مدیر امور اجتماعی شهرداری اصفهان: جمع‌آوری 1500 متکدی در سال 95 در اصفهان

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: در سال 95 شهرداری اصفهان حدود هزار و 500 نفر متکدی در سطح شهر جمع‌آوری کرد که این شمار متکدیان نسبت به آمار سال قبل حدود 20 درصد افزایش داشته است.

مدیر امور اجتماعی شهرداری اصفهان: جمع‌آوری 1500 متکدی در سال 95 در اصفهان

مسعود مهدویان‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص حضور کودکان کار و خیابانی در شهر اصفهان اظهار کرد: سال 78 برای کلان‌شهرها در شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای تنظیم می‌شود که 12 دستگاه را در شهرها برای موضوع برخورد با تکدی‌گری و ساماندهی این افراد موظف می‌کند.

وی با بیان اینکه این مصوبه فقط برای شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت بود که معمولاً کلان‌شهرها را شامل می‌شود، افزود: شرح وظایف برای این دستگاه‌ها در همان سنوات مدون شد.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در طول این مدتی که از ابلاغ این مصوبه و آئین‌نامه گذشته است، شاهد فراز و فرودهایی در مسأله متکدیان در شهرها بودیم.

وی تأکید کرد: از ظرفیت آئین‌نامه در کلان‌شهرها به درستی استفاده نشده است و در خصوص ساماندهی متکدیان و بخشی از آنکه مقوله کودکان کار است تا به امروز به لحاظ قانونی مشکل چندانی نداریم و مصوبه جوابگو است اما این مصوبه به خوبی اجرا نمی‌شود.

مهدویان‌فر ادامه داد: در حال حاضر فقط یک یا دو دستگاه از جمله شهرداری و بهزیستی هستند که این آئین‌نامه را به خوبی اجرا می‌کنند و در آن مشکلی هم ندارند.

وی با بیان اینکه در مباحث حمایتی باید دستگاه‌ها مربوطه در خصوص ساماندهی متکدیان دقت داشته باشند، عنوان کرد: این اتفاقات در حال حاضر نمی‌افتد؛ در شهر اصفهان عمدتاً به صورت فصلی با پدیده تکدی‌گری مواجه هستیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بحث تکدی‌گری از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می‌شود و افرادی که با استفاده از گرایشات دینی و مذهبی مردم، شغل گدایی را برای خود انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به یکی مفاد قانون مجازات اسلامی در رابطه با تکدی‌گری اظهار کرد: بر اساس قوانین جزایی تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود و یک تا سه ماه حبس دارد اما خود این قانون اجرا نمی‌شود.

مهدویان‌فر در ادامه ابراز کرد: در سالیان اخیر متکدیان از سطح شهرها جمع‌آوری شده و تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند اما پس از آن باز هم این متکدیان در سطح شهر آزاد شده‌اند، این در حالی است که طبق قانون باید با متکدیان برخورد جدی شود.

وی با اشاره به آمار متکدیان در اصفهان گفت: در سال 95 شهرداری اصفهان حدود هزار و 500 نفر متکدی در سطح شهر جمع‌آوری کردیم که این شمار متکدیان نسبت به سال قبل حدود 20 درصد افزایش داشته است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این نشان می‌دهد که اگر با بحث تکدی‌گری برخورد نشود در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان به یک پدیده بسیار زشت و غیرقابل کنترلی تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درخواست ما از دستگاه‌هایی که با موضوعات متکدیان در ارتباط هستند فقط اجرای صحیح قوانین در این حوزه است.

مهدویان‌فر تأکید کرد: 30 الی 40 درصد متکدیانی که در سطح شهر با آن‌ها برخورد می‌شوند تکراری هستند و معنای بحث این است که نهادهای مرتبط باید باهم مانند یک زنجیره و چرخ درهم باشند تا یک فرد را از چرخه تکدی‌گری خارج کنند.

وی ادامه داد: وقتی جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر توسط شهرداری‌ها انجام شد، باید متکدیان وارد مرکز غربال‌گری شده و بر اساس سن و جنسیت تفکیک شوند و سرانجام فرآیند توانمندسازی مددکاری اجتماعی، مشاوره‌ها و حمایت‌های اقتصادی صورت گیرد اما این چرخ دنده در حال حاضر به این صورت عمل نمی‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار