حسرتی به نام متروی برون‌شهری اصفهان

متروی شاهین‌شهر به اصفهان و متروی بهارستان به اصفهان به دلیل جمعیت این دو شهر و نزدیکی به اصفهان و میزان تردد بالا، نیازهای اصلی استان اصفهان است که مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی قرار گرفته است.

حسرتی به نام متروی برون‌شهری اصفهان

متروی اصفهان قصه‌ای پر غصه دارد. مترویی که از شروع آن تا تک‌تک ایستگاه‌ها ماجراهای بسیاری را تجربه کرده تا امروز که بااین‌همه فراز و نشیب یک خط آن در حال استفاده بوده و به بهره‌برداری رسیده است. ایستگاه‌های متروی اصفهان ماجراهای بسیاری را سپری کرده و همچنان مهم‌ترین نگرانی بابت توسعه ایستگاه‌ها و متروی اصفهان ازبین‌رفتن و یا آسیب به بناها و بافت تاریخی شهر است. ایستگاه متروی تختی و میدان امام حسین (ع) - دروازه‌دولت پرحاشیه‌ترین ایستگاه‌های متروی درون‌شهری اصفهان هستند که بسیاری از دوستداران میراث‌فرهنگی معتقدند با ازبین‌بردن بخش زیادی از بافت تاریخی زیرزمینی اصفهان و هم چنین اشیای تاریخی کشف شده ساخته شده است. خط دوم در حال ساخت متروی اصفهان نیز نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده و اصفهانی‌ها از ساخت مترو در حریم مسجد ۱۴۰۰ساله نگران هستند. متروی اصفهان در حالی به خط دوم رسیده است که جهانشهر تاریخی اصفهان بیش از آنکه به متروی درون‌شهری احتیاج داشته باشد نیازمند متروی برون‌شهری و اتصال شهرهای حومه به خود است. متروی شاهین‌شهر به اصفهان و متروی بهارستان به اصفهان به دلیل جمعیت این دو شهر و نزدیکی به اصفهان و میزان تردد بالا، نیازهای اصلی استان اصفهان است که مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی قرار گرفته است. متروی شاهین‌شهر و بهارستان می‌تواند بخش زیادی از بار ترافیکی اصفهان را کم کند چرا که با وجود مترو و حمل‌ونقل آسان‌تر، ورود خودروهای تک‌سرنشین به اصفهان از حومه کم‌تر می‌شود و هم چنین ساکنان این دو شهر مجبور به مهاجرت به اصفهان نیز نمی‌شوند. در واقع، تکمیل متروی شاهین‌شهر و متروی بهارستان به اصفهان بیش از آنکه برای این دو شهر پرجمعیت منفعت داشته باشد برای شهر اصفهان مفید خواهد بود.

در حال حاضر حجم زیادی از ترافیک اصفهان مربوط به مبادی ورودی شهر است و خودروهای تک‌سرنشین هر روز بیشتر از روز قبل وارد اصفهان می‌شوند و مشکلات ترافیکی این شهر را بیشتر می‌کنند.

سالیان سال است که وعده تکمیل متروی بهارستان داده می‌شود و متروی شاهین‌شهر هم گفته می‌شود که پیشرفت قابل‌توجهی داشته است اما در عمل، پایان متروی اصفهان - بهارستان هر سال به پایان سال بعد موکول می‌شود و متروی شاهین‌شهر نیز بین زمین و هوا معلق است و مشخص نیست چه زمانی به پایان می‌رسد.

اهمیت متروی برون‌شهری در کشورهای پیشتاز در حمل‌ونقل عمومی، حتی بیشتر از متروی درون‌شهری است چرا که تمرکز جمعیتی بر روی شهرها را کم می‌کند و مردم را تشویق می‌کند تا برای زندگی به شهرهای حومه کلان‌شهرها مهاجرت کنند. دقیقاً برعکس آنچه در اصفهان اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر