مردم همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های اقتصادی دولت

دولت سیزدهم در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کرد امور را تحویل گرفت. در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی برای بهبود اوضاع اقتصادی توسط دولت انجام شده که برخی از آن‌ها نتیجه داده و بعضی نیز نتیجه مناسب یا قابل‌قبول به همراه نداشته است.

مردم همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های اقتصادی دولت


دولت سیزدهم در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کرد امور را تحویل گرفت. در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی برای بهبود اوضاع اقتصادی توسط دولت انجام شده که برخی از آن‌ها نتیجه داده و بعضی نیز نتیجه مناسب یا قابل‌قبول به همراه نداشته است.رشد اقتصادی بیشتر، افزایش فروش نفت، افزایش میزان صادرات غیرنفتی، کاهش 10 واحد درصدی تورم از ابتدای دولت تا فروردین 1402 طبق آمار بانک مرکزی، تسویه استقراض دولت روحانی توسط دولت رئیسی، کاهش رشد نقدینگی به 29 درصد در خرداد 1402، مثبت شدن تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1401، رشد مثبت سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های 1400 و 1401، بهبود ضریب جینی، مثبت کردن رشد بخش معدن، کاهش تورم تولیدکننده صنعت، رشد دو رقمی تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات، گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان، کاهش استقراض از بانک مرکزی، ساماندهی بانک‌های زیانده و... بخشی از فعالیت‌های مثبت اقتصادی دولت است.درعین‌حال دولت در برخی موارد نیز نتوانست خوب عمل کند. عدم توانایی در کنترل تورم و نرخ ارز، عدم تحقق کامل برنامه‌های اعلام شده در بخش مسکن، عدم توفیق کافی در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه‌ها و تخصیص صحیح منابع یارانه دار، عقب‌ماندگی در برنامه‌های ایجاد اشتغال، عدم توفیق در کنترل بازار بورس و بهبود شرایط آن، افزایش شدید قیمت در بازار خودرو، افزایش خط فقر، مشکلات ادامه‌دار در تأمین انرژی شامل برق و گاز، تغییرات زیاد در تیم اقتصادی دولت و ... نیز از مواردی است که دولت نتوانست چندان موفق عمل کند.

در دو سال اخیر، نرخ تورم در یک مسیر صعودی قرار گرفت و به قله رسید؛ هرچند در ماه‌های اخیر کمی پایین آمد. رشد اقتصادی نیز اگرچه در این دو سال مثبت شد، اما رفاه‌ساز نبوده است. ریسک بالای فضای کسب‌وکار، آمار پایین جذب سرمایه‌گذاری و بالا بودن نرخ تورم مهم‌ترین تهدیدهای تولید و صنعت محسوب می‌شود. سایه تحریم، هنوز بر اقتصاد سنگینی می‌کند؛ هرچند که برخی تفاهمات با همسایه‌ها، چراغ امید را برای اعمال دیپلماسی بهتر روشن گذاشته است.

هرچند روشن است که مسئولان دولت سیزدهم از زمان قبول مسئولیت در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های مختلف به اوضاع اقتصادی کشور سروسامان دهند اما همچنان نمی‌توان نمره قابل‌قبولی به تیم اقتصادی دولت داد و مردم اثرات این تلاش‌ها را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

شاید با تغییر برخی رویه‌ها و افراد ناکارآمد و تلاش بیشتر بتوان شرایطی را فراهم آورد که سفره‌های کوچک شده مردم دوباره بزرگ و رنگی شود و فشارهای اقتصادی بر خانواده‌ها کاهش یابد چون مهم‌ترین موضوع این است که فارغ از هرگونه شاخص‌ها و آمارها، مردم بهبود وضعیت اقتصادی کشور را لمس کنند.

هفته دولت را باید به دولتمردانی که با تلاش مجاهدانه به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی کشور هستند تبریک گفت اما این نکته را یادآور شد که انتظارات مردم از دولت در شرایط فعلی بسیار بالا است و مسئولان درصورتی‌که رضایت خدا و مردم را مدنظر دارند باید تدابیری اساسی‌تر و کارآمدتر برای بهبود شرایط اتخاذ کنند در غیر این صورت امیدها از این دولت نیز ناامید می‌شود.


ارسال نظر