانی رشدی عصبی است که در سال‌های نخستین تولد نمایان می‌شود و مشکلاتی مثل نقص در تعاملات اجتماعی ارتباط کلامی و غیرکلامی و همچنین به هم ریختگی‌های حسی همراه است. تا به امروز علت دقیقی برای اوتیسم مشخص نشده و درمان قطعی هم ندارد آموزش‌های مداوم و هم چنین مداخلاتی مثل کاردرمانی، گفتاردرمانی، موسیقی‌درمانی و... می‌تواند باعث بهبود و افزایش عملکرد در این افراد شود.

او ادامه می‌دهد: هدف دوم کافی‌شاپ «اوت نوت» ایجاد انگیزه و امید به آینده شغلی در خانواده‌هایی با فرزندان متفاوت است. وقتی حرف از فرزندان متفاوت می‌شود می‌توانیم بگویم اوتیسم، می‌توانیم بگوییم سندروم دان و هر تفاوت و هر اختلال دیگری. ما در این کافی‌شاپ شرایط کسب درآمد از توانمندی‌های افراد متفاوت را فراهم کرده‌ایم. تعدادی از کیک‌های این کافی‌شاپ توسط جوانی با اختلال اوتیسم تهیه می‌شود. این کافی‌شاپ و دیگر شغل‌هایی که در آینده به این شکل به وجود خواهد آمد انگیزه و امیدی برای خانواده‌هایی با فرزندان متفاوت است.

امیر سالار شریفی درباره هدف سوم این کافی‌شاپ خاص و ویژه در اصفهان نیز می‌گوید: هدف سوم ما در این کافی‌شاپ ارائة محصولات سالم به افراد با نیازهای خاص است در این کافی‌شاپ علاوه بر محصولاتی که موردپسند و مناسب عموم است محصولاتی عرضه می‌شود که مناسب افراد با نیازهای تغذیه‌ای متفاوت علی‌الخصوص اوتیسم است این محصولات پس از بررسی توسط یک متخصص تغذیه به نام خانم دکتر فاطمه همایونی تغذیه و رژیم‌درمانی در کافی‌شاپ در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

شریفی به طراحی ویژه این کافه اشاره می‌کند و می‌گوید: کافه «اوت نوت» براساس درگیری‌های حسی افرادی دارای اختلال اوتیسم طراحی شده. به طور مثال نوری که در این کافه استفاده کردیم نور غیر مستقیمی است که از درگیری حسی بچه‌های اوتیسم جلوگیری می‌کند. نورهای شدید و مستقیم افراد دارای اوتیسم را اذیت می‌کند. همچنین طراحی کابینت‌هایی کافه به صورتی است که همة کابینت‌ها در دارد و هیچ زاویه‌ای در داخل این کابینت‌ها مشخص نیست بچه‌های اوتیسم نسبت به دیدن فضاهای شلوغ پر زاویه و کلاً فضاهایی که نیاز به تحلیل بسیار زیادی از نظر بینایی داشته باشد حساس هستند و ما در این کافه حتی معماری و دکوراسیون را هم به سبکی قرار دادیم که از این به هم ریختگی‌های حسی کم کنیم. در به‌کارگیری رنگ‌هایی که در این کافه استفاده شده و حتی وسایلی که تهیه شده همگی به این موضوع دقت شده که رنگ‌ها جیغ نباشد و باعث به‌هم‌ریختگی اوتیسم نشوند. رنگ قالبی که در طراحی داخلی این کافه استفاده شده رنگ آبی است. رنگی که معرف اختلال اوتیسم در کل دنیا است.

بنیان‌گذار این کافه درباره شعار کافه و برنامه‌های آینده آن می‌گوید: شعار ما «برای پروانه شدن» است. ازآنجایی‌که اختلال اوتیسم به‌نوعی درخودماندگی است ما روند تبدیل این درخودماندگی به یک فرد بالنده که بتواند در جامعه حضور داشته باشد و بدرخشد و شبیه به یک پروانه شود را بهترین شعار دانستیم. ما در این مجموعه تلاش می‌کنیم که افرادی با نیازهای متفاوت دیده شوند بدرخشند و بتوانند در نهایت در جامعه حضور داشته باشند و زندگی بهتری را تجربه کنند.

کافی‌شاپ «اوت نوت» واقع در خیابان مشتاق سوم- خیابان جی شیر، خیابان سروستان، خیابان بوستان، کوچه کیهان پنج‌شنبه همین هفته افتتاح می‌شود. این کافی‌شاپ پذیرای حضور عموم مردم بوده و همة همشهریان و هم‌وطنان می‌توانند با حمایت و استقبالشان از این کافی‌شاپ از اشتغال افراد دارای اختلال اوتیسم و حضور آنها در جامعه حمایت کرده و به هر چه بیشتر دیده‌شدن این فعالیت کمک کنند.


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار